יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » טוחן בשבת לשיטת הרמב``ם
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

טוחן בשבת לשיטת הרמב"ם

מתוך: שבת ומועד » שבת פורסם בכ"א באדר א התשס"ח
שלום,

1) הרמב"ם (פרק כא מהלכות שבת הלכה יח) כ' וז"ל המחתך את הירק דק דק כדי לבשלו הרי זה תולדת טוחן וחייב, לפיכך אין מרסקין לא את השחת ולא את החרובין לפני בהמה בין דקה בין גסה מפני שנראה כטוחן אבל מחתכין את הדלועין לפני הבהמה ואת הנבלה לפני הכלבים שאין טחינה בפירות. עכ"ל.

בפרוש הלכה זו נחלקו המפרשים (וגם שהרב המגיד כ' שיש גרסא אחרת), שהקשו שגם שחת וחרובין פירות הם.
ודעת מארי קאפח ז"ל היתה שהם ירקות וזרעונים, ובהם שייך טחינה (אם היה מתכוון לבשלם), לפיכך אסור משום שנראה כטוחן, משא"כ דלועים שהם פרות. עכת"ד.
שאלתי היא מהם הדלועים האלה, ומהי הגדרתם שלפרות ושלירקות.

2)

מנין למד רבנו הרמב"ם (בפרק כא מהלכות שבת הלכה כ) שכדי לדוק פלפלין בשבת צריך שני שנויים (ביד הסכין ובקערה) ולא סגי בשנוי אחד, והלא פשט הגמ' (שבת קמא ע"א) אינו כן. ופלא בעיני שמרן הב"י (סי' שכא) הביא את דברי הרמב"ם ולא העיר של"מ כן מהגמ' ומשאר הראשונים (הטור, הרא"ש והרי"ף, רק הארחות חיים כתב כרבנו הרמב"ם), ובש"ע פסק כמותו (שם סע' ז).
גם ראיתי את מ"ש הגר"י עיאש בס' מטה יהודה בבאור דעת הרמב"ם אבל קשה לקבל דבריו. חשבתי שאולי פוסק הוא כר"י בשבת (קמא ע"א) אבל גם זה לא פשוט כלל.
בקיצור, אבקש את חוות דעתו של הרב גם בעניין זה.

תודה רבה.


התשובה:
1. הדלועין האלה הם הדלועין המוכרים וידועים לכל. והם פירות האדמה, גדולים, כמו האבטיחים. אלא שהם יותר קשים, וחיתוכם דק דק הוא אינו טחינה, כי אין טחינה בפירות. אף שאינו פירות עץ. צא וראה, גם בכיוון ההפוך, החרובין יש בהם טחינה כירקות וכזרעונים, ואם הם סוג קטניות - לחיי. אך אם הם פירות עץ, הרי אין טחינה בפירות, ועיין הסבר מהרי"ק, שבת, כא, יח, אות נט. הרי לך שיש פירות עץ שהם כזרעים ויש בהם טחינה. ויש פירות אדמה (דלועין) שהם כפירות העץ, שאין בהם טחינה.
2. שהרי רבינו הצריך: א. קערה ולא מכתשת. ב. ביד הסכין ולא בידית המכתשת או המדוק. ואלו הם שני שינויים.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על טוחן בשבת לשיטת הרמב''ם
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines