יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » חום ואהבה לילד
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

חום ואהבה לילד

מתוך: אישות ומשפחה » הורים וילדים פורסם בל' בניסן התשס"ז
שלום לכבוד הרב ברצוני לשאול עד איזה גיל כדאי ורצוי להשאיר תינוק/ ילד עם אמו בבית ? תודה רבה.


התשובה:
שלום רב,
התשובה לשאלתך כל כך אינדבידואלית, ההשארות בבית או היציאה למעון וחברה של ילדים נוספים שייכת לקצב התפתחותו של הילד. יש ילדים שניתן כבר בגיל שלושה חודשים להוציא למעון והם ירגישו מצויין עם כך, ויש ילדים שנזדקק עבורם לשנה תמימה עד שניתן9 יהיה להוציאם.
נקודה שנייה חשובה בשאלה זו היא טיבו של המעון וטיבן של המטפלות, האם הן רק מחליפות חיתולים וכו' או גם יוצרות פעילות עם הילדים. אם הן יותרות פעילות מוטב להקדים ולהוציא את הילד כמה שאפשר, הוא ילמד טוב יותר להסתדר עם החברה. אם הוא רק יקבל שם טיפולי שמרטפות אין בכך טעם.
רוב ילדי ונכדי יצאו מן הבית כבר בגיל שלושה חודשים וברוך ה' כולם התפתחו מצויין ומאד חברתיים, גם יודעים להסתדר מצויין, ואלו נושאים שלא נלמדים בבית.
בברכה,
גד מאיר שמחוני
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על חום ואהבה לילד
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
לא התכוונתי להעליב אותך או לפגוע בך חלילה - המגיבה , 22/04/2007
צר לי אם נפגעת מדברי!

חליל וחס, לא נפגעתי ואיני נוטה להיפגע כשלא מסכימים לדברי,
אבל רציתי להבהיר את מקומי במערכת ואת גישתי האישית לתשובות.
תבורכי על ההערות ועל הפתיחות.
גד מאיר שמחוני
לדעתי זאת בכלל לא שאלה ששואלים רב - מגיבה , 22/04/2007
זה בערך כמו לשאול רב: ``מה אתה אומר?מטרנה או הנקה?`` או ``מתי לדעתך התינוק אמור כבר להתהפך?``, או אפילו: ``תגיד לי, החצאית הזאת משמינה?`` זה פשוט לא שאלה ששואלים רב! בשביל זה קיימים אנשי מקצוע שבקיאים בתחום! לא כל דבר שואלים רב. באותה מידה יכלת לשאול את השכנה ממול, והיית נענית בתשובה דומה: ``אצלנו במשפחה כולם הלכו למעון וכולנו יצאנו בסדר``. נראה שהרב באמת ניסה לענות כמיטב הבנתו, אך מה לעשות- זה לא התחום שלו!!!

מגיבה יקרה,
למרות שאת פונה אלי כרב, זה דווקא כן התחום שלי, משפחה וחינוך הוא התחום בו אני עוסק במתן תשובות באתר, לא בגלל שאני רב אלא בגלל שאני איש מקצוע בתחום יועץ נישואין ומשפחה ויועץ חינוכי.
מותר לך להיות בדעה אחרת משלי, ואיני ואמר שהדעה שלי טובה לכולם. יתרה מזאת יש כאלו שאענה להם בשונה מהתשוב שכל כך קוממה אתכם, אך אני חוזר על מה שכבר כתבתי באחת מן תגובות, עניתי לשאלה שנשאלתי כפי שחשתי שהשואלתץ רוצה לקבל תשובה ולא כפי שאתן חושבות שטוב ונכון.
ולכן אחזור בפעם אחרונה על הנקודה הזו:
יש נשים שטוב שישארו עם ילדיהם חודשים ואף שנים והילדיםפ יצמחו לתפארת, ויש הורים שטוב שיוציאו את הילד מן הבית למעון ולגן בגיל הכי מוקדם האפשרי. דבר זה תלוי ועומד מהכמה גומרים
א. בשלות הילד.
ב. בשלות ההורים.
ג. צורכי המשפחה.
ד. הרצון הפנימי של ההורים.
ולאור אלו הנתונים יש לשקול ולהחליט.
בברכה,
גד מאיר שמחוני
הפרדה בין אמא לתינוקות בתורה - חנה, 20/04/2007
לכבוד הרב,
אולי במקום לקרוא ליוכבד להיניק את משה, היו צריכים להכניס אותו למעון.
מאיזה מקור הרב רואה שזה דבר טוב להפריד בין אמא ותינוק בגיל 3 חודשים (שהוא במקרה תקופת חופשת לידה במדינתנו).

הגבתי כבר לשאלות מסוג זה ואנא בטובך התבונני בתגובתי לתגובות ותמצאי תשובות.
גד מאיר שמחוני
כבוד הרב - ציפי, 19/04/2007 tamiri@Hotmail.com
עצם הוצאת תינוק לסביבה כמו מעון הינו מנהג די חדש, שהתחיל עם המסכנים ביותר בארה``ב בכדי שלא יגדלו בביתם בסביבה רעה להם. אפילו בארץ, עד לפני מספר שנים לא רב, רק ה``עניים`` שמו את ילדיהם במעונות כי לא יכלו להרשות לעצמם מטפלת פרטית. אז מאיפה למדו כל התינוקות במשך השנים, איך התפתחו ואיך למדו להיות חברתיים? ילדים קטנים עד גיל 3-4 כלל לא זקוקים ל``חברה`` - עדיף ללמוד מאמא או ממטפלת טובה כיצד יש לנהוג בחיים ורק אח``כ לצאת לעולם הגדול וללמוד להסתדר! לא צריך פעילות שכלית 24 שעות ביממה כדי לצאת חכמים, אפשר ללמוד הכל גם בבית. בגלל אילוצים שונים ומשונים נהוג היום לנתק תינוק מסביבת גידולו הטבעי, בחיק אימו ומשפחתו, אך בואו לא נהדר את המנהג הזה ובואו לא ניתן לאמהות ששואלות שאלות כאלו הרגשה שמנהב מגונה זה אכן טוב לילד!!!!!!

ציפי שלום,
איני יודע מהיכן לקחת את המידע העצום הזה לגבי מעונות... הוא אינו נכון בעליל.
כבר בתקופת בית שני התחילו לקום בתי ספר (גני ילדים - בימינו) בארץ ישראל והחכמים היו אלו שניסו לשכנע את ההורים להוציא בני שלוש וארבע לחדרים ללמוד תורה. ההורים באמת לא כל כך רצו כי הם חששו לוותר על העבודה, כן העבודה, שהילד הזה תרם בשדה המשפחתי ולא בגלל טיפול אוהב ומסור של חיבוק ונשיקה.
יש גם לזכור שנושא המעונות בגילאי חודשים ספורים ומעלה הוא באמת מוצר חדש שנבע כתוצאה ממלחמת העולם הראשונה והשנייה שבהן נשים נאלתו להתגייס לעבודה במפעלים בגלל הבעלים שהיו במלחמה והיה צורך לשמור על הילדים בצורה מסודרת. אבל כבר בשנת 1634 הוקם בהולנד כפר תעשייתי, שאנם קדם את זמנו ולא הצליח להיכנס להיסטוריה כגורם סוחף, שבו הכל הלכו לעבוד וחלק מהנשים היו מרכזות את התינוקות והילדים לשמור עליהם במהלך היום. כך שהמוצר נוסה כבר לפני מאות שנים ללא הצלחה יתרה ונוסה לפניאלפי שנים אצל היהודים בהצלחה רבה.
אחד הסיפורים החשובים על רבי עקיבא היה שרחל שלחה אותו ללמוד א``ב והוא ישב עם התינוקות של בית רבן והרגיש מגוחך שאדם גדול יושב עם תינוקות ללמוד לקרוא ולכתוב... וההמשך ידוע.
גם היום יש הורים בעולם ובארץ שאינם שולחים את ילדיהם מחוץ לבית, גם לא לבית הספר, מתוך מטרה ללמד אותם בעצמם את הכל. הניסיון מוכיח שיש מוצלחים שזה עובד איתם טוב מאד ויש פחות מוצלחים שזה לא עובד כלל.
אין חוק ברור לנושא, הכל תלוי בטיב הילד, טיב ויכולת ההורים להעניק לילד, ומעל לכל הרצון להיות עסוק בכך כל היום. כל דבר על נושאו ומקומו וכל דבר יש לשקול לגופו בלבד.
בברכה,
גד מאיר שמחוני
איך קוראים בין המילים??? - מתענינת, 19/04/2007
אם אפשר לשאול איך הרב הגיעה למסקנה מהשאלה שהבעל רוצה שהיא תישאר בבית? ואולי זו באמת שאלה סתמית עד מתי כדאי כמו שכתבה אורה המגיבה הקודמת מאיזה מילים אפשר להבין כך?אודה לרב על תשובתו

קשה מאד לומר מאילו מילים אני מבין זאת או אחרת. הזמן, הניסיון, הכרותך עם שאלות של פונים ופונות מלמד אותנו לחוש באינטואיציה שלנו מה מסתתר מאחורי הכתוב.
אני מקווה שברוב הפעמים איני טועה, אך הסיוע הממשי הוא עזרתו של הבורא הפוקח לנו עיניים.
גם כאשר בני הזוג יושבים לפני עלי לנסות לדוג מה הם באמת חושבים ורוצים כי לא תמיד זה מתיישב עם השאלות הנשאלות בפה.
בברכה,
גד מאיר שמחוני
הבעיה שלי עם המילים האחרונים - אורה, 19/04/2007
לרב שמחוני
כתבתה ש: ``אלו נושאים שלא נלמדים בבית.`` לכן כעסתי. עם אמא רוצה לשלוח את הילד לגן, בסדר. אבל למה לומר שרק בגן ילדים יכולים ללמוד להסתדר ולהיות חברתיים?

אולי השאלה היתה ארוכה יותר ואני רואה כאן רק קצת, לא יודעת. וברור שאני לא מכירה את המצב בבית של השאול/ת. אבל לעניות דעתי, יכול להיות גם שזה שאלה מאמא שרוצה להשאר עם ילדיה ויש עליה לחץ מהחברה לצאת לעבוד. אני קקורה לא מניחה שהיא ``נחלקת,`` אבל אתה התייחסת רק למצב שבו האמא רוצה לשלוח את הילד לגן, ולא למצבים אחרים.

משום שבאופן טבעי הילד חייב ללמוד להסתדר עם עוד צילדים, עם המתנה בתור, עם סדר וארגון ובבית אין את זה כי אין עוד ילדים.
את בהחלט מעלה נתונים נכונים וחשובים שחלפו גם בראשי, אבל כפי שתראי בתץשובתי למתעניינת תוכלי לנסות להבין את הדרך בה עלינו לעבוד עם שאלות מסוג זה.
בברכה,
גד מאיר שמחוני
פשוט לא נכון - אורה, 19/04/2007
איך אתה יכול לומר דבר כזה? שהכי טוב בגן, וכל ילד צריך לצאת מהבית מהר ככל שאפשר? מה, אני כאמא רק ``מכונת לידה`` אבל אסור לי לגדל את הילד שהביאתי לעולם? איך אתה מתעלם מכל המחקרים שאומרים שלילדים שהולכים לגן בגיל מוקדם יש יותר התנהגות רע?

ממש נפגעתי מדבריך. אני מגדלת את הילדה שלי. לא תמיד בבית, כי אף אחת לא רוצה להיות בבית כל היום, אבל תמיד איתי. והילדה שלי הכי חברתית מבין הפעוטות שאני מכירה, חוץ מילדה אחת שגם היא נשארת עם אמא. מהנסיון שלי עם ילדים ואמהות, ואני מכירה המון אמהות, ממש לא נראה לי שיש קשר בין יציאה לגן וחברתיות.

בכלל, אם אתה מודה שגננת יכולה לגדל 4 או 5 ילדים בבת אחת, למה שאמא לא תוכל לגדל ילד אחד או שתיים? הרי היא האמא, ומכירה את הילדים שלה יותר טוב מאף אחד. היא גם לא תעזוב אותם בסוף השנה או אפילו מוקדם יותר.

עם אתה מעמין שהכי טוב בגן, בסדר. אבל כשאתה אומר את זה כאן, זה נראה כמו הגישה היחידה והגישה של היהדות. וזה לא טוב, אתה מרחיק אנשים כמוני שחושבים אחרת.

ל-אמא מהתגובה הראשונה: את לא חייבת להשאר בבית כל יום כדי לגדל ילד. גם ילדים יכולים לצאת מהבית. אני מביאה את הילדה שלי לחברות שלי, לסבתא, לקניות, אפילו יש שיעורים שהמורים נותנים לאמהות להביא את ילדיהן. ככה הילדים מגדלים גם אם חברים וגם עם אהבה והדרכה מהאמא.

שלום רב,
איני מבין על מה את כל כך כועסת, האם אני כתבתי שלצאת לגן הילדים זה הדבר הטוב ביותר? מעולם לא.
אבל אני חייב לענות לשאלה ולמה שנאי חש שמסתתר מאחורי המילים, וכך אני מתייחס וגם את צריכה להתייחס לשאלה ולתשובה כתשובה לשאלה זו בלבד.
אשריך שאת מגדלת את ילדיך בעצמך, את אמא נפלאה ואת עושה מעשה נכון וטוב.
אבל האמא ששאלה את השאלה יצאה, לדעתי, מנקודת מבט שונה, ומה את יודעת מה קורה שם בבית? אולי הבעל רוצה שהיא תשאר בבית ע הילד ואילו היא חשה נחלנקת ורוצה ללכת לעבוד? ולכן השאלה הייתה מתי ניתן להוציא את הילד מהבית ולא אם טוב להוציאו או להשאר עמו בבית.
בברכה,
גד מאיר שמחוני
לבדוק היטב היטב - שו, 19/04/2007
הצעה אישית עם ניסיון מעט מריר לבדוק היטב היטב ולהתייעצץ עם הורים ששולחים את הילד לאותו מעון איך מתייחסים, ולא איך עבודות היד שיוצרים שם או כמה סיפורים מספרים, או כמה פעמים בשבוע ריתמיקה, כל הדברים שמניתי הם חשובים וטובים אבל אם זה בא על חשבון היחס לילד ואם מחליפים מטפלות אחת לשבועיים אז לדעתי שווה לשקול היטב

בכון ביותר הבדיקה צריכה להיות כיצד הגננות מתנהגות, הגננת והעוזרת וכו`, כל השאר זה חלק אבל לא החלק החשוב.
גד מאיר שמחוני
תלוי גם באמא - אמא, 18/04/2007
לדעתי זה תלוי גם אם האם מסוגלת להשאר בבית כל היום החברת ילד קטן.
יש נשים שזה הכייף הגדול שלהן ויש נשים שחייבות לראות אנשים ולהיות בחברה בוגרת אחרת ישתגעו.
בכל אופן בהצלחה וגידול כייפי

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines