|
|
קריאה בספר העומד למכירה
|
|
לכבוד הרב הגאון שליט"א
באתי בזאת לשאול את כבודו בענין מה שנסתפקנו לגבי ספרים המונחים בביהכ"נ העומדים למכירה כנהוג בימינו בהרבה בתי כנסת, אם מותר לעיין בהם כאשר אינו מעונין לקנות, או שיש בזה משום גזל ?
[ואמרתי להביא קצת ממה שחשבתי לדון בדבר, אלא שהדברים לא היו לאחר עיון, ופשוט הוא שאין להם סמך כל עיקר והנה, דינא דהנוטל כלי ע"מ לבקרו מצינן (בב"ב פז: ובש"ע סימן ר סעיף יא) דחייב באונסין, והיינו דהו"ל כשומר ע"ז, אך כ"ז אינו אלא כאשר הלוקח מתכון לקנותו, אבל בכה"ג שאין כאן כונה לקנות, אולי דמיא להא דהמוכר קץ ביה, דבכה"ג אין הנאה ללוקח במה שלקחו בידו, עי' בנדרים (לא:), ובב"י שם. אלא דאיתא עוד בגמ' (בב"ב פח.) ת"ר הלוקח ירק מן השוק ובירר והניח אפילו כל היום כולו לא קנה ולא נתחייב במעשר גמר בלבו לקנותו קנה ונתחייב במעשר. להחזירו אי אפשר שכבר נתחייב במעשר ולעשרו א"א שכבר מפחיתן בדמים הא כיצד מעשרו ונותן לו דמי מעשר. אטו משום דגמר בלבו לקנות קנה ונתחייב במעשר, אמר רב הושעיא הכא בירא שמים עסקינן כגון רב ספרא דקיים בנפשיה ודובר אמת בלבבו. ע"כ. ועי' ברשב"ם, ה"נ גבי מעשר כיון דירא שמים הוא כיון שגמר בלבו זכה במקח ונתחייב במכר וכי מחזירו כחוזר ומוכר לו דמי. ע"ש. והיינו דמדת חסידות איכא שלאחר שגמר בלבו לקנות שלא יחזור בו. ומדברי הרשב"ם משמע דהוא משום שקנאו באמת, וצ"ב באיזה מעשה קנין זכה בזה, ובשפיטות הוא משום שקיבל ע"ע להתחייב ותו לא. ויל"ע א"כ אי שייך למימר 'ודובר אמת בלבבו' גם איפכא, דהיינו דכל היכי דלא מתכוון לקנותו, לא ישתמש בזה. ואית לן למידן נמי מליתא דזה וזה לא חסר המבואר בב"ק (כ.-:), אלא דלכאו' הכא מכיון דהויא לה כארעא דקיימא לאגרא, הו"ל זה נהנה וזה חסר. אלא שיש לומר דשאני, דאילו התם הרי לוקח ממנו את ההיא הנאה ומעכב את השכירות לאינשי אחריני, אבל הכא אין בזה לקיחה למקום אחר, אלא הרי הוא קורא בו בההיא דוכתא, ובזה איכא למימר דהדרי' להאי כללא דכופין על מידת סדום (עי' תוס' ב"ב יב:) וזה נהנה וזה לא חסר פטור. וצ"ע.]
אשמח מאד אם כת"ר יוכל לבאר לי פרטי הדינים בזה, ולהורות לנו את הדרך אשר נלך בו ואת המעשה אשר נעשה, ונקיים בזה מאמר הכתוב כי יפלא ממך דבר למשפט בין דין לדין וקמת ועלית אל המקום אשר יבחר יהוה אלהיך בו ובאת אל השפט אשר יהיה בימים ההם ודרשת והגידו לך את דבר המשפט ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך מן המקום ההוא אשר יבחר יהוה ושמרת לעשות ככל אשר יורוך.
הבחור אליה סודרי
|
התשובה:
|
|
א. אתר זה אינו מקום לפלפולים ודיונים מעין זה.
ב. השאלה היא האם מותר לקרוא בספר העומד למכירה, והתשובה היא אסור ! אא''כ יבקש רשות מהמוכר.
ג. כל קריאה בספר יש מי שמקפיד ובפרט בספר העומד למכירה שלא יהיה מקומט ונראה כמשומש.
ד. אם יש בדעתו לרכוש ספר ואינו יודע איזה, מותר לעיין מעט ככל מי שרוכש מאכל ואינו יודע אם יערב לו.
ה. לא שייך כאן זה נהנה וזה לא חסר, כיון שיכול להיות קלקול. ואפילו בתפילין אם יודע שבעליו מקפיד אסור.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
קריאה בספר העומד למכירה
|
|
|
|
|
|
|
|
|