|
|
קריטריון כללי לניחוש אסור
|
|
על-פי דברי הרב כאן: http://www.moreshet.co.il/shut/shut2.asp?id=14366
הקריטריון הכללי למעשה שאסור משום "ניחוש" הוא שלילת הבחירה החופשית של האדם ושליטת האדם בגורלו.
לפי זה, רופא שאומר לחולה "יש לך 6 חודשים לחיות, ושום דבר שתעשה לא יעזור" - אסור לפנות אליו משום "ניחוש"; ומצד שני, אם מגדת-עתידות אומרת לאדם "אני רואה בכדור-הבדולח שלי שאתה עומד למות עוד 6 חודשים, אבל אם תתפלל, יש סיכוי שה' יבטל את הגזירה" - מותר לפנות אליה. האמנם?
|
התשובה:
|
|
שלום וברכה
אין הנידון דומה לראיה:
הרופא מתאר את המציאות, אך אינו קובע לאדם מהי הבחירה החופשית שהוא רשאי לבחור במציאות הנתונה, אף אם היא מרה. לעומת זאת, ה"נחש" מורה לאדם כי זהו הדבר שהוא חייב לעשות מכוחות "עליונים" המלמדים אותו כי זה הדבר הנכון, ובכך האדם מעניק את בחירתו החופשית לכוחות זרים – והדבר אסור.
מגדת עתידות אינה אסורה משום איסור "נחש", ואין לכך קשר. היא אסורה מפני איסורים הדומים לכשפים, בעל אוב וידעוני. לדעת ראב"ע התורה אסרה את הדבר כי פשוט זה שקר, ואסור ללכת אחר השקר. לדעת הרמב"ן הדבר נאסר בשל העובדה שהתורה ציוותה עלינו לפעול במגרת הכוחות הפועלים בעולם, ואסור לנו לטשטש את ההבדל בין בורא לנברא.
כל טוב
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
קריטריון כללי לניחוש אסור
|
|
|
|
|
|
|
|
|