|
|
דין קדימה בברכות
|
|
לכבוד הרב אברהם יוסף שליט"א
א. האם יין משויך למילת הגפן בפסוק של שבעת המינים, לענין לברך עליו לפני התאנה, וכן לאחר החיטה, השעורה, הזית, התמר ?
ב. מדוע פרי שצריך עליו שהחיינו קודם לפרי משבעת המינים, למרות שמסתבר לומר ששבעת המינים חשיבותם היא קבועה כי היא מצד עצמם, ואילו הפרי שיש לברך עליו שהחיינו, רק הזמן גרם לו את החביבות, וגם אם ידחה אותו לאחר שבירך על הפרי משבעת המנים, ודאי שלא הפסיד את ברכת שהחיינו (ת"ח שחשיבותו קבועה, האם יעלה על הדעת להקדימו ולכבדו באיזה ענין, לקרוב משפחה שאינו ת"ח, שלא ראהו הרבה זמן) ?
ג. האם גם פרי חביב שאינו טעון שהחיינו, קודם לברכה על פרי משבעת המינים ?
תודה וכל טוב סלה
|
התשובה:
|
|
א. אין סדר לברכות, ובברכות שונות יקדים את מה שרוצה, וכמ''ש מרן בש''ע, שאם יש לו צנון וזית יקדים מה שרוצה.
ב. עיין בחזון עובדיה שצירף את המחלוקת אם חביב עדיף, וכאן שיש ברכה נוספת יש להחשיב את הפרי הזה.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
דין קדימה בברכות
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
קדימה
- שאלות, 13/02/2017
א. ברשות כבוד הרב, בסעיף א בתשובה לשאלה לעיל, הדוגמה של צנון וזית אינה דומה למקרה שבשאלה, כי הצנון אינו משבעת המינים, ואילו היין יש מקום לומר עליו שהוא אפילו יותר חשוב מהגפן עצמה שהיא משבעת המינים, שעלה עוד דרגה וקובע ברכה לעצמו ?
ב. לגבי מה שהרב כתב בתגובה למטה שענין כיסוי הלחם/עוגיות בשעת הקידוש על היין אינו שייך לכלל של קדימה בשבעת המינים, אלא לבושה של העדפה, אז במצב שנצרך לקדש על הפת למרות שיש יין על השלחן - נזיר, חולה, אלרגי וכדו`- האם יהיה עליו לכסות את היין ?
ג. מה הסיבה שבשעת הקידוש על היין, אנחנו מכסים גם את העוגיות שאין אפשרות לקדש עליהן ?
תודה גדולה לכבוד הרב על הזמינות לענות ולהסביר לכל אחד ואחד. חילכם לאורייתא.
|
קדימה בברכות א. כל שכן ! אפילו צנון שאינו משבעת המינים רשאי להקדימו, קל וחומר ליין שאין לו העדפה.
ב-ג. יש עוד טעם לכיסוי, כדי לעשות זכר למן שהיה בו שתי שכבות של הטל מלמעלה ומלמטה.
|
|
קדימה בברכות
- בירור, 12/02/2017
לפי הכלל שבסעיף א יוצא שאין צורך לכסות את הלחם או את העוגיות כשבא לברך הגפן, שהרי ברכתם המוציא/מזונות שונה מברכת היין הגפן, וממילא לא שייך שהלחם או העוגיות יתביישו מהיין ?
|
קידוש יש אפשרות לקדש על הפת, ואם מעדיפים לקדש על היין נמצא שהפת רואה בבושתו שהעדיפו את היין על פניו.
|
|
|
|
|
|
|