|
|
דיני ס''ת וקידוש
|
|
בס"ד
שלום וברכה לכב' מו"ר הרב אברהם יוס שליט"א! ישר כח גדול לכב' הרב על כל פעלו.
א. כשיש בין העולים מחלל שבת, האם מלבד הוספת עולים כשרים, יש צורך לחזור על הקריאה שלו פעם נוספת ?
ב. מה הדין אם הפסיקו לעולה הבא שני פסוקים לפני פרשה, במידה והעולה טרם בירך, יש לעצור אותו ולהגיע לבעל קורא שימשיך ?
ג. מישהו הגיע לביכ"נ וביקש לראות את הס"ת החדש בהיכל, האם מותר להראות לו מבלי להוציא, כלומר לפתוח את ההיכל לשם כך ?
ד. בחזו"ע החדש שיצא מובא בהלכות קידוש שמי ששמע את הקידוש ודיבר, והיה מעונין לשתות מכוס המקדש, לא יברך מטעם סב"ל. אבל משום מה ראיתי בהלכ"ע ב' בדיני קידוש שמרן זצ"ל כותב שיש לו לברך. מה ההלכה ?
תודה מקרב לב.
|
התשובה:
|
|
א. הקריאה נעשית ע''י קורא בתורה ירא שמים, לכן אין צורך לחזור. ב. בודאי. אחרת זו תהיה ברכה לבטלה.
ג. מותר לכתחילה. אין כל מניעה לפתוח ולקרוא בס''ת ביחיד (כמובן ללא ברכות).
ד. בהליכות עולם נחת לדין ברכה לבטלה, שכיון שדיבר גרם לברכה לבטלה. בחזון עובדיה נקט למעשה שסב''ל.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
דיני ס''ת וקידוש
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
קידוש
- בירור, 14/01/2020
תודה רבה לכב` מו``ר שליט``א
ב. יוצא למעשה שאם שמעו את המקדש ודיברו לפני הטעימה, ולאחר מכן ירצו לשתות מהכוס יהיו חייבים לברך שוב?
ישר כח!
|
ברכות נכון. ככל אדם שבירך ולפני שטעם דיבר.
|
|
עליה לתורה, קידוש
- בירור, 13/01/2020
בס``ד
תודה רבה לכבודו!
ב. מדוע ברכה לבטלה, אם הבעל קורא קרא שלושה פסוקים ורק עצר במקום לא נכון ? שני פסוקים לפני תחילת פרשה הבאה, מחילה שלא הסברתי כראוי.
האם במידה וכבר בירך ברכה אחרונה עלה לו?
ד. אם כן מה ההלכה? האם יתכן שבחזו``ע החדש נפלה טעות, כי שם אולי לא דייקו לגמרי מדברי מרן זצ``ל? ובמידה וסב``ל, קצת קשה, כי מי שברך באופן כללי על דבר מסוים ודיבר לפני אכילתו חייב לחזור לברך, אז מדוע כאן לא אותו הדין כששמע את המקדש ודיבר לפני שטעם? וכן אם דיברו השומעים אחרי שטעם המקדש אז יצאו אמנם י``ח קידוש אך אסור להם לשתות, כי לכאורה זה לחוד וזה לחוד?
וגם קראנו בילקוט יוסף סימן רעא מא שכתב ואם דיברו אחר שהמקדש טעם, יש אומרים שאינם צריכים לברך, אבל בהליכות עולם ח``ג עמ` כד טור ב` הביא מאהל מועד שצריכים לברך.
ילמדנו מו``ר שליט``א מה ההלכה בבקשה?
תודה רבה מקרב לב
|
קריאה בתורה וקידוש א. אם מדובר רק על הפסקה במקום לא ראוי, אין כאן ברכה לבטלה, לא מצד העולה ולא מצד הקורא בתורה. ובכל זאת אם עדיין לא בירך ברכה אחרונה, יש לתקנו.
ב. המברך על מאכל או משקה ודיבר לפני שטעם, ברכתו לבטלה, ואם רוצה להמשיך ולאכול חייב לחזור לברך. ובקידוש, יצאו ידי חובה אך אינם רשאים לטעום.
|
|
|
|
|
|
|