|
|
נטילת ידיים שחרית ומקרוגל
|
|
שלום לכב' הרב שליט"א
א. המשנ"ב אומר לברך על נטילת ידיים בפעם השניה שאחר בית הכיסא, ולא בזו שלפניה, וכן הורה הרב לעשות. השאלה היא, ניחא לדעת הרא"ש שנוטלים לשם תפילה, הנטילה הראשונה ודאי לא עלתה, אך לפי הרשב"א הרי כבר יצאנו י"ח בנטילה הראשונה, א"כ איך מברכים בשניה ? אין זה ספק ברכה לבטלה ?
ב. אדם מתחזק שרק מתחיל לומר ק"ש אך עדיין לא מתפלל, יברך על נטילת ידיים ? וכן אדם שקם אחרי חצות היום, יברך ?
ג. בבית הורי יש מכסה למקרוגל ללא תחתית, ומשתמשים בו גם לצלחות קטנות יותר מהמכסה, כך שהמכסה לא אוטם את הצלחת, וממילא יש אויר בין תחתית המקרוגל לפְּנים של המכסה, ויוצא שהזיעה של המאכל מתפשט לא רק לחלל המכסה אלא גם לתחתית המקרוגל. ואם כן בתחתית יש זיעה של בשר וחלב, והוא חוזר למכסה.
האם אסור להשתמש במכסה הזה לצלחות הגדולות שהוא כן אוטם ?
תודה רבה
|
התשובה:
|
|
א. מרן כתב בש''ע שגם את ברכת ענט''י אפשר לברך בביהכ''נ, בשונה מנטילה לסעודה, שלאחר הניגוב אינו רשאי לברך. והנכון יותר, להתפנות ולהתלבש, ואחר כך ליטול ידים ולברך בעוד ידיו רטובות עובר לעשייתן כמו לסעודה.
ב. הנטילה היא על סילוק רוח רעה, וגם ק''ש מצריכה נטילה, ולא רק בשחרית, אלא שבמשך היום לא מברכים ענט''י.
ג. הצלחת שבמיקרוגל היא זכוכית שאינה בולעת, אלא שצריך להקפיד שתהיה נקיה. מכסה אחד לבשר וחלב אסור בתכלית גם במיקרוגל, ואפילו בכלי שני.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
נטילת ידיים שחרית ומקרוגל
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
כנ``ל
- אילן איילין, 10/06/2020
א. ובכל זאת, לדעת הרשב``א, לא יצאנו ידי חובה בברכה הראשונה?
ג. עכשיו, אחרי שכבר השתמשו במכסים האלו, וכשהשתמשו בראשונה בכיסוי הבשרי, גם הצלחת של המקרוגל היה בה זיעה של עוף ופרורי לחם של שניצל,אז כשאני מניח את הכיסוי החלבי אח``כ, אינו מקבל מטעם העוף שהיה לפני? כי בפועל לא מנקים את הצלחת.
|
נט``י א. לא תמיד אפשר לעשות אליבא דכ``ע. ההלכה כמ``ש.
ב. לכן צריך תמיד להקפיד שהצלחת תהיה נקיה, ולא מצד הצלחת עצמה, כיון שהיא זכוכית שאינה בולעת או פולטת, אלא מצד ממשות הנוגעת בכלי שיש בו מאכל.
|
|
|
|
|
|
|