יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » בעלי חושב להתגרש מה לעשות?
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

בעלי חושב להתגרש מה לעשות?

מתוך: אישות ומשפחה » צניעות, בינו לבינה פורסם בח' בתמוז התשע"ה
שלום כבוד הרב,
אני ובעלי נשואים שנתיים ונולדה לנו ברוך ה׳ תינוקת בת תשעה חודשים.
מתחילת הנישואים ישנה תחושה שדברים לא הולכים לנו בזוגיות יש הרבה מריבות, אי הסכמות, אני קנאית ומתקשה לשחרר בעוד בעלי לא אחד שמחמיא ונותן כלכך תשומת לב, בתקופה האחרונה אנחנו מרגישים שכבר ממש קשה לנו ובעלי חושב שכדאי להתגרש ולא לסבול בעוד שאני חושבת שיש בסיס טוב וצריך לעבוד.
ההרגשה היא שבסופו של דבר הגירושים יתקיימו במוקדם ובמאוחר וזה מאוד כואב לי.
ניסנו לדבר ולראות מה כל אחד יכול לעשות בכדי לעשות טוב לשני אבל זה לא באמת עזר.
אציין שאנחנו גרים בדירה שכורה שהתחושה שלי לגביי הדירה לא כל כך טובה (בדקנו מזוזות והן בסדר) כשנכנסו לבית היה לי חלום דיי מפחיד על שתי דמויות שנפטרו והם בבית, ניסנו לחפש דירה אחרת אבל לא מצאנו.
אובדת עצות ומקווה בעזרת ה׳ לטוב והצלחה,
אודה מאוד לתשובתך


התשובה:
שלום רב,

את מערבת נושאים שונים בתוך שאלתך ואני מבין את הקושי שלך להפריד את הדברים.

אתם נשואים שנתיים אבל לפי מה שכתבת לא עשיתם דבר כדי לבנות זוגיות. זוגיות זהו תהליך מיוחד במינו שיש לעבוד עליו. כשלא עובדים עליו מגיעים למצב שאת מתארת כמעט גירושין. אבל את גם בטוחה שגירושין יתקיימו בשלב זה או אחר, כלומר שאת בעצמך לא בטוחה בכך שאת רוצה את הנישואין הללו.

מצד אחד את טוענת שאת קנאית ואינך מוכנה לצאת מזה ולשחרר את הקנאות שאין לה מקום בחיי נישואין ומצד שני את מצפה שבעלך יפרגן לך.
למה שיפרגן? את מה שישבח? את הקנאות?

אתם חייבים להגיע לטיפול והדרכה זוגית מסוגרת וללמוד לחיות כזוג נשוי אוהב. את זה אתם חייבים לעצמכם לפחות לנסות לפני שבורחים לפתרון הקל של גירושין.

אתן לך סקירה קצרה מהי זוגיות ואיך היא צריכה לקבל ביטוי בחיי הנישואין.

זוגיות היא דבר מופלא. היא קמה וקורמת עוד וגידים רק אם שני בני הזוג יכולים להתעלות מעל עצמם, להתרומם לגבהים שהקב''ה מצפה מהם ואז הם יכולים לבנות את הזוגיות שלהם בצורה מופלאה.

המילה זוגיות מלמדת אותנו את הדרך כיצד ניתן להתעלות מעל עצמנו כדי ליצור זוגיות טובה ואיכותית. ניקח את המילה זוגיות ונראה מה כל אות אומרת לנו ז-ו-ג-י-ו-ת.

ז- היא זהות.

משמעותה של האות ז' מבחינת הקבלה – מתייחסת לקדושת החיים והמשפחה, אך יחד עם זאת יש בה גם סכנה של מלחמה כי כלי זין, כלי מלחמה, בה. ערכה המספרי 7 מרמז על עולם המעשה שיש בו שבעת ימי השבוע. יש בטבע שישה כיוונים, צפון, דרום, מערב ומזרח, למעלה ולמטה, האות השביעית מסמלת את הקדושה שבמרחב הנוצר בין כל הצדדים הללו, שימי השבוע מגדירים אותם והשבת חודרת ביניהם ומחדירה את הקדושה לכולם כאשר שומרים את השבת.

זהות האדם באשר הוא אדם, איש או אישה. אם האדם מכיר את עצמו, יודע את יכולותיו את כישוריו ואת אופיו הוא מסוגל להניח את האגו שלו בצד ולחיות בלעדיו. רק כאשר משחקי האגו נמחקים מחיינו אנו מגיעים להכיר בזהות האמתית שלנו, או אז אנו מסוגלים לחלוק את עצמנו עם בת או בן זוג אחר ולהקים עמו מערכת חדשה של שיתוף וחלוקה מבלי לחפש את השני כל הזמן ולהוכיח לו שאני צודק והוא שוגה. ברגע שאני חייב להוכיח את השני שהוא שוגה ואני צודק חזרנו בחזרה לחיי אגו ששולט בנו והורס כל חלקה טובה. הוא שאומר הזוהר הקדוש יש סכנה של מלחמה אם לא שמים את כלי הזין בצד. העשייה נעשית טובה הרבה יותר כאשר מייחסים קדושה למרחב של כל אחד ואחת ונותנים חופש ואפשרות גם לפרטיות אישית ליד הזוגיות המחוברת. ששת הכיוונים של הטבע מלמדים אותנו שאנחנו, האדם, במרכז היקום, אך כך גם בת הזוג נמצאת במרכז היקום ולכן מלחמה אתה הורסת ושיתוף בונה ומקיים.

ו – וותרנות.

משמעותה של האות ו' מבחינת הקבלה – האות השנייה היא ו' על פי הזוהר האות ו' היא אות הדעת. והיא באה לסייע לתת לך את כלי הדעת לפעול תמיד בכיוון הנכון.
דעת פירושה חיבור, במיוחד חיבור בין אנשים, כפי שנכתב בתורה: ''והאדם ידע את חווה אשתו'' (בראשית ד) או ''וַיָּקָם מֶלֶךְ-חָדָשׁ, עַל-מִצְרָיִם, אֲשֶׁר לֹא-יָדַע, אֶת-יוֹסֵף'' (שמות א). מצד אחד חיבור ומצד שני התעלמות מהחיבור שניהם יכולים לקרות ועלינו להשגיח שהכול יהיה לטובה. כשחכמתו ובינתו של האדם היטב בנפשו הוא ישיג את מדרגת הדעת. (זוהר דף רמ''א)

ו' נקראת גם אות האמת. כשם שערכה המספרי של האות ויו בשמה המלא הוא 22, כנגד 22 אותיות שבא''ב העברי, כך המילה אמת מכילה את כל אותיות הא''ב שכן היא מתחילה באות א' הראשונה, במרכזה מ' שהיא האות האמצעית ובסופה ת שהיא האות האחרונה בא''ב. זה בא ללמדנו שאמת כוללת הכול ואינה חסרה כלום בעוד ששקר הם אותיות שבקשי עומדות על רגליהן וופלות מהר.
רק כאשר האדם מוותר על האגו שלו, על המעמד שלו כראש או כמנהיג שרק הוא יודע הכל בצורה הנכונה ביותר, הוא מסוגל להתחבר. ללא הוותרנות לשלוח את האגו לחופשה ארוכה באיים הנעלמים לא נוכל להגיע לאמת שהאות ו' נותנת לנו, ובזוגיות היא מופיעה פעמיים כדי להדגיש לנו כמה זוויות שבהן יש להעמיד את האמת בראש ולהיות חסר אגו כלפיה. חיבור נותר רק כאשר אנו נפתחים לקבל ולא רק לתת.

ג – גיבוש.


האות ג' על פי הקבלה – האות גימל היא מלשון גומל חסדים ונתינה ללא גבולות. ''ואהבת רעך כמוך'' הוא סוד ההצלחה שלה. היא מצביעה על אהבת מרחבים וחוסר מסגרות ומגבלות, מחשבה פילוסופית וראיית עולם רחבה. האות גימל מרמזת על נסיעות ותנועה, חוסר אחריות מחד גיסא ואהבת צדק מאידך גיסא, בזבזנות ואהבת חיי נוחות. יכולת ארגונית טובה אך תמימות ילדותית. האות גימל יכולה לגמול לאדם הנמצא בחוסר, אם ילמד לשלוט על יצריו ופריצת המסגרות שבו, האות גימל תגמול לו בחסד.


גיבוש יכול להיווצר רק כאשר המחשבה המחווה את האדם היא לגמול חסד עם בן או בת הזוג. גמילת חסד היא דבר עצום ביופיו. ראשי תיבות של המילה חס''ד אומרים ''חינם סידרנו דברים''. חינם משמעו שאין האדם מצפה לתמורה או לתקבול כלשהו על פעולותיו למען השני. כל מה שהוא זוכה לקבל אינו מהשני אלא מעצמו וזה סיפוק עצום על שהיה ביכולתו לעשות למען האחר. מצאנו זאת אצל אברהם אבינו במצפה לאורחים אפילו ביום השלישי לברית המילה שלו ושהקב''ה בא לבקרו והוא עדיין מחפש לגמול חסד עם האחר. כך האדם ובת זוגו צריכים לחשוב ולפעול כל הזמן לגמול חסד אחד עם השנייה וכך הזוגיות שלהם מתגבשת והולכת ומתחזקת והופכת להיות שלמות של ''והיו לבשר אחד'' כפיש נאמר בבראשית ב'.

י – ייחודיות.

משמעותה של האות י' מבחינת הקבלה – אות החכמה, האות הראשונה בשמו של הקב''ה. חכמה שיסודה הוא כח מה המרכז למקור הכוח מהאין, כפי שנאמר: ''והחכמה מאין תמצא'' באיוב כ''ח, יב. דבר המגלה כי החכמה קשורה בענווה, כפי שנרמז בקטנותה של האות י' המרמזת מקטנותה של האות י' המרמזת על מידת הענווה. על פי מסכת מנחות כ''ט ב, באות י' נברא העולם הבא.

הייחודיות של הזוגיות הוא בחכמה שיש בה. ואין אדם שאין בו חכמה, בין שהוא משכיל ובין שלא זכה ללמוד, חכמה אינה קשורה בלמידה אלא בחכמת חיים עמוקה. הקב''ה נתן חכמה לכל אח ואחת, כיצד משתמשים בה היא השאלה הקשה שכל אחד צריך לשאול את עצמו. לכל אח מאתנו יש ייחודיות שלו, אישית ובלתי ניתנת להשוואה עם האחר. כשבני זוג מתחברים להיות זוג הם מקבלים פן שלישי לייחודיות שלהם והוא הפן של הזוגיות. ייחודיות זוגית שאותה הם בונים ומרכיבים מחיבור שני הייחודיות של כל אחד מהן ויוצרים ייחודיות חדשה של זוג מחובר ומלוכד.


ו – ויתור.

כבר כתבתי מה האות ו' מביאה לנו וכאם רק נוסיף שהוויתור של האחד לשנייה או האחת לשני היא מדרגות החסד הגבוהות ביותר. לכן הוויתור הוא הבסיס עליו נבנית הזוגיות הבריאה והטובה. לוותר אינו להיכנע, לוותר פירושו לתת לשני לגיטימציה וכבוד ועל ידי כך זוכים להערכה גוברת והולכת והקשר הזוגי מתחזק ומתעצם.


ת – תמידיות.


משמעותה של האות ת' מבחינת הקבלה – האות ת' מרמזת לאמת המורכבת מהאותיות הראשונה האמצעית ואחרונה שבסדר הא-ב. היא מלמדת שהאמת כוללת הכול.


אם נצעד תמיד בדרך האמת הלא תמיד תהיה הזוגיות שלנו בראש מעיינינו והיא תהיה מעולה וטובה. תנו לעיתים לרגש שלכם לגבור על המוח וזה ישפר את הזוגיות עוד יותר. תמיד היזכרו בנוסטלגיה מה הביא אתכם להקים את הזוגיות שלכם ואז תמצאו בה את הכל – רגישות, חכמה, דאגה לשני, התרפקות על העבר ובנייה של העתיד, יכולת נתינה רבה, וטוב לב.

בשמחה רבה אהיה מוכן להדריך אתכם להצלחת חיי הנישואין שלכם.


בברכה
מאיר שמחוני
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על בעלי חושב להתגרש מה לעשות?
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
אני מאד מקווה - אשה אחת, 05/07/2015
שאת לא חברה שלי, שאמרתי לה לפני שנה וחצי ללכת ליועץ נישואין, ושלפני כמה חודשים דיברנו שוב וראינו שהדברים נרגעו אבל לא השתפרו, אבל את עדיין טוענת שאתם יכולים להסתדר לבד ולמצוא פתרונות לבד.

כי אם כן הנה לך הוכחה, שהדברים לא מסתדרים לבד. ואתם צריכים ייעוץ דחוף.

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines