|
|
בר מצווה וחתונות בשנת אבל - אב ודודים
|
|
לרב שלום
אנו בשנת אבל על אימנו הכ"מ.
ב"ה ישנן שמחות ויהיו כמה בני/בנות מצווה.
מה הקו המנחה להשתתפות באירוע? ומה ההשפעה על אופי האירוע ותיכנון שלביו [נגינה וריקודים וכו'] ?
ברור שהילד אינו אבל וזכותו [עם כל העצב שיש גם לו] שמסיבת בר המצווה שלו יהיה כמו של כולם. לכן, חשוב לנו מאוד שגם ההורה אבל וגם הדודים האבלים יהיו עם בני/בנות המצווה בערב שימחתם.
בנוסף, יש איזה מנהג מוזר שאם האבלים עושים איזו פעולה כמלצרים אז מותר להם להיות באירוע כמו כל משתתף אחר ולשבת ולסעוד עם כולם. אבל האמת היא שהמעיין במקורות רואה שמה שכתבו בעניין המשרתים הוא שהאבל בכלל לא נמצא ויושב עם כל הציבור אלא סועד עם המשרתים במטבח.
כיצד צריך איפוא לנהוג ההורה האבל ומה המקום והדרך לשותפות הדודים ?
איזו הנחיה לתת ל"בעל המנגן" המלווה את סעודת המצווה ?
בתודה
'' כתבתי בנושא גם 'חתונות' שברצות ה' גם יהיו השנה. אם הרב יוכל לכלול בתשובה גם התייחסות וקוים מנחים לחתונה שמעבר [ואחרי] מעמד החופה היא אירוע של שמחה באופן מובהק.
|
התשובה:
|
|
שלום וברכה
ראשית, המקום ינחמכם.
הקו המנחה הוא שאין משתתפים בשמחות, זולת מי שהשתתפות שלו בשמחה נדרשת בצורה מהותית לטובת בעל השמחה.
ההורים בוודאי משתתפים בשמחת בר המצווה.
הדודים - ראוי שלא, וזה גם חלק מהחינוך של הילד בכניסתו לעולם המצוות. אם יש סיבה מיוחדת צריך לדון ביחד עם תלמיד חכם.
המנהג הזה הוא לא מוזר. הוא ניסיון להפוך בצורה מלאכותית את ההשתתפות לנצרכת. אני לא אוהב דברים כאלה, אולם כאשר יש סיבה מיוחדת להשתתפות (כפי שכתבתי קודם) - ראוי לעשות זאת בדרך הזו, כדי לבטא את העובדה שאין אנו אדישים לאבלות, אלא נמצאים שם כאילוץ.
הדבר נכון באופן כללי גם ביחס לחתונות, אם כי שם הנושא סבוך מעט יותר. שכן מחד גיסא, בדרך כלל נוכחות הדודים חשובה מאוד לחתן ולכלה, ומאידך גיסא - זה ממש אירוע של שמחה, ואף מברכים ״שהשמחה במעונו״. הנוהג הוא, כאמור, שאם הדבר מאוד חשוב לכלה ולחתן באין לחופה, נמצאים בסעודה, אך לא משתתפים בריקודים.
כל טוב, נחמה ושמחה
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
בר מצווה וחתונות בשנת אבל - אב ודודים
|
|
|
|
|
|
|
|
|