|
|
שבת, פסח
|
|
לכבוד הרב אברהם יוסף שלום וברכה
א. האם בשבת מותר לשאול את חבירו: האם אתה בא איתנו לקברי צדיקים ? והחבר לענות (כאשר מדובר על נסיעה במשך השבוע) ?
ב. לגבי הנקיון של מקלדת המחשב מחמץ לקראת פסח, שהופכים אותו ומעבירים עליו שואב אבק כדי לנקות מהפירורים שנפלו למטה בין המקשים- האם נכון לומר שזו חומרה בלבד, ואין דינה כמו הארונות והמגירות שחובה לעשות כן, כיון שבמקלדת מדובר בפירורים שהם פחות מכזית ואין יד האדם מגעת אליהם (וכתוב עד היכן שידו של האדם מגעת), ומעיקר הדין די בנקיון חיצוני עם מטלית על מקשי המקלדת ?
בתודה לכבוד הרב
|
התשובה:
|
|
א. מותר. אסור לומר לנסוע.
ב. זו לא חומרה, וכיון שניתן לעשות את הנקיון בדרך זו א''כ ידו מגעת.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
שבת, פסח
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
נקיון של פסח לפי ההלכה
- שאלת בירור, 16/05/2017
בינתיים עלתה כאן סברא בקשר לזה, שחז``ל נקטו דוקא בלשון ידו מגעת, כי הם רצו להורות בכך שיש להתאים את מידת ההשתדלות לנקות, למידת האפשרות שקיימת בפניו להושיט יד אפילו בטעות כמתעסק או אפילו לגעת באיזה מקום כל שהוא ושידבק לידו חמץ אפילו שלא ברצונו. וכמו שמשתדל בזמן הנקיון לנקות עד היכן שידו מגעת, ונשאר מקום שידו לא מגעת, אז באותה מידה, כבר אין חשש שידו תגיע בטעות למקום החמץ גם שלא בשעת הנקיון. זו נשמעת סברא ישרה שיש בה כעין מידה כנגד מידה בניקיון, כמו כבולעו כך פולטו, לכוין את האדם לשביל האמצע, שמצד אחד לא יתרשל בנקיון, אך מצד שני שלא ירבה טורח במקום שלא צריך. אך האם יש לסברא זו אחיזה בפוסקים ?
תודה גדולה
|
פסח סברה קרובה לאמת.
|
|
פסח
- שאלות, 15/05/2017
א. מדוע איננו מתחשבים בעובדה שאצבעותיו גדולות מדי מלהיכנס בין מקשי המקלדת כדי ליטול את החמץ ששם אפילו בשוגג, כדי לחלק בדין בין ארונות ומגירות למקלדת ?
ב. בספרים החשש יותר קרוב מאשר המקלדת, שמא יגע באיזה שהוא פירור חמץ שבטעות נפל על הספר במשך השנה. מדוע בכל זאת אנחנו מקילים בספרים, ואומרים שאין צורך לנקותם לקראת פסח, לעומת המקלדת שמצריכים לנקותה גם מלמטה ?
ג. מחילה, אני בכונה נותן דוגמה שנראית מוגזמת, כדי לחדד את הענין, על מנת שתהיה לי ברורה יותר ההבנה - גם לגבי החורים שבמקפיא, אפשר להטות את המקפיא ולקנות מכונת קיטור ידנית משהו קטן לשימוש ביתי. לא מסחרי, ולהחדיר אדים בחורי המקפיא בזמן ההטיה, וכך לוודא שלא ישארו פירורים כלל. מדוע כאן איננו מחשיבים זאת כידו מגעת כמו במקלדת להצריך לנקות באופן כזה את חורי המקפיא לקראת פסח ?
תודה רבה מאד לכבוד הרב. בברכת יגדיל תורה ויאדיר.
|
נקיון המושג עד היכן שידו מגעת נוגע לכלל ולא לפרט. אי אפשר לתת לכל אחד תורה אחרת מחברו.
גם אנחנו מלמדים לשאוב את הפירורים עם שואב אבק במקרר ובמקפיא היכא דאפשר.
בספרים אינו מצוי, ואם נמצא אין דרך לאכול אותם.
|
|
|
|
|
|
|