|
|
אישה כרבנית ופוסקת הלכה
|
|
שלום הרב
אשמח לדעת מה עמדת ההלכה ומטה הלכה ביחס לתופעת הנשים כפוסקות הלכה ובעיקר למה שפורסם אודות ביישוב אפרת על מינוי של רבנית לצד רב המקום. ראוי נכון או שמא בדיעבד ?
תודה
|
התשובה:
|
|
שלום רב,
דבריי להלן, נכתבים מבחינה עקרונית, לענ''ד, ואינם מכוונים למקום זה או אחר. הסוגיה רחבה אך אשיבך בקצירת האומר ואידך פירוש אזיל גמור.
שאלת מקומה של האישה בהנהגה רוחנית אינה שאלה חדשה, כבר דנו ראשוני בעלי התוספות וכן הרמב''ם עד פוסקי דורנו, ניתן לעיין בתשובתו של הרב משה מלכה זצ''ל רבה של פ''ת בשו''ת מקווה המים וכן יבדל לח''א הרשל''צ לשעבר הרב בקשי דורון בשו''ת בניין אב.
והמסקנה העולה היא, כי אין עצם היותה אישה פוסלת אותה מלהורות, האינדיקציה לכך היא יכולותיה התורניות ומהן היא שואבת את סמכותה.
אך דומני כי השאלה העקרונית אותה נדרש לברר כיום היא, מה עומד בבסיס המגמה האם הוספת קדושה בעם ישראל כדי ליצור נגישות לקהל הנשים שחשות נח וטבעי יותר ובעיקר צנוע יותר לפנות בשאלותיהן לאישה או שמא כלי לנגח את ההיררכיה הרבנית- גברית החל ממשה רבנו ועד אחרון הפוסקים ?!
ברור לכולם כי כיום מנשבות רוחות שונות בחברה הישראלית ויש גופים שהרוח המלווה אותן היא יראת שמים צניעות וענווה העושות את מלאכתן במסירות ובעיקר ללא זרקורים ואחרות המחפשות לייצר סנסציות קולניות ועוסקות באופן שיטתי בהשלכת בוץ על רבני ישראל ומנהיגיו.
וזאת למדנו ממרן הרב קוק זצ''ל : ''כשרואים אנו איזה כיתה או מפלגה מדברת תמיד את דבריה בכעס, הרי לנו סימן שאין לה דעת, שאין לה תוכן במה למלא את הריקנות שבה, והיא כועסת על עצמה באמת, אלא שהאגואיזם בא ומכריח אותה להטיל את הארס של כעסה על אחרים'' .
תהליכים אמתיים בעלי מגמות גדולות שפניהם להוסיף טוב ואור מתהווים בתוככי המציאות בשקט ובצניעות ובכך פועלים את השפעתם, כדוגמת יחידות בזרועות הביטחון כאנשי הדממה המוסד ועוד.
ברור כי גופים שחרטו על דגלם את האג'נדה של התנועה לשחרור האישה, יש לבחון את טוהר כוונותיהם ומה מניע את מגמותיהם, שהרי למרות שתנועה זאת עוררה תודעה חיובית בהיבטים מסוימים בחברה, יצרה הרבה הרס לטבעיותן הבריאה של הנשים בעידן המודרני.
יש לבחון כל סיטואציה לגופו של עניין, החל ממידת צניעותה ומידותיה, כשם שגבר שהוסמך לרבנות והליכותיו אינן ראויות אין ערך להסמכתו ומקומו לא יכירנו בין רבני ישראל , כך גם ביחס לנשים, לא יעלה על הדעת שנשים הלוחמות בשם חירות ההלכה אינן נאמנות לה לפרטיה, וכן יש לבדוק מי הם רבותיה ממי למדה תורה והאם היא כפופה לתלמידי חכמים גדולים, כפיפות אינה מילה גסה, כשם שכל רב חייב לקבל תורה ולהיוועץ עם גדולים ממנו, שאם לא כן הרי הוא אוטודידקט ולא תלמיד חכם, כפי שגורס רבנו הרמב''ם ''תלמיד חכמים'' ולא חכם בפני עצמו.
לבחון את מידת הצורך של הנשים בקהילה למענה נשי או שמא בעלי אינטרס לא ענייני מבקשים לקדם זאת, מסיבות ידועות ואכמ''ל.
יש לבחון עוד, באילו תחומים ידיעותיה מאפשרים לתת מענה הלכתי, כמקובל בכל תחום מקצועי , בו קיימת התמחות מוגדרת ורופא העיניים אף הטוב ביותר לא יהין לבצע ניתוח לב וכיוב', ולא תהא בת כהן כפונדקאית.
דבר נוסף, לבחון שהמסגרת בה פועלות נשים אלו ראויה ואין בה שבירת מסגרת הצניעות, כמו בכל תחום חינוכי אחר.
בברכת ומלאה הארץ דעה.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
אישה כרבנית ופוסקת הלכה
|
|
|
|
|
|
|
|
|