יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » נוסח בריך שמה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

נוסח בריך שמה

מתוך: יום יום » תפילה פורסם בא' בחשוון התשע"ט
שלום כבוד הרב,

יש לי כמה שאלות שאשמח שהרב יענה עליהם בנוגע לאמירת נוסח תפילת 'בריך שמיה'.
א. שמתי לב שבנוסח אנו אומרים ולא על בר אלהין סמיכנא. תמיהה יש לי שהרי הזוהר מיוחס לרשב"י והרי הוא אמר במדרש רבה : רבי שמעון בן יוחאי קרא להון בני דייניא רבי שמעון בן יוחאי מקלל לכל מאן דקרא להון בני אלהיא
ולא ניתן לפרש בדרך משל שכן בארמית המובן של 'בר אלהין' הוא בן אלהים כפשטו. ורק בלשון הקודש מילת אלהים היא ניתנת למובנים שונים.
ב. ידוע שאין לתבוע צרכים פרטיים בשבת. והנה ב'בריך שמיה' אנחנו מבקשים דברים שונים כגון: יהא רעוא קדמך דתוריך לן חיין בטיבו... למינטר יתי וית כל די לי וכו'. הכיצד ?
ג. בנוסח דסגידנא קמיה ומן קמיה דיקר אורייתה, כורעים משתחוים שאלתי היכן מצינו שיש איזושהי הקבלה שמותר להשתחוות לפני משהו אחר (תורתנו) מלבד לריבונו של עולם שמנו לנו חכמינו את סדר הכריעות ?
כמובן שאני אומר את הנוסח לפי מנהג ישראל אבל שאלות עלו ולדון באתי הרי היא תורתנו.


התשובה:
א. בר אלהין הכונה היא לכל שליח, ורוצה לומר שאין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים.
ב. מותר לבקש בשבת צרכי רבים, וכאשר הרבים ביחד זה נחשב לבקשת הרבים, וכיון שזו עת רצון בעת פתיחת ההיכל לכן מותר גם לבקש רפואה או דברים דומים כשמוסיפים שבת היא...
ג. המילים מדברות בעד עצמן. ומלבד זה, אמירה זו אינה חלק מהתפילה אלא ענין בפני עצמו. ההשתחוויה בפני תלמיד חכם מראה הכנעה כלפי התורה שהוא מייצג את לומדיה.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על נוסח בריך שמה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines