|
|
מושב לצים
|
|
לכבוד הרב
בגמרא עבודה זרה יח, ב מוזכר איסור מושב לצים. והאיסור מוזכר גם באו"ח סימן שז.
השאלה: 1. האם איסור מושב לצים הוא מצד הדין או ממידת חסידות ?
2. אם איסור מושב לצים הוא מטעם ביטול תורה, הרי ביטול תורה זה דבר יחסי. יש בעל הבית שקובע עיתים לתורה בוקר וערב והוא ממילא לא ילמד תורה בזמן מסוים. למה יהיה אסור לו לצפות בטלויזיה באותו זמן ? (בתכנית שאין בה איסור). או אפילו תלמיד ישיבה שיש לו הפסקת צהריים. למה הוא לא יכול ללכת לקרקס בזמן הזה ? הרי הוא ממילא לא ילמד בהפסקה והוא צריך מנוחה.
|
התשובה:
|
|
הגבול באמת עדין.
עומק איסור מושב ליצים הוא אכן ביטול תורה כמו שעולה בסוגיית הגמרא. אולם המשמעות המדוייקת היא שלימוד תורה נוגע בחלק העיקרי הרציני של החיים ומושב ליצים עושה בדיוק את ההיפך.
לכן כל דבר שיש בו חיבור לחלק הרציני של החיים לא יהיה בגדר מושב ליצים. ובהחלט יתכן שזה ענין יחסי. גם סרט וגם צפייה בטלויזיה יכולים להיות בעלי משקל משמעותי בסדר חיי האדם. כמו קריאת ספר עיסוק במדע או בשירה. הן מצד היסודות החיוביים שיש בהם והן מצד הרענון שהאדם זקוק לו לעיתים [כדברי הרמב''ם בפרק חמישי משמונה פרקים].
אינני מזכיר קרקס כי יש ויש. לפקוח עיניים כלפי עולמו של הקב''ה ברובד בעלי החיים אפשר בגן חיות. אילופם של בעלי החיים יש בו אומנות ויש בו אכזריות. גם במלחמת שוורים יש אומנות. אך יסוד האכזריות גובר. לתסיסה יצרית וחיפוש של פניה אל הגל הקל של החיים קראו חז''ל מושב ליצים ואלו היו הקרקסאות של זמנם [הבוליון והמוקיון וכו']. ניתן לתרגם זאת למצבי זמנינו לפי המקום והאדם.
לימוד פורה
ברוחב דעת
עמית קולא
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
מושב לצים
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
אם איסור מושב לצים הוא סניף של איסור ביטול תורה, האם בזמן שבטל איסור ביטול תורה בטל גם איסור מושב לצים?
כגון בעל בית שעובד וקובע עיתים לתורה שעה ביום ושעה בערב, ובמילא הוא לא ילמד תורה בזמן מסויים (בלי להכנס לשאלה האם גם בעל בית חייב ללמוד בכל זמן פנוי). או תלמיד ישיבה בזמן הפסקה. או בתשעה באב ובסילבסטר שלא לומדים תורה. האם מותר בזמנים כאלו ללכת לקרקס,ללונה פארק ולקולנוע?
|
השאלה היא מה אופי המופע ישנם סרטים שהם יצירות שהם נכסי תרבות שיש מקום שגם בני תורה יתוודעו אליהם. אמנם יש הסתייגות בעולם התורה מן הקולנוע [לעומת צפיה בסרט ווידאו] אולם אינני מבין זאת לעצם הענין אלא כסייג.
ישנם ילדים שחוויית לונה פארק מעשירה את ילדותם. זולא מצווה אך לענ``ד באווירה המתאימה אין בכך איסור. ביחס לקרקס כתבי בתשובות קודמות [אני לא היתי בקרקס מימי].
|
|
מה מקור האיסור
- מגיב, 31/01/2007
עיקר השאלה היתה האם איסור זה הוא ממידת חסידות או מעיקר הדין.
והרי לומדים את האיסור מתהלים פרק א. ``ובמושב לצים לא ישב``
ולא ברור שניתן לחדש איסור על סמך שירת דוד בתהלים. שהרי צריך בית דין ושהגזירה תתפשט וכו` וגם מלשון דוד המלך משמע שזה מידת חסידות: ``אשרי האיש``
|
כפי שביאתי זה איסור זה הוא סניף [בעומק] ביטול תורה
|
|
|
|
|
|
|