|
|
דם
|
|
ב"ה
שלום כבוד הרב אברהם יוסף
ספר החינוך מצוה קמח שלא נאכל דם בהמה חיה ועוף.
זהו דין תורה, אבל חכמים אסרו ביצה שריקמה, וסמכו הדבר לקרא [שם יא, מב] דשרץ השורץ, ולכן אסרו דם ביצים משום ספק ריקום, אבל כל שאין בו ספק ריקום לא אסרוהו אלא משום מראית העין, ולכן דם ביצים הנמצא בחלבון (השקוף/לבן) זורק הדם ואוכל השאר, ויש מחמירין בנמצא בקשר (בחיבור בין הצהוב ללבן) וחוץ לקשר (אפילו בלבן) לאסור כל הביצה.
שנזכה לביטול הצום ולבנין בית המקדש
משה
|
התשובה:
|
|
איסור דם נמצא בכמה מקומות בתורה, ולא אסרה תורה אלא דם של בעלי חיים שנשחטים, אבל דם דגים וחגבים מותר. וכיון שהביצה באה מהעוף ויוצרת אפרוח בריקום איברים כעבור 21 יום, אם דגרה התרנגולת מעט והתחיל הריקום, הרי זה שרץ, ואינו נוגע לדין דם. ולכן הדם המצוי בביצה (הראויה לרביה) אסור מדין שרץ. והשאלה איך מתחיל ריקום האיברים, האם בחלבון או בחלמון, על זה כותב החינוך שהיצירה מתחילה בחלמון, ולכן אם היה הדם על החלבון זורק את הדם והביצה מותרת, ואם על החלמון הביצה אסורה. ובאמצע מחמירים. ומלמדים לנסות למשוך את הדם, ואם החלמון נקרע ונשפך הביצה אסורה, ואם נשאר שלם הביצה מותרת.
כל זה לא שייך בימינו כיון שהביצים אינם לרביה.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
דם
|
|
|
|
|
|
|
|
|