|
|
נוסח בריך שמה
|
|
שלום כבוד הרב,
יש לי כמה שאלות שאשמח שהרב יענה עליהם בנוגע לאמירת נוסח תפילת 'בריך שמיה'.
א. שמתי לב שבנוסח אנו אומרים ולא על בר אלהין סמיכנא. תמיהה יש לי שהרי הזוהר מיוחס לרשב"י והרי הוא אמר במדרש רבה : רבי שמעון בן יוחאי קרא להון בני דייניא רבי שמעון בן יוחאי מקלל לכל מאן דקרא להון בני אלהיא
ולא ניתן לפרש בדרך משל שכן בארמית המובן של 'בר אלהין' הוא בן אלהים כפשטו. ורק בלשון הקודש מילת אלהים היא ניתנת למובנים שונים.
ב. ידוע שאין לתבוע צרכים פרטיים בשבת. והנה ב'בריך שמיה' אנחנו מבקשים דברים שונים כגון: יהא רעוא קדמך דתוריך לן חיין בטיבו... למינטר יתי וית כל די לי וכו'. הכיצד ?
ג. בנוסח דסגידנא קמיה ומן קמיה דיקר אורייתה, כורעים משתחוים שאלתי היכן מצינו שיש איזושהי הקבלה שמותר להשתחוות לפני משהו אחר (תורתנו) מלבד לריבונו של עולם שמנו לנו חכמינו את סדר הכריעות ?
כמובן שאני אומר את הנוסח לפי מנהג ישראל אבל שאלות עלו ולדון באתי הרי היא תורתנו.
|
התשובה:
|
|
א. בר אלהין הכונה היא לכל שליח, ורוצה לומר שאין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים.
ב. מותר לבקש בשבת צרכי רבים, וכאשר הרבים ביחד זה נחשב לבקשת הרבים, וכיון שזו עת רצון בעת פתיחת ההיכל לכן מותר גם לבקש רפואה או דברים דומים כשמוסיפים שבת היא...
ג. המילים מדברות בעד עצמן. ומלבד זה, אמירה זו אינה חלק מהתפילה אלא ענין בפני עצמו. ההשתחוויה בפני תלמיד חכם מראה הכנעה כלפי התורה שהוא מייצג את לומדיה.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
נוסח בריך שמה
|
|
|
|
|
|
|
|
|