|
|
מזוזה, שבת, נישואין, ת''ב
|
|
שלום לכבוד הרב
1. יש בתי מזוזות שהם קצת גדולים ביחס לקלף של המזוזה. שמתי את הבית מזוזה בצורה ישרה כפי מנהג הספרדים אבל בתוך הבית של המזוזה, הקלף הוא קצת באלכסון כי הבית קצת גדול ביחס לקלף.
האם צריך לחשוש לכך ?
2. האם מותר בשבת להתקלח במקלחת עם מים פושרים מבקבוקי מים ולא מהברז של המקלחת ?
3. ספרדי שהניח מזוזה באלכסון בדיעבד יצא ידי חובה ?
4. התחתנתי לפני כחצי שנה. ברוך ה' העדים שלי בחתונה היו רבנים. את היחוד לא עשינו באולם אלא בדירה.
האם יש חיוב ששני עדים יראו את החתן והכלה מתיחדים ? האם יש חומרא ששני עדים יראו את היחוד ?
5. מעיקר הדין האם מותר להריח בשמים בתשעה באב ?
6. טלית גדולה שנפסלה בשבת האם היא מוקצה ?
תודה לרב.
|
התשובה:
|
|
א. ההטיה בתוך בית המזוזה אינה משמעותית, ונחשב כעומד ישר.
ב. אין הבדל מה מקור המים, ובלבד שלא יהיו חמים מעט, כי גם במים פושרים שמרגישים את חמימות המים אסור.
ד. אין צורך בעדים ביחוד, ודי בזה שהנהג שהוביל אותם לביתם ראה אותם נכנסים ביחד לביתם. ג. יוציא ויניח ישר.
ה. לא מריחים מפני שזה תענוג. רק ביום הכיפורים מותר.
ו. אינה מוקצה, כיון שיש אפשרות שאשה תשתמש בה כשמיכה. ובעודה בארון אינה חייבת בציצית אלא רק בלבישה.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
מזוזה, שבת, נישואין, ת''ב
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
לעניין המזוזה - יש יותר חשוב מדיקדוקי קוצו של יוד
- עזריה, 14/07/2020
רעיון נפלא בענין זה אמר הגאון רבי שמחה שלמה לוין זצ``ל הובא בספר החדש דרך אבות: הלכה רווחת היא בדיני ממונות שראוי לעשות פשרה בין בעלי הדין ומצוה על הדיינים לפשר ביניהם ש``ע חו``מ סימן יב- ב שכן אז יוצאים שני הצדדים מרוצים ושלום ביניהם. מה שאין כן בפסק דין היוצא לטובת אחד הצדדים, הרי זה שכנגדו יוצא בהרגשה לא טובה.
אולם כל זה בדיני ממונות ולא בשאר דיני התורה, אשר בהם אין את ענין הפשרה, אלא אדרבה, צריך לקיים את ההלכה במדויק כפי שהיא, מבלי להתפשר על שום ענין. ולכן בכל התלמוד יש מחלוקות, ופסיקות כאחד הצדדים. אביי ורבא - הלכה כרבא. רבן א` אומר... ורבי ב` אומר ... והלכה כא` או כב`. ולעולם לא הלכה אי שם באמצע.
מלבד במצות מזוזה, בה מצאנו שהפוסקים עשו פשרה בין שיטת רש``י ורבינו תם שנחלקו האם המזוזה עומדת ישר או מונחת בשכיבה, ופסקו להעמיד את המזוזה באלכסון ש``ע יו``ד - רפט ז. בטעם הדבר נראה, שהרי מזוזה היא שמירה על הבית, ובאו חז``ל ללמדנו שאם רוצים לשמור על שלימות הבית צריך להתנהל באופן שתהיה פשרה וויתור הדדי בין בני הבית ובפרט בין איש לאשתו.
|
דרשה כדרשה נקבל, כהלכה לא נקבל, כי מזוזה היא ככל המצות, ולכן הגר``א פסק כדעת מרן הש``ע להניחה ישר.
|
|
|
|
|
|
|