|
|
שבת
|
|
בס"ד
לכבוד מו"ר הגר"א יוסף שליט"א
א. חדרון הצמוד לביכ"נ שבאופן קבוע מתפללים שם בשבת, כל שבת בלבד, ובאמצע השבוע משמש המקום לתלמוד תורה, האם אומרים ברכת מעין שבע ?
ב. כב' אחיו הגאון הראשל"צ אמר בשיעורו בלוין שאם מישהו שכח לספור את העומר יום אחד והוא ש"צ, יש הסוברים שיכול לברך עבור מישהו אחר (להוציאו י"ח), אך ההלכה לא כך, ואסור. מדוע לא נאמר ספק ספיקא, שמא כל לילה מצוה בפני עצמו ואם תאמר שלא, שמא יכול להוציא אחרים י"ח שהרהור כדיבור דמי ?
ג. בבית שמארחים בשבת מספר משפחות ובני הבית מרובים, נשארו הרבה מאד כלים מלוכלכים במטבח ולא היה מקום לאכסן אותם מעבר למה שהיו בכיור, האם מותר במצב כזה כדי לשמור על עונג שבת לשטוף את אותם כלים אע"פ שלא יהיה בהם שימוש נוסף בשבת (בדיעבד) ?
ד. האם הסוחט סקוץ' רגיל בשבת עובר על שני איסורי דאורייתא, מפרק (משום שצריך את המים עצמם עם הסבון) ומלבן (שהסקוץ' מתנקה בכך) ? כמבואר בסימנים שא ו-שכ בש"ע ?
ה. האם מי שסוחט סמרטוט ממיץ או מים מלוכלכים אין כאן ליבון ? והאם ישנו איסור דרבנן בכך ?
ו. בשתי השאלות הקודמות הנ"מ בעיקר לפעולות שנדרשות לפני זמן ר"ת במוצ"ש.
ז. ע"פ הבנתי מהליכות עולם ב' פרשת עקב לאשה מותר לברך הגומל כשיש גבר אחד והשאר נשים המשלימים לעשרה ?
ח. בר מצוה ב"ה יתברך לילד שנולד בא' באב, מתי הטוב ביותר לערוך את האירוע ?
אנחנו מאחים לכבוד הרב שליט"א להמשיך להגדיל תורה מתוך בריאות ונחת ויזכה להאריך ימים על ממלכתו, אמן ואמן.
|
התשובה:
|
|
א. אומרים, כיון שזה בכל שבת.
ב. הספק הוא האם מי שאינו מחויב במצוה יכול להוציא את מי שמחויב, ולהלכה אינו יכול.
ג. אפשר להוציא למרפסת או לחדר הכביסה. אין מקום להקל.
ד. איסור דרבנן. בבגד מלוכלך שנשאר מלוכלך האיסור פחות חמור.
ז. לא הבנת נכון. צריך עשרה גברים. ח. לאחר תשעה באב.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
שבת
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
מעין שבע
- בירור, 28/05/2019
בס``ד
תודה רבה לכב` הרב שליט``א, שוב במחילה לגבי שאלה א`: האליה רבה והמ``ב רסח כד, כותבים שמותר רק אם יש ס``ת והאגרות משה רק אם יש מנין כל שבת וכך כותב הילקוט יוסף אבלות תשס``ד סי` כט סעיף טז שצריך קביעות, וכאן מדובר על חדר צמוד שממנו לא רואים את ביהכ``נ אלא רק את המעבר כלומר הכניסה לתוך המתחם בביכ``נ, והתפילה היא בפלג המנחה בחלק משבתות הקיץ עד שהימים מתקצרים שוב ואז מפסיקים, וכן לא מתפללים שם בשום יום מעבר לכך, אלא משמש החדר אך ורק לדברי תורה ואזכרות, אנו קצת חוששים מברכה לבטלה. האם שב ואל תעשה עדיף?
ובהמשך לדברים אלו עולה גם שאלה מה הדין באופן כללי אם יש שמחה בביכ``נ ואין אומרים תחנון, ובחדר הצמוד אליו שלא ניתן לראות את ביהכ``נ נניח מתפללים מנין נוסף, האם אפשר לומר שגם אותו המנין פטור מתחנון?
מחילה על האריכות חזק וברוך לכב` הרב שליט``א, שימשיך להנהיג אותנו ולהגדיל תורה עד ביאת גואל צדק מתוך בריאות ונחת, אמן.
|
מעין שבע כיון שלאותה תקופה זה מקום קבוע לתפילה והוא סמוך לביכ``נ קבוע, אפשר לומר את הברכה ואין לחוש מברכה לבטלה. (לא מדובר בחדר מדרגות).
בחדרים הסמוכים לבית הכנסת והם מניינים אחרים מהמנין שבו נמצא בעל השמחה אומרים תחנון. ואפילו באותו מקום לאחר שהסתיימה התפילה ובא מנין אחר אומרים תחנון. רק אם היתה ברית במקום, כל המניינים פטורים.
|
|
בירור
- בירור , 26/05/2019
ב``ה
תודה מקרב לב.
א. ואם בחדרון הצמוד לביהכ``נ מתפללים בשבתות אבל רק בקיץ, הדין משתנה?
ז. לפי הבנתינו מהדברים מותר בדיעבד? כלומר כשאין אפשרות אחרת?
ישר כח!
|
הגומל א. כל שזו קביעות מותר לברך שם. ולימי הקיץ זה נחשב כקבוע.
ב. לא הבנת נכון ! אין אפשרות לברך הגומל אם אין במקום עשרה גברים.
|
|
|
|
|
|
|