יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » בר מצווה וחתונות בשנת אבל - אב ודודים
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

בר מצווה וחתונות בשנת אבל - אב ודודים

מתוך: מצוות וקיומן » אבלות וקבורה פורסם בט"ז בשבט התשע"ז
לרב שלום

אנו בשנת אבל על אימנו הכ"מ.
ב"ה ישנן שמחות ויהיו כמה בני/בנות מצווה.

מה הקו המנחה להשתתפות באירוע? ומה ההשפעה על אופי האירוע ותיכנון שלביו [נגינה וריקודים וכו'] ?

ברור שהילד אינו אבל וזכותו [עם כל העצב שיש גם לו] שמסיבת בר המצווה שלו יהיה כמו של כולם. לכן, חשוב לנו מאוד שגם ההורה אבל וגם הדודים האבלים יהיו עם בני/בנות המצווה בערב שימחתם.

בנוסף, יש איזה מנהג מוזר שאם האבלים עושים איזו פעולה כמלצרים אז מותר להם להיות באירוע כמו כל משתתף אחר ולשבת ולסעוד עם כולם. אבל האמת היא שהמעיין במקורות רואה שמה שכתבו בעניין המשרתים הוא שהאבל בכלל לא נמצא ויושב עם כל הציבור אלא סועד עם המשרתים במטבח.

כיצד צריך איפוא לנהוג ההורה האבל ומה המקום והדרך לשותפות הדודים ?
איזו הנחיה לתת ל"בעל המנגן" המלווה את סעודת המצווה ?

בתודה


'' כתבתי בנושא גם 'חתונות' שברצות ה' גם יהיו השנה. אם הרב יוכל לכלול בתשובה גם התייחסות וקוים מנחים לחתונה שמעבר [ואחרי] מעמד החופה היא אירוע של שמחה באופן מובהק.



התשובה:







שלום וברכה

ראשית, המקום ינחמכם.

הקו המנחה הוא שאין משתתפים בשמחות, זולת מי שהשתתפות שלו בשמחה נדרשת בצורה מהותית לטובת בעל השמחה.
ההורים בוודאי משתתפים בשמחת בר המצווה.
הדודים - ראוי שלא, וזה גם חלק מהחינוך של הילד בכניסתו לעולם המצוות. אם יש סיבה מיוחדת צריך לדון ביחד עם תלמיד חכם.
המנהג הזה הוא לא מוזר. הוא ניסיון להפוך בצורה מלאכותית את ההשתתפות לנצרכת. אני לא אוהב דברים כאלה, אולם כאשר יש סיבה מיוחדת להשתתפות (כפי שכתבתי קודם) - ראוי לעשות זאת בדרך הזו, כדי לבטא את העובדה שאין אנו אדישים לאבלות, אלא נמצאים שם כאילוץ.
הדבר נכון באופן כללי גם ביחס לחתונות, אם כי שם הנושא סבוך מעט יותר. שכן מחד גיסא, בדרך כלל נוכחות הדודים חשובה מאוד לחתן ולכלה, ומאידך גיסא - זה ממש אירוע של שמחה, ואף מברכים ״שהשמחה במעונו״. הנוהג הוא, כאמור, שאם הדבר מאוד חשוב לכלה ולחתן באין לחופה, נמצאים בסעודה, אך לא משתתפים בריקודים.


כל טוב, נחמה ושמחה
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על בר מצווה וחתונות בשנת אבל - אב ודודים
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines