יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » הלכות ראש חודש + סיפור על הרב מרדכי אליהו זצ''ל
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

הלכות ראש חודש + סיפור על הרב מרדכי אליהו זצ''ל

מתוך: יום יום » תפילה פורסם בכ"ח באב התשע"ט
הלוח העברי והשוכח יעלה ויבוא


התשובה:
א. התחדשות בכל חודש
מסופר על מהר''י אבוהב שעבר פעם ברומא ותפסוהו ואסרוהו, בא האפיפיור ואמר לו: אם ברצונך להינצל ממאסר, או שתתנצר או שתלמד אותי את הלכות קידוש החודש.
אמר לו מהר''י אבוהב הרי כתוב ''לכם – ולא לעכו''ם''. רצה האפיפיור להורגו, אמר מהר''י אבוהב פיקוח נפש דוחה הכל, והתחיל ללמדו הלכות אלו. ולאחר שלימדו אמר לו האפיפיור: כעת תלמדני גם את חשבון החמה. אך מהר''י החסיר לו מספר פרטים בלימוד. וכך האפיפיור הוסיף ימים והחסיר ימים, ועד היום כל כמה שנים יש להם טעויות במניין החודשים. ואומרים ששמו של האפיפיור היה גרגורי, ועל כן הלוח הלועזי נקרא על שמו התאריך הגרגוריאני . מבריאת העולם קיים החישוב של מולד הלבנה ללא טלסקופים וללא שום מכשירים. ומזמן משה רבנו עד היום לא טעינו כלל, וזהו סוד העיבור, כי נמסר לנו ממשה רבנו שהקב''ה לימדו ''כזה ראה וקדש''. ומכאן מוסר לאדם שצריך להתחדש בכל חודש, ואם סיים מסכת ילמד עוד מסכת. ואם קיים מצוה, יקיים עוד אחת. ואם קיים את כל המצוות, אזי יקיימם עתה בשמחה ובטוב לבב ובהתלהבות יתר. ואם למד תורה הרבה, אזי כעת ילמד ביתר עמקות. וכתוב שאליהו הנביא בכל מוצאי שבת בא לקב''ה ואומר לו: פלוני חידש כך, ואלמוני לימד כך, והקב''ה שמח בחידושי דאורייתא.
ב. טעה ולא אמר 'יעלה ויבוא' בליל ראש חודש
אם לא אמר 'יעלה ויבא' אינו חייב לחזור, מפני שאין מקדשים את החודש בלילה ביום- טעה ואל אמר יעלה ויבוא - חייב לחזור.
ג. שליח ציבור שלא אמר יעלה ויבוא – בשם הרב מרדכי אליהו זצ''ל
שליח ציבור שטעה בחזרת הש''צ ולא אמר 'יעלה ויבוא' – חייב לחזור כמו ביחיד. ורק אם שכח לומר 'יעלה ויבוא' בשחרית, וכבר סיים את התפילה – לא מתפלל שוב שחרית, אלא מוסף, ''שהרי תפילת המוספין לפניו שהוא מזכיר בה ר''ח'', וכל זה מדין טורח ציבור. מסופר על אמו של הרב הגאון ר' יהודה צדקה זצ''ל ראש ישיבת 'פורת יוסף', שהייתה בקיאה בכל ההלכות של הבן איש חי, וכל מה שדרש בשבתות (שהייתה בת אחותו והוא גידל אותה), והייתה לומדת הלכות השייכות לנשים בשולחן ערוך בצורה מעמיקה ומדוקדקת, עד כדי כך שאפילו הרב בעל כף החיים כשהיה לו ספק בהלכה היה הולך לשאול אותה. פעם אחת הקשיתי לה קושיה גדולה, ואמרה לי שאני טועה בדבר. והבאתי לה הוכחות מספרים שונים, וכן בנה ע''ה הקשה לה. ואמרה לנו אל תקשו קושיות כך ראיתי שעושה הבן איש חי. לאחר כמה שנים היא באה והראתה לנו שכך כתוב בספר פלוני כדבריה, והייתה לנו הפתעה גדולה. פעם היא התפללה תפילת שחרית ביום ראש חודש, והשליח ציבור לא אמר 'יעלה ויבוא'. ולאחר שסיימו תפילת מוסף היא יצאה לביתה. וכשהיא הייתה מתפללת תפילת שחרית היו עוברים כבר שני מנייני תפילה, מרוב שהייתה מכוונת ומתפללת מילה במילה. והנה בצאתה פוגש אותה אחד המתפללים ולעג לה שהיא מתפללת באורך כמניין שתי תפילות במניין ראשון ובמניין שני. וגם השליח ציבור בא ואמר לה כן. ענתה לו: אתה בכלל לא אמרת 'יעלה ויבוא', כי אתה מתפלל מהר ולא מכוון. מיד נזכר שכן הוא האמת שלא אמר יעלה ויבוא, ועל כן אמר השליח ציבור אם כן בואו נחזור ונתפלל. אמרה להם: מכיוון שסיימת את התפילה ועוד התפללת מוסף, אינך חייב לחזור ולהתפלל. ואחר כך באו הרבנים ודנו בשאלה זו וראו שאכן ההלכה שציינה נכונה. הבקיאות שלה בהלכות הייתה באופן יסודי. ותמיד כל פעם שאמרה הלכה הזכירה 'זה שמעתי מהבן איש חי', 'זה שמעתי מבעל כף החיים' (שהיו מחותנים) ביום שבת אחד היו המשקפיים שלה מלוכלכות, ואמרה לי תלך לחכם יעקב סופר זיע''א בעל 'כף החיים' ותשאל אותו האם מותר לנקותם בשבת. וזאת מכיוון שחששה לתיקון כלי, שהרי כעת אינה יכולה לראות היטב, ואם תנקה אותם תראה היטב, ואם כן זה תיקון הכלי. הלכתי ושאלתי את הרב 'כף החיים', וענה לי: כולם נוהגים כך. אך כשאמרתי לה את דברי כף החיים לא נתיישבה דעתה, ועל כן אמרתי לה טעם היותר מתקבל והוא, שלכלוך על גבי המשקפיים הוא כעין קליפה על פרי שמותר להוציאה בשבת, ורק אז נחה דעתא.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על הלכות ראש חודש + סיפור על הרב מרדכי אליהו זצ''ל
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines