|
|
ערבות הדדית לפרשת ניצבים וילך
|
|
ערבות הדדית בפרשת ניצבים.
|
התשובה:
|
|
ערבות הדדית
אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּולְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹוקיכֶם רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם .... כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל:
כול ספר 'דברים' התרחשותו מתחילתו ועד סופו הוא שלושים ושבעה ימים בלבד, מראש חודש שבט עד ז' באדר יום פטירתו של משה רבנו. מפרשתנו עד סוף הספר ארבעה פרשיות ניצבים וילך, האזינו , וזאת הברכה, מתארות קורותיו של יום אחד.
ובפרשתנו מתוארת ערבות של ישראל לקיים את הברית ועל הערבות הזו אומר דוד המלך:
'וּמִי כְּעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל גּוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ' מהי ההתפעלות המיוחדת כל עם הוא גוי בארצו? אפשר לומר זאת על המצרים – גוי אחד. אשור – גוי אחד. אלא כול עם מאומות העולם מורכב מפרטים רבים מאנשים רבים שהתאגדו למטרה מסוימת, חברתית, כלכלית וכדומה. אך לכול אחד יש יעדים משלו. 'חיה – ותן לחיות' היא אמרה קולעת לעמי עולם אשר על פני האדמה.
מה שאין כן בעם ישראל מוסבר בחסידות שהם כנשמה אחת וגופים מחולקים.
ולכן בעייתו של אחד מהאיברים ולו הקטן והמרוחק ביותר היא בעייתו של כל הגוף!
עם ישראל מיוחד בכמה דברים מאז ומקדם , לדוגמא: ייחודו בא לידי ביטוי שה' פדה אותו ממצריים, פדה גוי מקרב גוי, במטרה מוצהרת לעשותו לו לעם. פן נוסף לייחודו של עם ישראל בכך: שלפני פחות מאלף שנה , הגיעו מאירופה צלבנים לארצנו מבני אומות שונות כדי לכבוש את הארץ , וצאצאיהם השתקעו בה.
הלא הם הערבים – הנוצרים וכיום הם אינם רואים את עצמם כחלק מעמי אירופה לעומת זאת עם ישראל נפוץ בעולם לפני אלפיים שנה, למדינות רבות ביבשות שונות , ואף על פי כן רואים כולם את עצמם כעם אחד.
בערבות הדדית יש אחריות גדולה לכלל ישראל מחד , ומאידך טמונה בערבות הדדית ברכה גדולה שכל אחד העושה מצווה מזכה בכך את כלל ישראל.
'וּמִי כְּעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל גּוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ'
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
ערבות הדדית לפרשת ניצבים וילך
|
|
|
|
|
|
|
|
|