יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » גיוס בנות דתיות
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

גיוס בנות דתיות

מתוך: יום יום » לימוד תורה פורסם בי"א באדר התשע"ז
לכבוד הרב ברוך אפרתי
שלום וברכה.
ביתנו חושבת ללכת למדרשת לנדנבאום או"ת, יחד עם חברה שלה.
אנחנו כהורים, חושבים שזה רעיון לא טוב ממש.
בשיטוט בגוגל ראינו סרט מהמדרשה וקיבלנו צמרמורת:
https://www.youtube.com/watch?v=Wt9DWrf5Se8&spfreload=10
חשוב לנו לדעת חינוכית איך להגיב לרצון שלה ללכת לשם.

מה שמזעזע אותנו כהורים (=שנינו עוסקים בחינוך בגיל שונה) הוא חוסר הצניעות, בשילוב עם לימוד גמרא כשהם אומרות בסרטון "פירצה בהלכה, מרגישה מושלם" עם פופיק בחוץ. יש להם חצאיות שלא הבנו איך מרשים לבנות לקחת גמרא ביד כשהיא לבושה ככה!
אנחנו בית בלי דברים כאלה וזה נפל עלינו כרעם ביום בהיר ש*- אמרה לנו שהיא רוצה ללכת לשם. היא אומרת שהסרטון הוא בצחוק אבל ברור לנו שהלבוש לא בצחוק וממה שצוחקים אפשר לראות גם מה חושבים ביום יום. ואיפה רוקדים...
אנחנו לא מבינים את הרבנים שמשתתפים שם ומכבדים אותם, אבל ברור לנו שזה חצה את כל הגבולות לטעמנו ולפי החינוך שניסינו לתת בבית (=חשבנו שהצלחנו...). ראינו שכתבת דברים על התופעות דומות ברצוננו לקבל ממך הדרכה כיצד להגיב ואם להגיב לה, או לתת לזה לקרות ולמזער נזקים. מי אמר שלא נפסיד את הבת אם נתעקש? יש לנו שכנים שהפסידו את הבן בגלל התעקשות.נושא נוסף:התגובה של המעגל השני. אחותה הקטנה שנצטרך להסביר לה לאן אחותה הולכת ושהיא חושבת להתגיס ורק המחשבה על שיחה כזאת לא נראית לנו קלה.
ביתנו טוענת שהיא תחזיק שם מעמד ולא תיסחף אחרי הזרם, אבל כהורים יש לנו ספק לא קטן די גדול אנחנו לא רוצים להפסיד אותה. מאד מאד קשה לנו.



תודה רבה על התיחסותך
*- **


התשובה:
שלום

כתב הרמב''ם-

''דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר ריעיו וחבריו, ונוהג במנהג אנשי מדינתו. לפיכך צריך אדם להתחבר לצדיקים ולישב אצל החכמים תמיד, כדי שילמוד ממעשיהם.... הוא ששלמה אומר, ''הולך את חכמים, יחכם; ורועה כסילים, ירוע'' (משלי יג,כ). ואומר, ''אשרי האיש וכו´'' (תהילים א,א).
וכן אם היה במדינה שמנהגותיה רעים, ואין אנשיה הולכים בדרך ישרה, ילך למקום שאנשיו צדיקים, ונוהגים בדרך טובים. ואם היו כל המדינות שהוא יודען ושומע שמועתן נוהגים בדרך לא טובה, כמו זמננו זה, או שאינו יכול לילך למדינה שמנהגותיה טובים, מפני הגייסות או מפני החולי, יישב לבדו יחידי, כעניין שנאמר ''יישב בדד ויידום'' (איכה ג,כח). ואם....אין מניחין אותו לישב במדינה אלא אם כן נתערב עימהן, ונוהג במנהגן הרע, ייצא למערות ולחווחים ולמדברות ואל ינהיג עצמו בדרך חטאים, כעניין שנאמר ''מי ייתנני במדבר וכו´''.

ודאי ביתכם תימשך אחר החברה שם, כך ד´ ברא את בריותיו.

אתם צודקים שמקום כזה המחנך לגיוס רחב של נערות דתיות לצבא, בניגוד לדעת כל גדולי ישראל מכל המגזרים בימינו, זהו מקום של מרידה בנושאי התורה והמסורה החיים עימנו כיום.
חוסר הצניעות במה ששלחתם ניכר מאד (על כן ראיתי את תחילת הסרט ששלחתם, שאי אפשר להביט יותר מכך מבלי להכשל בראיית איסור. אישתי הביטה בסרטון כולו עבורכם).
משחקי גמרא בירכיים חשופות זהו טולא דכופיתא דחמריה דמלכא משיחא, הצל הגדול והמכוער המגיע עם התקדמות הגאולה בצעדים גדולים. הלא בזו הגמרא כתובה ערכה של צניעות, שהיתה בשרה, בתמר, ברות, ובשאר גדולותינו אמהותינו. אנו משערים מה היו אומרות אמהות האומה הצנועות על הלבוש ההלניסטי הזה בדור שלנו שבו חושך ואור משמשים בערבוביא.
ברוריה עצמה, אמרה לרבי יוסי שהוא שוטה רק משום שהעיז לומר לה ´באיזה דרך נלך ללוד´, והיא ענתה לו שהיה עליו לומר ´באיזה ללוד´ משום שאמרו חז''ל אל תרבה שיחה עם האשה. זו היתה ברוריה, כמטחווי קשת מהקוראים בשמה לשוא בימינו. ודאי דעתה לא נוחה היתה מהתנהלות נשית כזו כפי ששלחתם.

אין ספק שהרבנים שם חושבים לטובה ואינם רוצים להזיק במכוון, אך הם טועים בדירוג הערכים, וחמור מכך, בהגדרת הערכים עצמם. הרצון הטוב קיים והטעות הנוראה קיימת. זה אינו סותר, וזה אופייני לדורנו.

הדבר מצריך הרבה אומץ מיכם כהורים לעמוד אל מול המגמה המבולבלת הזו ולחנך בצורה ישרה וטבעית את ביתכם. האופן שלהם מושך, אך עליכם להיות בעלי עמוד שדרה ולעשות את הדבר הנכון מאהבה ואחריות על ביתכם.

כדברי הרמב''ם, עדיף לשבת בבית או להתחבא במדבר מאשר ללכת למקום שיש בו לבוש כזה, גיוס נערות, ויחס המבטל את ההירככיה בפסיקת ההלכה המסורה לנו מסיני. דעת גדולי החכמים אינה נוחה בלשון המעטה ממה שמתרחש במקומות הללו, ולכן לא טוב ללכת לשם. זוהי השפעה חברתית רעה, יבוא של הקטסטרופה המתחוללת מעבר לים.

מה לעשות?

אני מציע לכם לצאת עם בתכם למקום שאינו הבית ואינו ביישוב, לשיחה מלב אל לב. פיתחו הכל, דברו על הכאב ועל החשש, לצד הרצון שלכם לאפשר לה לבחור מה שטוב עבורה, אך בגבולות מסויימים שאתם קובעים כהורים.
אל תפחדו לומר שיש דברים שאינכם מרשים. גבולות אינם דבר פסול.
הקשיבו היטב לרצון שלה, תנו לזה מקום בשיחה והבנה. סרטטו יחד את הדברים החשובים עבורה במדרשה. נסו למצוא שלושתכם מקום אחר שיש בו מענה על הצרכים שלה לבוא לידי ביטוי חברתי ולימודי, אך בכיוון של חכמי ישראל. יש מדרשות רבות טובות וראויות, מגוונים שונים ולגיטימיים. אך לא זרם זה המפיל חללים באמריקה ועתה עשה עליה.
יתכן שהדבר יגרום למשבר מסויים וזמני, אך אם אתם משוחחים על כך, ומאפשרים מגוון אחר ורחב ולגיטימי עבורה, המשבר כנראה יעבור בע''ה והיא תמצא את מקומה במדרשה שאינה מחנכת לגיוס נערות ואין בה חוסר צניעות.
בשיחה חשוב שלא לומר טיעונים מהבטן אלא מהלב ומהראש. לא בהאשמות אישיות אלא בהבנות ושיתוף.
במקביל, לא להמציא בעיות שאין במקום הזה, למשל לא לומר שהבוגרות הן חילוניות וכדומה, או שאשה לא מסוגלת ללמוד גמרא משום שזה אינו נכון. אשה מסוגלת שכלית אך אינה מצווה בכך, יש לה ייעוד אחר מאת הבורא יתברך שמו.
דברו על האמת ולא על הגוזמא. דברו על המגמות הללו שאינן מקבלות את הצניעות שנהגו בה נשות ישראל בדורות הן בסגנון הדיבור הן בלבוש, ועל כך שעולם התורה הגדול והמשמעותי אינו מקבל את המגמה הזו היוצרת נשיות חדשה שאין לה בית אב בתורה ובבתי המדרש. דברו על כך שמקום כזה רוצה להיטיב אך אינו יודע כיצד, ונמצא מחריב במקום לתקן. דברו על חכמי הנפשות שהם חכמי התורה, אשר הם המתווים לנו את גבולות הגזרה איזו מגמה חיובית ומאיזו יש להשמר.

לגבי אחותה, לענ''ד יש מקום לשתף אותה באמת. אין טובה מן האמת אשר תמיד מרפא בכנפיה. אימרו שיש דיון ביניכם ובין אחותה הגדולה, יש קוים ברורים שלא חוצים, ויש מגוון רחב לבחירה. תנו אמון בה, ובאחותה, ובעיקר שדרו את האמון הזה ואת האהבה אליהם.

הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הבערות אלא מוסיפים חכמה, כך מקובלנו מהרב זצ''ל. על כן עיקר היחס לה ולאחותה לא צריך להיות מה לא טוב באותו המקום, אם כי יש לומר זאת בשיחה בצורה ברורה, אלא בעיקר למקד את השיחה באפשרויות האחרות ובאורה שבהן, ובאפשרויות הטובות שיש בהן בעודן הולכות בדרכי חכמינו. והמגמה השלילית תיעלם בע''ה עם הזמן.

בשל חשיבות שאלתכם השמטתי שימכם ומקומכם.
אם תרצו, תוכלו להפגש איתי ועם אשתי, ונשוחח יחד בנחת על חינוך, רצונות וכיוונים מעניינים. עם ביתכם או בלעדיה.

בהצלחה


 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על גיוס בנות דתיות
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines