יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » דין קדימה בברכות
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

דין קדימה בברכות

מתוך: יום יום » ברכות הנהנין, הלכות סעודה פורסם בט"ז בשבט התשע"ז
לכבוד הרב אברהם יוסף שליט"א

א. האם יין משויך למילת הגפן בפסוק של שבעת המינים, לענין לברך עליו לפני התאנה, וכן לאחר החיטה, השעורה, הזית, התמר ?
ב. מדוע פרי שצריך עליו שהחיינו קודם לפרי משבעת המינים, למרות שמסתבר לומר ששבעת המינים חשיבותם היא קבועה כי היא מצד עצמם, ואילו הפרי שיש לברך עליו שהחיינו, רק הזמן גרם לו את החביבות, וגם אם ידחה אותו לאחר שבירך על הפרי משבעת המנים, ודאי שלא הפסיד את ברכת שהחיינו (ת"ח שחשיבותו קבועה, האם יעלה על הדעת להקדימו ולכבדו באיזה ענין, לקרוב משפחה שאינו ת"ח, שלא ראהו הרבה זמן) ?
ג. האם גם פרי חביב שאינו טעון שהחיינו, קודם לברכה על פרי משבעת המינים ?

תודה וכל טוב סלה


התשובה:
א. אין סדר לברכות, ובברכות שונות יקדים את מה שרוצה, וכמ''ש מרן בש''ע, שאם יש לו צנון וזית יקדים מה שרוצה.
ב. עיין בחזון עובדיה שצירף את המחלוקת אם חביב עדיף, וכאן שיש ברכה נוספת יש להחשיב את הפרי הזה.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על דין קדימה בברכות
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
קדימה - שאלות, 13/02/2017
א. ברשות כבוד הרב, בסעיף א בתשובה לשאלה לעיל, הדוגמה של צנון וזית אינה דומה למקרה שבשאלה, כי הצנון אינו משבעת המינים, ואילו היין יש מקום לומר עליו שהוא אפילו יותר חשוב מהגפן עצמה שהיא משבעת המינים, שעלה עוד דרגה וקובע ברכה לעצמו ?

ב. לגבי מה שהרב כתב בתגובה למטה שענין כיסוי הלחם/עוגיות בשעת הקידוש על היין אינו שייך לכלל של קדימה בשבעת המינים, אלא לבושה של העדפה, אז במצב שנצרך לקדש על הפת למרות שיש יין על השלחן - נזיר, חולה, אלרגי וכדו`- האם יהיה עליו לכסות את היין ?
ג. מה הסיבה שבשעת הקידוש על היין, אנחנו מכסים גם את העוגיות שאין אפשרות לקדש עליהן ?
תודה גדולה לכבוד הרב על הזמינות לענות ולהסביר לכל אחד ואחד. חילכם לאורייתא.
קדימה בברכות
א. כל שכן ! אפילו צנון שאינו משבעת המינים רשאי להקדימו, קל וחומר ליין שאין לו העדפה.
ב-ג. יש עוד טעם לכיסוי, כדי לעשות זכר למן שהיה בו שתי שכבות של הטל מלמעלה ומלמטה.
קדימה בברכות - בירור, 12/02/2017
לפי הכלל שבסעיף א יוצא שאין צורך לכסות את הלחם או את העוגיות כשבא לברך הגפן, שהרי ברכתם המוציא/מזונות שונה מברכת היין הגפן, וממילא לא שייך שהלחם או העוגיות יתביישו מהיין ?
קידוש
יש אפשרות לקדש על הפת, ואם מעדיפים לקדש על היין נמצא שהפת רואה בבושתו שהעדיפו את היין על פניו.

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines