|
|
שבת
|
|
שלום כבוד הרב
א. ביום שבת כאשר מכינים לימונדה, מים קרים ולימון סחוט (לימון סחוט ביום שישי) הכוס מלאה בגובה 3/4 ורוצים לערות מים חמים ישירות מהמיחם, האם ניתן לומר כאן תתאה גבר ? הקילוח מבוצע 4 פעמים מהמיחם. האם אין חשש לבישול הלימון ?
ב. כאשר מגישים אוכל לשלחן וכלי ההגשה הוא כלי ראשון, האם מותר לערבב את האוכל עם הכף? האם נקרא מגיס?
ג. כאשר מסירים את המכסה של הסיר ויש עליו אדים, האם צריך להרים מהר מהצד כדי שהמים לא יזלו לתוך המאכל וייקרא בישול ?
ד. אתאר מצב שהיה-היה חמין מונח על הפלאטה מיום שישי. ביום שבת, בשעה 4 לפנות בוקר אחד מבני הבית ראה כי הפלאטה כבויה והזיז את הסיר למרכז הפלאטה בחושבו שהמאכל מבושל, לאחר שמזגנו את המאכל ביום שבת, ראינו שמוכן חלקית, האם היה מותר לאכול מהאוכל ? האם נקרא גרמא ?
תודה רבה לכבוד הרב
|
התשובה:
|
|
א. הכלל של תתאה גבר נכון בתנאי ששופך מהכלי ראשון בבת אחת ולא בקילוח היוצא מהמיחם, שבזה המפגש בין המים שבמיחם עם המים שבכוס מבשל בעירוי. לכן צריך להניח את המים בכוס ריק וממנו להוסיף ללימונדה. (מותר לכתחילה לסחוט לימון בשבת לכלי ריק.
ב. כאשר הכונה לערבב את הטעמים אסור. כאשר הכונה להוציא את הרצוי מותר. ג. אין צורך. האדים מבושלים.
ד. בדיעבד האוכל מותר, גם מצד גרמא וגם מצד שהאוכל כבר היה מבושל שליש בישול (מאכל בן דרוסאי).
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
שבת
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
מזיגה של מים רותחים לכוס עם נוזלים
- בירור, 25/02/2019
ב``ה
שלום לכב` הרב שליט``א,
האם אני מבין נכון את דברי כבודו, כב` הרב אומר שאסור למזוג מים ישירות מהמיחם על כוס מים בכמות רבה יותר?
תודה רבה ישר כח!
|
שבת לא כך. לכתחילה צריך שעירוי המים מכלי ראשון יהיה על כלי ריק. (אין צורך לחשוש לטיפות שנותרו). כלי ראשון שהריקו מתוכו את המאכל, מותר לערות לתוכו בבת אחת כמות גדולה של מים קרים, שבזה לא יגיעו המים לידי בישול. וכן להיפך, מותר לערות כמות גדולה מכלי ראשון על כמות גדולה של משקה קר. אבל הקילוח שיוצא מהמיחם אסור.
|
|
שבת-המשך
- שואלת, 13/02/2019
שלום כבוד הרב
א. בסעיף א`, לא הבנתי, האם מותר לשפוך מים מהמיחם בבת אחת אפילו כשיש מיץ לימון בכוס?
ב. לגבי סעיף ד`, לא ציינתי כי הפלאטה נדלקה לקראת הבוקר, האם האוכל מותר?
תודה רבה
|
שבת א. אין מציאות ששופכים בבת אחת, כי הקילוח הוא דק. לו יצויר שמהכוס שפכנו בבת אחת זה מותר לכתחילה, ולא רק מצד שהוא כלי שני.
ב. הבנתי כך. ולכתחילה ודאי שאסור לעשות כך, להשאיר אוכל לא מבושל על פלטה שעתידה להידלק.
|
|
|
|
|
|
|