יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » שלום ותודה.
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

שלום ותודה.

מתוך: חברה » היחיד והחברה פורסם בכ"ב בתמוז התשע"ה
שלום וברכה לכובד הרב!
יש לי שאלה שמעסיקה את לבבי.
רוצה אני לדעת את יחס התורה, תורתנו לעניין מסוים.
העניין הוא אדם הסובל מפחדים{אולי גם כדוגמה לכל קושי אחר שאדם סובל ממנו}, אדם שסובל מפחדים במהלך חייו, אדם זה פעיל וחי את חייו כל עוד זה המסגרת שהוא מכיר, שאז באמת אין לו ממה לפחד.
אך לצאת מהמסגרת זה כבר קשה לו, מה שהוא צריך לעשות מעבר לחייבי החיים זה קשה לו. עומד הוא במקומו שנים רבות. נכון שאפשר לחיות כך, אבל מי שרוצה לפתוח את שערי רצונותיו את שערי לבו להיות בעל זכות בחירה לא יכול להמשיך כך!
הפחדים שלו והחוסר ביטחון שלו האם שנים רבות מאז היותו ילד. וכן יכול להיות כל קושי אחר שיש באדם.
הרמב"ם כתב בהלכות דעות. רמב"ם הלכות דעות פרק א הלכה ב
1- וכל הדעות יש מהן דעות שהן לאדם מתחלת ברייתו לפי טבע גופו,
2- ויש מהן דעות שטבעו של אדם זה מכוון ועתיד לקבל אותם במהרה יותר משאר הדעות,
3- ויש מהן שאינן לאדם מתחלת ברייתו אלא למד אותם מאחרים או שנפנה להן מעצמו לפי מחשבה שעלתה בלבו, או ששמע שזו הדעה טובה לו ובה ראוי לילך והנהיג עצמו בה עד שנקבעה בלבו.
משמע מהרמב"ם שאדם נולד אם נטייה לקבל סוג של מחלה, ושיש באדם דברים שנטבעים בו בילדותו או בלידתו, שהם יהיו ממש חלק ממנו, חלק מעצמותו.
וכאן נכנסת שאלתי. האם פחדים שיש לאדם הם כמו נכה ללא רגלים שזה טבוע בו מלידה? האם זה כמו קשיי קשב ורכוז שחסר באדם חלקים?
האם הם ממש חלק ממנו? או שלא זה שונה נכה אין לו רגלים אין מה לעשות, אבל פחדים וחוסר ביטחון גם אם הם מגיל ילדות, הם מיקרים ולא מהותיים? שכן אין זה ממש מממשי באדם, אלא כך ורק צריך להוציא אותם ממנו, אין זה דומה לקשיי קשב ורכוז, שהם טבועים באדם ועליו ללמוד כיצד הוא עוקף אותם, או כובש אותם וכו'?
מה ההדרכה של התורה, מהי הפטרון והתרופה של ההולכים בדרכי התורה,
כיום יש הרבה שיטות והרבה הגדרות חדשות, שלא תמיד הולכות עם דרכה של תורה.
הרוצה להיות בריאה בנפשו יעשוק בתורה תודה.


התשובה:
שלום רב,

אדם נולד כאשר באמתחתו יש תכונות וכישורים שנטבעו בו בעת לידתו. הם נקבעים על פי השפעת המזלות בכל חודש וחודש. כמו כן מקבל האדם תכונות נוספות וכוחות נוספים בעת שמעניקים לו את שמו. כל אות בשם יש לה משקל וחשיבות ויש חשיבות גם למקומה בשם. וזה מה שאומר הרמב''ם ''וכל הדעות יש מהן דעות שהן לאדם מתחלת ברייתו לפי טבע גופו'' כלומר שנולד אתן.

מעבר לכך אדם רוכש כל הזמן כישורים חדשים כיצד להשתמש בתכונות שבו. ולרכישת הכישורים הללו יש כמה דרכים לכך כמו לימודים, חינוך בבית, ועוד. ועל זה כותב הרמב''ם: ''ויש מהן שאינן לאדם מתחלת ברייתו אלא למד אותם מאחרים או שנפנה להן מעצמו לפי מחשבה שעלתה בלבו, או ששמע שזו הדעה טובה לו ובה ראוי לילך והנהיג עצמו בה עד שנקבעה בלבו.''

מכאן ואילך יכול האדם להשתמש בתכונותיו וכישוריו לטובה או לרעה בכל דרך שיבחר לעצמו, כי כל הכישורים ניתנים לו באופן שיכול לשמשם לטובה או לרעה. זו הבחירה שאדם צריך לבחור יום יום ורגע רגע בכל פעולה שעושה. זה מה שמצווה אותנו הקב''ה בדברים פרק ל' ובחרת בחיים.

מעבר לכך טוען הרמב''ם שיש דברים ודעות שאדם יהיה יותר נוטה לקבלן או פחות נוטה לקבלן ושוב זה על פי אופיו ותכונותיו שנולד עמן וכאן הוא למד במה עליו להילחם כדי להיות טוב יותר.

אבל כל אלו אינן נכות כמו חוסר רגל או יד שהן נכויות פיסיות ואין אפשרות לתקנן. נכויות נפשיות שהאדם אוסף לעצמו כמו חרדות ופחדים ניתן לתקן ולשפר אם האדם רוצה בכך.

בסופו של עניין אתה שואל מה הפתרון ואף נותן אותו, אך איני בטוח שאתה מבין מהו הפתרון, כי אתה כותב זאת בצורה שמכתיבים אותה בבתי ישיבות ובהרצאות של רבנים ולא נותנים את הדעת כיצד להשתמש בפתרון הזה של יעסוק בתורה.

רבים חושבים שדי לשבת וללמוד תורה כל היום וכבר האדם הופך להיות צדיק. אין זה כך, יש בין היושבים ולומדים תורה, ובין אלו המרביצים תורה רשעים רבים למרות עיסוקם בתורה. כי הם אינם עוסקים בתורה הם לומדים ומשננים תורה כתיאוריה.

התורה אינה תיאוריה. כמו שעל ידי לימוד תיאוריה לנהיגה עדיין אינך נהג, כך לימוד תורה ללא עיסוק בה אנו מכשיר אותך לכלום ובוודאי לא לבן אדם חיובי.

לעסוק בתורה היא בדרך שהעמיד זאת יהושע בעת הכניסה לארץ ''והגית בה יומם ולילה'' והמשמעות היא שכאשר אתה פועל ועושה דברים שונים או מתנהג לאנשים אחרים עליך לשאול את עצמך האם זו ההתנהגות שהתורה מצפה ממני שאעשה. האם עלי לדייק במשקל או בדברים שאני עושה כדי שיצאו נכונים תחת ידי.

לזה גם מתכוון הרמב''ם בהמשך דבריו.

בברכה
מאיר שמחוני
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על שלום ותודה.
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines