|
|
עשיית מלאכה בליל תשעה באב
|
|
בס"ד
לכבוד הרב הגאון שליט"א,
בחזון עובדיה הלכות תשעה באב עמ' שכ כתב: אמנם מצאתי בספר הבתים (עמוד קצח מהדורת הרב בלוי) שכתב וז"ל: יש מן הגדולים שכתב שבמקום שנהגו לעשות מלאכה אסור אפילו בלילה ואף על פי שבשאר תעניות של צבור שאסורים לעשות מלאכה מותר בלילה, שאני התם שאיסור המלאכה הוא כדי שיתקבצו להתפלל ולהתחנן, וביום מתקבצים ולא בלילה, אבל בתשעה באב איסור מלאכה מפני האבלות עכ"ל, וזה כדברי המגן אברהם וכו', אבל לעומתו מצאתי באור זרוע הגדול ח"ב סימן תמג שכתב: מלאכה גבי אבלות מה לי יום מה לי לילה, דבשלמא בתשעה באב ליכא איסור מלאכה אלא משום מנהג כדתנן בפסחים (נד ע"ב) מקום שנהגו לעשות מלאכה בתשעה באב עושין, מקום שנהגו שלא לעשות אין עושין, ובלילה אינו מנהג בשום מקום [שלא] לעשות מלאכה ואפילו נהגו אינו מנהג, אבל בדרך איכא טעמא שהתירו חכמים לנעול משום דאי אפשר לאדם לילך יחף כ"ש. ולא נהירא מה שפירש, משום דאיכא למימר הא דהתירו מלאכה בלילה משום דמילתא דלא שכיחא היא לעשות מלאכה, והוא הדין גבי אבלות עכ"ל. אתה הראת לדעת מפום ממלל רברבן להתיר מלאכה בלילה ומי כמוהו מורה.
ושם בחזון עובדיה בסיום דבריו כתב: מסקנה דדינא כי בהגלות נגלות לפנינו דברי רבינו האור זרוע שבלילה של תשעה באב אין שום איסור בעשיית מלאכה, ואפילו במקום שנהגו איסור אינו מנהג ורשאים לבטלו, הכי נקטינן, והאחרונים שהחמירו בזה נעלם מהם דברי האור זרוע, וכבר מצינו לרבים מן האחרונים שכתבו להקל והלכה כמותם שכיונו לאמת עכ"ל.
שאלתינו לפי דברי הרב זצ"ל, האם מעיקר הדין יהיה מותר לעשות כל מלאכת קבע ושלא לצורך פרנסה, בליל תשעה באב גם שלא לצורך כלל ?
תודה רבה וישר כח גדול לכבודו.
|
התשובה:
|
|
א. מדובר על מלאכה ולא על התעסקות בעניינים המסיחים את הדעת מהאבל.
ב. מלאכה האסורה ביום תשעה באב היא כדי להשתכר ולא איזה אירוע דחוף.
ג. התעסקות בעניינים שאינם נוגעים לאבל צריך להימנע בכל היממה.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
עשיית מלאכה בליל תשעה באב
|
|
|
|
|
|
|
|
|