יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » מקח טעות בקניית תפילין מהודרות
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

מקח טעות בקניית תפילין מהודרות

מתוך: מצוות וקיומן » סת``ם, ציצית, בית כנסת פורסם בכ"ו באדר ב התשע"ט
ראובן הזמין משמעון הסופר פרשיות ר''ת קטנות מיוחדות עם חומרות במחיר 3800 ש''ח כולל 1000 ש''ח למתווך. 1) ראובן קיבל זוג פרשיות ראשון ושילם את המחיר אך אחרי בדיקה לא התרצה בטענה שהסופר כתב על קלף עם גידים ויכולים הגידים להתרומם מהקלף לאחר זמן וליצור סדקים באותיות. ראובן ביקש אחרות. 2) שמעון כתב עוד פרשיות אך עם חיסרון מסוים בהידור וראובן ביקש עוד אחרות. 3) שמעון כתב פעם שלישית והפעם החיסרון היה שהקונה הבחין שהסופר לא כתב לפי חומרת הרשב''א .ראובן איבד אימון בסופר שמעון ומבקש ביטול מקח. ראובן שמר את כל הפרשיות אצלו עד שיקבל כספו בחזרה. א) האם שמעון יכול לומר לראובן טענת הגידים אינה טענה מספיקה לביטול מקח? ב) אם הדין הוא לבטל את המקח האם המתווך שעבד זמן רב על הפרויקט צריך גם להחזיר את דמי התיווך?


התשובה:
ראשית, בדיני ממונות לא ניתן להשיב ללא שמיעת שני הצדדים. לפיכך נכתוב רק באופן כללי את העקרונות ההלכתיים ובמידה ויש שאלה עליכם לפנות לבי''ד רבני לבירור הפסק.

מקח טעות
בשו''ע חו''מ (רלב' ו') כתב: ''כל שהסכימו עליו בני המדינה שהוא מום שמחזירים בו מקח זה, מחזירין. וכל שהסכימו עליו שאינו מום, ה''ז אינו מחזיר בו אלא אם פירש, שכל הנושא ונותן סתם, על מנהג המדינה הוא סומך.''
מהשאלה לא ברור האם סוכם מראש עם הסופר מה החומרות שנדרשות ממנו, אולם המחיר ששולם היה מחיר גבוה מהמקובל. אם המזמין פירט מה החומרות שהוא דורש ואכן הדברים לא נעשו- זהו מקח טעות גמור ואז בין הסופר ובין המתווך חייבים להחזיר את הכסף ששולם, והפרשיות יוחזרו לסופר. אך אם לא היה פירוט אלא אמירה כללית, יש להסתפק מה המשמעות של ''תפילין מהודרות'' וישנו טווח רחב של הידורים וחומרות שונות.

קלף עם גידים, ושאר החומרות
מבירור שערכתי עם שני סופרים התברר שלפעמים יש גידים בקלף והם באופן אישי משתדלים להימנע מלכתוב על קלף עם גידים כיוון שזה מקשה על הכתיבה, וגם כיוון שבהמשך עלולות אותיות לקפוץ, ואם הזדמן שיש גידים בקלף הם משתדלים להשתמש בו באופן שהם לא יפריעו. לא ברור שבאופן עקרוני לא מקובל להשתמש בקלף כזה, ולא ידוע לנו על פוסקים שאומרים שתפילין כאלו אינם מהודרות. ולכן, אין זו בעיה של הידור אלא של איכות הקלף, ויתכן שאפשר לדרוש מהסופר אחריות על בדיקת התפילין מידי פעם, ואם יהיה פגם יוכל לדרוש ממנו את התשלום בחזרה.
גם לגבי החומרות האחרות לא ברור אם הן נכללות במושג המקובל של ''הידור תפילין'', אם לא הוגדרו מראש. לגבי חומרת הרשב''א, לפי מה שהתברר לנו אין זו חומרא שאפשר בוודאות לכלול אותה בסתם במושג של ''תפילין מהודרות'', אע''פ שהיא מובאת בביאור הלכה.
ולכן, מדובר בקונה שטוען טענת מקח טעות ולא ברור שמנהג המדינה לראותו כטעות.
מצד שני מהשאלה משמע שהמוכר הסכים עם טענת הקונה ולכן נתן לו פרשיות אחרות, וא''כ גם הוא מודה שיש כאן מקח טעות.
בנוסף, המזמין כבר שילם עבור התפילין והסופר מוחזק בכסף, אלא שהמזמין תופס בפרשיות שקיבל מהסופר כמשכון עד שיחזיר לו הסופר את מה ששולם.

למסקנה
כיוון שמדובר על ספק אז:
א. אם המוכר (הסופר) מודה שגם הפרשיות האחרונות שלא נכתבו ע''פ ''חומרת הרשב''א'' -אינן מתאימות למה שהוסכם בינו לבין המזמין- א''כ עליו להחזיר את הכסף לקונה, והקונה יחזיר את כל הפרשיות ואינו חייב לו דבר, ויכול לפנות לסופר אחר כרצונו, שהרי אף הסופר מודה שלא ביצע את מה שביקשו ממנו, והפרשיות כולן שלו כיוון שקנה את כל חומרי הגלם.
ולגבי שכר הסרסור- כשהעסקה לא התבצעה אין המתווך זכאי לשכר (שו''ע חו''מ סימן קפה' ועי''ש סעיף ו בהגהה), אולם כאן, כיוון שמדובר בספק אם אכן יש מקח (הן בשל העובדה שקלף עם גידים לא בהכרח מהווה ביטול מקח והן בשל הפרשיות האחרונות ש''חומרת הרשב''א'' אינה מהווה בהכרח סיבה להגדירן כאינן מהודרות), אז אע''פ שהסופר מסכים עם המזמין שלא סיפק את הסחורה אין זה ברור שאכן כך הדברים, ולא די בהודאתו של הסופר לחייב את המתווך (אלא אם בא להעיד בבי''ד על כך יתכן שיוכל לחייבו שבועה כעד אחד. ראה בחו''מ סימן עז' סעיף ו'), ולכן אם המתווך מוחזק כבר בכסף אי אפשר לחייבו לשלם. אבל אם המתווך עצמו שותף להודאה זו שהפרשיות אינן מהודרות עליו להחזיר את הכסף (עיין בפד''ר חלק כב עמוד 127, שו''ת הליכות ישראל סי' ט', ובספר אמרי משפט עמ' רעו').
ב. אם הסופר אינו מודה בכך שהפרשיות אינן מתאימות למה שביקש המזמין אז כיוון שהוא מוחזק במעות אינו חייב להחזיר את הכסף, אלא שכיוון שהמזמין מוחזק בפרשיות (שהרי תפס אותן ברשות) יוכל לעכב אצלו חלק מהפרשיות- כנגד שווי מה ששילם, על פי הערכת שמאות, ולמכרם. במקרה זה בוודאי לא יצטרך המתווך להחזיר את דמי התיווך, ואף המזמין אינו יכול לתפוס כנגד דמי התיווך מהפרשיות שהרי הן אינן שייכות למתווך אלא לסופר שכתבן.

הרב יובל חסיד
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על מקח טעות בקניית תפילין מהודרות
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines