יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » רווקות כפרק חיים
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

רווקות כפרק חיים

מתוך: אישות ומשפחה » צניעות, בינו לבינה פורסם בי"ב באדר התשע"ה
שלום וברכה,

אני בחורה בת 27, מבית דתי. כרגע אני גרה בדירת שותפות בירושלים ומתחבטת קשות בשאלה הבאה:

וודאי הרב ובאופן כללי רבנים נדרשים לשאלות בנושא הרווקות. בעבר הרחוק, כפי שהבנתי שמצוין בגמרא, היו אנשים מתחתנים בגיל צעיר הרבה יותר- בערך 18 ואף פחות וכך בעצם כאשר יצרם המיני מתפתח ונהיה בשל , הם כבר נשואים ויכולים להביא לידי ביטוי את היצר המיני- בנים כבנות.
אולם כיום נוצר פרק חיים שלם- שיכול לארוך שנה עד חמש עשרה שנה לערך, בו רבים רבים נשארים רווקים, ואינם יכולים להביא לידי ביטוי כוחות טבעיים וטובים כיצרים מיניים ומצד שני חשים בצורך זה בצורה חזקה. וכאן אני שואלת את שאלתי- כיצד אני, בחורה דתייה ושומרת מצוות,נדרשת לא לממש חשק ורצון פנימי כל כך כנה ואמיתי כמו מימוש היצר המיני במשך שנים רבות כל כך של רווקות, וזאת בשעה שרוב מוחלט של בני דורנו לא מתחתנים בגילאים שנכתבו בתקופת הגמרא.

אני נמצאת פשוט במצב של סבל בגלל אי הביטוי המיני, ומרגישה שלא באמת קיימת התייחסות הלכתית ורבנית לשאלה מה יעשה רווק דתי שרוצה לקיים את רצונו הבסיסי לקיום חיי אישות ומיניות בריאה. (מה גם שתמיד מדברים על "בעיית הרווקות המאוחרת" ובכך מאשימים בעצם את הרווקים ופוטרים עצמם רבנים ואישי ציבור משאלות ההתמודדות של רווקים רבים כל כך, ומשאירים את הרווקים בצרתם מבלי לקבל פתרון אמיתי והולם למימוש צרכיהם).
לצערי, אני מוצאת עצמי בנקודה שמעולם לא חשבתי שאהיה בה: על סף התרה מינית. אני מרגישה שלא ניתן לי פתרון אמיתי ואינני רוצה לעבור על המצוות אבל במצב הקיים- אינני רואה ברירה אחרת. אשמח לשמוע את דעת הרב בנושא והצעות להתמודדות.

נ.ב. מבחינתי הייתי שמחה לדבר ישירות עם הרב בנושא אולם אינני יודעת כיצד והאם שייך לעשות זאת.

בברכה.


התשובה:
שלום וברכה,
הסוגיה שאת עוסקת בה היא אכן אחת מסוגיות היסוד המשמעותיות ביותר בעולמם של רווקים ורווקות. ישנו פער של ממש בין הבגרות המינית, הצורך, שאיפות הגוף ותשוקתו, חיבוט וחיבוק הנפש, ובין ספר הקדושה שלנו, שמצווה עליו לטפס לגבהים של טהרה וקדושה, כשזה יכול להיעשות רק כאשר אנו צועדים לאחור, ופורשים חלקית מחוויות שהעולם הזה מאפשר לנו. זו אכן מהותה של הקדושה, והיא כמובן לא חדלה ללוות אותנו בתחומי החיים – בין בתחומים הקשורים ליחסי אישות (שכן גם אחרי הנישואין אנו מחויבים בדיני קדושה, שחלקם מחייבים לפרוש איש ואשתו, ובין בתחומים שכלל אינם קשורים ליחסי אישות, כגון דיני מאכלות אסורות, שאף הם חלק מספר הקדושה).
פרק החיים השלם שאת נמצאת בו עתה הוא אכן קשה ביותר. הוא תואר על ידי רבנים שהתבטאו גם במבט של רגישות למציאות הקשה הזו לא רק בהקשר שאת מתארת, בדרך הזו:

''בטנך ערימת חטים סוגה בשושנים – אדם נושא אישה בחן ל´ שנה בין מ´ שנה, משמוצא יציאותיו הוא בא לזקק לה והיא אומרת לו כשושנה אדומה ראיתי ופורש ממנה מיד – מי גרם לו שלא יקרב לה, איזה כותל ברזל ביניהם, איזה עמוד ברזל ביניהם, איזה נחש נשכו איזה עקרב עקצו שלא יקרב לה ? דברי תורה שרכין כשושנה, שנאמר בה: ואל אשה בנידת טומאתה לא תקרב...
חתן וכלה צעירים, חסונים ואהבה לוהטת ביניהם. שניהם המתינו באורך רוח לפגישה זו. רק צעד אחד ואהבתם מתממשת, חלומם מתגשם. לפתע פורשים השניים ונסוגים אחור. הוא כדרך האבירים מציג גבורה פרדוכסלית. הוא מביס את עצמו. כל זוהר חיצוני אינו נלווה לנסיגה זו. אין בה מחווה ראוותנית, שהרי נעדרים ממנה עדים להעריץ ולהלל. הפעולה ההירואית אינה מתרחשת לנוכח המון מתרונן* משוררים לא ישירו על שני צעירים ענווים אלה. הכל אירע בצנעתו החסויה של ביתם, בדממת הלילה. האיש הצעיר, כיעקב בשעתו, חוזר ונרתע לאחוריו. ברגע זבו נראית ההגשמה כמובטחת – הוא נסוג ופורש'' (הרב סולובייצי´ק, דברי הגות והערכה עמ´ 245-246).
אני חושב שיהיה זה לא נכון להמעיט בחשיבות מאבק הזהויות שיש בך – בין הזהות האישית הקיומית הגופנית והנפשית, ובין הזהות האישית הקיומית היהודית והנשמתית. זהו אכן מאבק זהויות בעוצמה גדולה מאוד, שאת מכירה בנפשך ובקיומך. יש מתוכנו הטוענים כי מדובר פשוט במאבק בין זהות נשמתית ובין היצר הרע, שאין לראות בו זהות עצמית. אני סובר שהם טועים לחלוטין, גם בקריאת התמונה, וגם בראיית היצר הרע כגורם חיצוני לנו (''והנה טוב מאוד – זה יצר הרע'').
במצב של מאבק זהויות – היינו מעדיפים שאדם לא ייאלץ לבחור בין הזהויות השונות שבו, ויאפשר לשתיהן לחיות בתוכו. את זה ניתן כמובן להשיג בחיי נישואין, בהן שתי הזהויות חוברות אישה אל אחותה. במצב בו את נמצאת, ורבות אחרות, ישנה סתירה זמנית במימוש שתי הזהויות שבך. הקריאה הגדולה של התורה ושל ההלכה לך היא לבחור להקדים את הזהות הקיומית היהודית הנשמתית לזהות הקיומית הגופנית והנפשית, מתוך אמונה עמוקה כי זה הסדר הנכון של היותנו בני אדם שנבראו בצלם אלוקים ונבחרו על ידו למסע הגדול של חיי האמונה.
ומתוך בחירה זו – ברכה עמוקה לזכות להקים בית בישראל, ולחבר את שתי הזהויות שבך לשתי הזהויות של הבחור, בשמחה.
ואם תעדיפי לשוחח על כך פנים אל פנים - בשמחה
כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על רווקות כפרק חיים
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines