יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » יחס ההלכה ללסביות
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

יחס ההלכה ללסביות

מתוך: אישות ומשפחה » נישואין, טהרת המשפחה פורסם בז' באדר התשס"ז
שלום,

קראתי את תשובת הרב:
http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=11120
ואני מודה לו על התייחסותו הרגישה והרצינית.
אני מבינה את תשובתו ברמה הציבורית, אך לא מסוגלת להבין את השייכות שלה לאשה לסבית. אני דתיה, בת שלושים פלוס. גדלתי בבית תורני בקהילה דתית. אני מקפידה על שמירת מצוות, מתפללת פעמים ביום ומחוייבת להלכה. שנים ניסיתי להדחיק את הנטיה המינית שלי, וויתרתי על אהבה, יצאתי עם בנים - אבל לא במקרה זה לא הצליח. אין לי את היכולת להגשים את האידיאל של 'זכר ונקבה בראם', אין לי את היכולת להקים בית עם גבר שיהיה מבוסס על אהבה ואמת. אני לא מתאימה למבנה המשפחה שההלכה מכירה.

אבל אם אין ביכולתי להגשים את 'זכר ונקבה בראם' מדוע שלא אקיים את 'פרו ורבו' ו'לא טוב היות האדם לבדו'? חיים של בדידות ועקדה פנימית אינם מקדמים אותי לקראת הגשמת האידיאל של משפחה של גבר ואשה. מדוע בשם אידיאל שאין ביכולתי להגשים אוותר על זוגיות והקמת משפחה עם אשה? האם אין דרכה של תורה מעדיפה חיים ביחד על פני בדידות, והקמת משפחה על פני ערירות? ערכי משפחה, נתינה בזוגיות, נתינה לילדים וחינוכם לתורה ומצוות הם כולם ערכים שאני יכולה להגשים רק בתוך זוגיות עם אשה. דווקא הפנמת ערכי המשפחה של הציבור הדתי הם שדוחפים אותי שלא לוותר על הקמת משפחה המבוססת על אהבה אמת, תורה ומצוות. אני יכולה להבין את הדרישה לעקדה פנימית כאשר קיים איסור תורה, אבל אין זה המצב במקרה זה.

הרב כתב שרוב הקהילות לא תקבלנה משפחות כאלה. האם המצב הזה מקובל על דעת הרב? משפחה חד מינית כמובן שונה מהמקובל בציבור הדתי, אך האם חטאי כה גדול שיש לנדות אותי מקהל ה'? אני מרגישה שלמשפחה כזו אין מקום בחברה
הדתית ובעצם נידונו לחרם ונידוי, אבל לא מובן לי מדוע זה כך. יחס החברה הדתית גורם לי להרגיש שעדיף שאחלל שבת מאשר אשר דתיה כי אין מקום ללסבית דתיה בקהילה הדתית. אני רוצה לחנך את הילדים (שבע"ה יהיו לי) על פי אותם ערכים שחינכו אותי. אבל מה הטעם בכך אם החברה הדתית דוחה אותם ואת
משפחתם? האם יש לי סיכוי לחנך אותם לקיום מצוות ואהבת תורה במצב כזה? אני מרגישה שאני מחזיקה בציפורניים באמונה שלי, ולא מוכנה לוותר, אבל היהדות היא דת קהילתית, וקשה מאד לבנות בית של קיום מצוות כאשר החברה הדתית דוחה אותי.

תודה רבה
א"ק


התשובה:
שלום וברכה
במשך השנים האחרונות למדתי להכיר מספר מסוים של אנשים ונשים הנמצאים במצבך. המציאות שעל פי תודעתם אינה מאפשרת התקשרות לצורך קמת משפחה במובן היסודי של המילה, וחיפוש הדרך הנכונה למימוש האפשרות לפרות ולרבות ולמימוש האפשרות ליציאה ממצב הבדידות של "לא טוב היות האדם לבדו".
יש כמובן לחלק את ההתייחסות ההלכתית לשתי הסוגיות. "פרו ורבו" ניתן לקיים בפועל גם ללא בני זוג, וכאשר מגיעים לגיל בו האפשרות להינשא הולכת ונחסמת יש מקום לדון בכך. לעומת זאת, אין ההלכה מכירה באפשרות של קיום זוגיות חד מינית. זה חלק מהמחיר אותו תובעת ההלכה לשלם כדי לשמור על קדושת ההתקשרות בין איש ובין אישה. ההלכה בוודאי מעדיפה חיים ביחד על פני בדידות, והקמת משפחה על פני ערירות, ובמקביל ההלכה מעדיפה שמירה על קדושה ציבורית, ורואה בחד מיניות פגיעה בכך. על כן ההלכה מכירה גם בנישואין בין איש ואישה המבוססים על יסודות אחרים מאשר אהבה, ואף שהם חלקיים בלבד וחסרים בהם יסודות משמעותיים של ההתקשרות, ההלכה תובעת את העקידה הפנימית הזו כדי לבסס את קדושת המשפחתיות בישראל. הדבר קשור גם לשאלה תרבותית רחבה יותר – יש לזכור כי בתחילת פרשת עריות בתורה נאמר "כמעשה ארץ מצרים אשר ישבתם בה לא תעשו (זה גם מקור האיסור של חיים נשיים משותפים) וכמעשה ארץ כנען אשר אני מביא אתכם שמה לא תעשו ובחוקותיהם לא תלכו", לאמור: כשם שבדיני אכילה אנו מוצאים את יסוד ההבחנה בין יהודים לגויים במאכלים שאנו אוכלים (כל נימוק אחר לדיני כשרות אינו עומד במבחן המקורות) אנו מכירים יסודות אלה במקומות רבים, כולל בחיים המיניים.
לפיכך גם הקהילה לא תסכים ליצירת נורמות הפוגעות בקדושת המשפחה הישראלית המובדלת. אני מסכים מאוד עם דברייך שאל לה לקהילה לקבוע אילו מצוות חשובות יותר ואילו פחות, ובוודאי שהקהילה לבושתנו מקבלת אל תוכה אנשים שחטאו בחטאים חמורים בהרבה, ופגעו ממש באחרים, ואף על פי כן הם חלק מהקהילה, ואותם היה ראוי לנדות ממש. במקרה בו אנו עוסקים לא מדובר על נידוי, אלא על הכרזה של הקהילה שיש גם שאלות מבניות עליהן היא מבוססת ושהריסת מוסד המשפחה במובן הקדושתי שלו מקעקעת את יסודות הקהילה.
על כן, אינני חושב שהקהילה הדתית דוחה אמא לילדים. היא כן דוחה מבנה שהוא לכאורה משפחתי, אולם מנוגד לכל תפיסת עולמה.

כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על יחס ההלכה ללסביות
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines