|
|
תחנון
|
|
שלום הרב
אני ממש משתדל לשאוף תמיד ללכת לפי הדרך של מרן הרב עובדיה זצ"ל.
השנה כמו בכל שנה התפתחו ויכוחים סביב יום העצמאות ויום ירושלים. אני השנה אמרתי תחנון ב2 ימים אלו ואמרתי הלל ללא ברכה אחרי התפילה. לגבי ההלל הכל מובן ומרן כתב תשובה מלאה ביביע אומר חלק ו' אבל לגבי תחנון, המון אנשים אומרים שמרן נהג לא להגיד תחנון ביום ירושלים (ולגבי יום העצמאות אני לא יודע).
אשמח לדעת: 1. האם מרן היה אומר תחנון ביום העצמאות ? 2. האם מרן היה אומר תחנון ביום ירושלים ?
3. אם לא, למה לא מצאתי פיסקה והוראה ברורה של מרן (באחד מספריו) לא להגיד תחנון ביום/ימים אלו ? הרי מרן אף פעם לא חשש להפיץ את פסיקותיו להמון העם ולא התחשב במה יחשבו אחרים (לעניות דעתי. הרב יגיד לי אם אני טועה). 4. מה הרב פוסק וממליץ לי לגבי תחנון בימים אלו ?
5. האם הפסק שונא במקרה שרוב הקהל מתנגד להגיד תחנון ואני החזן (מה שקרא השנה ובכל זאת אמרתי תחנון).
6. באותו נושא האם אני רשאי לבטל תחנון ביום של שמחה פרטית (כמו הולדת בת וכד') ?
7. האם קיים חשש של פגיעה בכפיות טובה כשמישהו עושה תחנון ביום ירושלים וכד'.
8. האם יש איסור לעשות תחנון בפרטיות ביום שלא אומרים תחנון (ביום שלכולי עלמא לא עושים) למרות שאני מרגיש צורך לעשות באותו זמן תחנון ?
9. ביום שלא אומרים תחנון האם אסור לי לעשות תחנון בקריאת שמע על המיטה לפני חצות (כשלמחרת אומרים תחנון) ?
תודה רבה רבה הרב. אני מתנצל מראש על הזמן היקר של הרב.
|
התשובה:
|
|
א-ב. אין ראיה כי הוא היה בדרך כלל סנדק. ואין לשאול מה הוא היה עושה אלא מה הוא פסק. ודעתו שלא אומרים תחנון בשני ימים אלו ואומרים הלל לאחר עלינו לשבח. כי אמירת תחנון נדחית בסיבה כל שהיא.
ג. כל הפסק ביביע אומר חלק ו הוא על זה. ד. בדרכו של אי מו''ר מרן זצ''ל, ולא כל אחד יביע דעה משלו.
ה. בודאי שיש ללכת אחרי הקהל ולמנוע מחלוקת.
ו. חס ושלום. ולכן המתפלל עם חסידים שלא אומרים תחנון בסיבת יאר צייט, עליו לומר לעצמו.
ז. בודאי. סביב זה סובב כל הפסק ביבי''א. ח. נכון. זו פגיעה במעלת היום. ט. לא אומרים גם בק''ש שעל המיטה.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
תחנון
|
|
|
|
|
|
|
|
|