יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » השתלת איברים
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

השתלת איברים

מתוך: מצוות וקיומן » אבלות וקבורה פורסם בח' באייר התשע"ה
אב של חבר הי"ו חלה המחלה ממארת וכתובצאה מכך כרתו לו ריאה אחת אתמול ה' ירחם.

כעת מחכים לבדיקות האם גם בריאה השניה ישנה פגיעת המחלה ואם כן הרי שיצטרך להשתלת איברים.

ראיתי כי הרב מתנגד להשתלות וכן על אי חתימת כרטיס אדי.

האם נידון היהודי הזה ח"ו למיתה?

האם אדם שנהרג ל"ע בתאונת דרכים, לא ניתן לקחת מאבריו ובכך להציל חיים


התשובה:
חלילה. איני נגד השתלות איברים. אם אדם מת ממש, גם אם לא תרם לבו בחייו, חובתנו אנו ליטול לבו ולשתלו לחולה לב קריטי ולהצילו. כי היום השתלת לב היא פחות סיכונים. לא כן השתלת כבד, שיש סכום למושתל, שצריך לברר היטב, מהו מצבו, ואם ע''י ההשתלה לא מסכנים אותו יותר. אני התנגדתי לחתימת כרטיס אדי, משום שאין האדם החי מוסמך להחליט מה ייעשה באיבריו. ומשום החשש, ששיטת כרטיס אדי, תעודד השתלות איברים המוניות ובלתי מבוקרות, באופן שחלילה, יינטלו איברים ממי שנפגע בתאונת דרכים, או בתאונה אחרת, וטרם נקבע מותו הסופי, וכן לבדוק היטב את הסיכון הכרוך בהשתלה למושתל.

כי אנחנו החיים חייבים בשתי מצוות הצלת החיים החולים, וקבורת המתים שכבר מתו באמת. וברור שאם יש בפנינו שכר מת באמת, מצוות הצלת החיים קודמת לקבורת המת קבורה מושלמת, וחובתנו ליטול איבר מאיבריו ולשתלו לחולה מסוכן, אם אין ההשתלה מסכנת את המושתל יתר על המידה.

ואם יתר איברי המת נקבור כהלכה, היה ונטלנו מן המת באמת, איברים והשתלנו אותם במושתל, שלא לפי היתר הלכתי, אפשר ששפכנו דם החי, וביטלנו מצוות קבורה כהלכתה.

על אחת כמה וכמה אם נטלנו איברים מנפגע תאונה, שטרם נקבע מותו הסופי שבוודאי אנו שופכי דמים.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על השתלת איברים
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
המשך - אסא להב, 16/09/2008
תודה על תשובתו של הרב.

אם כך, הרי שבאופן עקרוני אנחנו צריכים להורות למי שלא חותם על הכרטיס מסיבות אלו גם לסרב לקבל תרומות ממי שחתם, על מנת שלא לעודד את התופעה שהרב ציין גם מצידה השני של התרומה. או במילים אחרות: אם אנחנו לא הולכים לפי חוקי המדינה בנושא זה אלא לפי ההלכה, הרי שעלינו לעשות זאת באופן מלא וסימטרי, ולא לסרב לתרום בגלל ההלכה אבל לקבל תרומות לפי חוקי המדינה וההולכים לפיהם.

אני מתנצל על הדיון המתמשך במדיה זאת, אבל אני מניח שתשובת הרב לשאלתי זו תעניין גם את קוראי התשובות הקודמות, מכיון שנראה שהנושא מציק להרבה מתלמידי הרב.

בתודה מראש.
השתלת איברים
מבחינה הלכתית, גם אם אדם יודיע שלא יתרימו לו איברים, לפי החוק אין שומעים לו. כי אם הוא במצב של פיקוח נפש, חובת הציבור כציבור להצילו. ולכן הנח את אי הנעימות, כי מדובר בהצלת חיים. והרי אין אדם נהיה חולה מסוכן כדי לנצל את התרמת האיברים, למרות שהוא אינו תורם. חשוב היטב היטב.
ומה לגבי קבלת איברים? - אסא להב, 11/09/2008
שלום לרב.

בעקבות שיטת הרב, יצא מצב לא מוסרי, בו שומעי לקחו של הרב הנזקקים לתרומת איבר - יקבלו אותו, ממי שחתם על כרטיס אדי.
אבל כאשר נוצרת סיטואציה בה אדם כזה יכול לתרום איבר - זה לא יקרה בגלל אי-חתימה על הכרטיס, כשיטת הרב לעיל.

בסופו של דבר, אנחנו חיים במערכת שלא מנוהלת בפועל ע``י בי``ד שידון ויקח איברים גם ללא הסכמה, אלא ההשתלות נקבעות ע``פ החתימה או אי החתימה על הכרטיס. בחוסר הסימטריה אנחנו עלולים לגרום לחילול השם בכך שנהיה רק מהמקבלים ולא מהנותנים.

אשמח לשמוע את תשובת הרב, כי הנושא מטריד אותי, וכאשר נשאלתי על כך במקום עבודתי - לא ידעתי מה לומר.

בתודה ובברכת יישר-כח.
השתלת איברים
יקירי, המורכבות שבעניין יוצרת את הדילמות.
א. מדינת ישראל היא אמנם מדינת העם היהודי, אבל היא טרם הפכה להיות מדינה יהודית יהדותית שמתנהלת לפי התורה.
ב. לצערנו, גם אין לנו כעת סנהדרין. ויש חילוקי דעות בקרב פוסקי ההלכה. וזה טבעי, וגם רצוי שיש חילוקי דעות, כדי שההלכה תתלבן ותתברר היטב. ועד שתהיה סנהדרין אנו ניתקל במצבים בלתי סימטריים, כמו שציינת, אבל לא בגלל זה, מורה הוראה צריך להורות בניגוד למה שנראה לו באופן אובייקטיבי, ומאחר ואני מניח שבמקום העבודה, החילול השם בא מכיוון הלא דתיים, צריך להזכיר להם את חלקם במורכבות הזו. כי הם אלו שיצרו מדינת עם יהודי בלי יהדות, וזהו פרדוקס גדול מאוד.

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines