|
|
העברת חפץ מיד ליד כאשר האישה בימי איסורה
|
|
בס"ד
כבוד הרב
בספרך רשות היחיד עמוד 205 הרב כתב שהוא הולך בדרכם של פוסקים שקבעו שדיני נידה אינם חלים בציבור כלל וכלל ואף משמע שהרב מורה כך לכתחילה לזוגות והרי מצינו בטור סימן קצה סעיף ב ולא יגע בה אפילו באצבע קטנה ולא יושיט מידו לידה שום דבר.
א בתור אברך (שלומד הלכות נידה ) אשמח לדעת על מי הרב סומך ואם אפשר גם לקבל מקורות
ב.מדוע הרב פוסק כך לכתחילה הרי רק בדיעבד יש חלק מהפוסקים שהתירו ?
תודה רבה
|
התשובה:
|
|
שלום וברכה
ראשית, יישר כוח על כך שאתה לומד עניני נידה. אלה הדברים החשובים ביותר לבניית קדושת המשפחה בישראל. יש צורך לדייק דיוק רחב בהלכות אלה. לכתוב משפט כמו "דיני נידה אינם חלים ברשות הרבים" – אין משפט כזה, ולא נאמר כזה דבר על ידי אף פוסק בעולם. כל מה שכתוב בספר הוא שהעברה של חפץ מיד ליד ברשות הרבים צריכה להיעשות בדרך רגילה. פסיקה זו אין בה חידוש של ממש, כיוון שלמעשה גם אלה הכותבים שדין זה קיים רק בדיעבד למעשה מורים לעשות כך גם לכתחילה, בשל העובדה שכל ניסיון שהוצע (כמו להפיל לארץ, כמו למסור על ידי הנחה בלי שאף אח ירגיש וכדו') אינו אפשרי במציאות.
ברם, גם לו היה קיים הפסיקה מבוססת על דין גדול כבוד הבריות (של האישה) שדוחה בוודאי חומרא של חומרא בהושטה ברשות הרבים, וכן על הצרוף של יסוד דין זה, שאינו קיים ברשות הרבים, כי גם אם יהיה קרוב דעת ברשות הרבים הוא אינו יכול להתפתח לשום דבר, ועל כן יש חובה להקל.
ומדוע יש ללכת כך לכתחילה ?
כדי לבסס את שמירת דיני אצל זוגות, וכדי להקפיד שלא יהיו דינים בלתי מציאותיים המרחיקים את בני הזוג משמירת תורה ומצוות. חובה על הפוסק שלא להחמיר בדין זה ולחזק בכך את בני הזוג, לשמור בהקפדה יתרה את סעיף קצה,ב ברשות היחיד.
כל טוב ויישר כוח
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
העברת חפץ מיד ליד כאשר האישה בימי איסורה
|
|
|
|
|
|
|
|
|