|
|
הרב חיים אבולעפיה זצ''ל
|
|
הרב חיים אבולעפיה זצ"ל נולד בחברון נקבר בטבריה - מסכת חייו
|
התשובה:
|
|
הרב חיים אבולעפיה זצ''ל - נערך על ידי הרב עזרא גבאי שליט''א
הרב חיים אבולעפיה (השני) נולד בחברון בשנת 1660 לרבי משה אבולעפיה. נצר למשפחה יהודית ענפה של רבנים ואישי ציבור ממגורשי ספרד, שמוצאה מן האזור קסטיליה שבספרד. אבי השושלת בארץ ישראל, רבי חיים אבולעפיה (הראשון), שימש כדיין בצפת, עבר לחברון ולבסוף התיישב בירושלים. בצעירותו של הרב חיים עברה המשפחה לחברון ושם שקד על לימוד התורה מפי רבותיו.
בשנת 1699 נסע לסלוניקי שביוון והשתקע שם. בשנת 1712, נסע לאיזמיר שבטורקיה, שם הוסמך לרבנות. באותם הימים נתבקש על ידי יהודי חברון לצאת כשד''ר, למסע גיוס תרומות בטורקיה עבורם, בתקופה בה הם נלחצו תחת עול תשלום המסים שהוטל עליהם מהממשל.
אחרי שובו של רבנו משליחות העיר חברון, נקרא רבנו לשמש כרבה של צפת. הוא הנהיג את הקהילה ביד רמה. כרבה של צפת הזדמן לעיתים קרובות לעיר טבריה שהייתה חרבה ושוממה כדי להשתטח על קברי צדיקים. רק בדואים התגוררו בה ושליטה היה השיח הגדול עומאר.
אחרי פטירתו של ר' ישראל בנבנישתי, ראש קהילת איזמיר, נענה אבולעפיה לבקשת ראשי הקהילה, וחזר לאיזמיר לכהן כרב הקהילה. בין השנים 1721 ל-1740 כיהן כרבה של איזמיר, שם זכה לכבוד רב ולהערכה אף בקרב התושבים המוסלמים.
טבריה הייתה עיר יהודית רוב הזמן לאורך ההיסטוריה ,טבריה מקום מושבה האחרון של הסנהדרין מאז חורבן בית שני היוותה תמיד מרכז רוחני והוגדרה ''כבירת העם היהודי במובן הרוחני'' כשבע מאות שנה לא פסק בה קול תורה. כמו כן דברי התלמוד (במסכת ראש השנה ל''א ע''ב) ''עשר גלויות גלתה סנהדרין וטבריה עמוקה מכולן. אמר ר' יוחנן: ומשם עתידין להיגאל'' ועל פי דברי הזוהר הקדוש ''תחיית המתים, תחילתה בטבריה'', ובדברי המדרש ''לא בחר ה' מכל הימים אלא את ים כנרת''.
ב- 1738 כבש השייח ט'אהר אל- עמר הדרוזי את הגליל והוא שיקם את טבריה. הוא הזמין את רבי חיים אבולעפיה מאיזמיר , ואת היהודים לשוב ולגור בה. אביו של רבי חיים היה רבה של העיר לפני חורבנה, ועל כן נענה הרב להזמנה וחזר לעיר ב- 1740, למרות גילו המופלג . השיח' אל-עמר ערך לרב קבלת פנים מפוארת, ומינה אותו לראש הקהילה. בימיו נבנה הרובע היהודי מחדש, והרב אבולעפיה הביא לחידוש הקהילה בעיר. הוא בנה בית כנסת 'עץ חיים' על חורבות בית הכנסת העתיק. שבו התפלל האר''י.
הרב התמסר להתפתחות העיר ודאג למקורות פרנסה ליושבי העיר. השמועה על חידוש הישוב בטבריה עשתה לה כנפיים ורבים ראו בזה סימן לגאולה הקרובה, וקבוצות רבות בגולה מזדרזים לעלות לארץ ישראל. הישוב העברי מתרחב ובתים נוספים בין חומותיה של העיר העתיקה. ביום כ''א באדר ב' 1742 מבקר ר' חיים בן עטר את ר' חיים אבולעפיה בטבריה.
סודות גדולים ונוראים קשורים בפגישתם של שני מאורי הדור. האור החיים כתב בפרשת ראה על הפסוק ''אפס כי יהיה בך..'' ומסיים: ''משיח ה' חיים שמו'' וכך מאשר הרב בן ציון מוצפי שליט''א ששמע מפי אביו הרב סלימן מוצפי שכוונת האור החיים באותו פירוש היא לרבי חיים אבולעפיה שהוחזק בדורו כמשיח בן דוד.
בחודש אלול (1742) פרצה מלחמה בין השיח ט'אהיר אל עומאר לבין פחה דמשק, סלימן. ובא בחיל גדול להרוס את חומות טבריה ובתיה. ר' חיים הוזהר מקודם ע''י מוקיריו בדמשק השר ר' חיים פרחי והגביר ר' יוסף לושאטי שהיו משולחני המלך. הפחה הגיע בחיל גדול והחנה את צבאו על אחד ההרים לא הרחק מן ההר שבו קבור ר' עקיבא.
הוא החל להפגיז את העיר במשך שמונים וחמישה יום. על אף ההפגזות איש לא נפגע, וניסי ניסים מסופרים על הרב מימי המלחמה. לאחר המצור הכבד עזב הפחה מדמשק את הארץ ביום ד' כסלו (1743) והמצור התבטל. יום זה נקבע כיום שמחה לדורות ונקרא ''פורים קטן של טבריה''.
בשנת 1744, הזעיק אבולעפיה את בנו הבכור, ר' יצחק אבולעפיה, שהתגורר בסוריה, והטיל עליו להמשיך את ההנהגה אחריו. באותה שנה נפטר ר' חיים אבולעפיה, ונטמן בבית העלמין הישן בדרומה של העיר טבריה.
אחרי מותו הנהיגו בניו, רבי יצחק אבולעפיה ורבי יששכר אבולעפיה, את היישוב היהודי בטבריה.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
הרב חיים אבולעפיה זצ''ל
|
|
|
|
|
|
|
|
|