|
|
רוחניות בחיי המעשה - לפרשת כי תבוא
|
|
מדוע נאמר ברוך אתה בבואך ואחר כך ברוך אתה בצאתך? הרי קודם אדם יוצא ואחר כך בא
וכך מובא בפסוק ה' ישמור צאתך ובואך מעתה ועד עולם וכאן כתוב ההיפך?
|
התשובה:
|
|
ברוּךְ אַתָּה בְּבֹאֶךָ וּבָרוּךְ אַתָּה בְּצֵאתֶךָ
הברכות מסתיימות בפסוק זה ברוּךְ אַתָּה בְּבֹאֶךָ וּבָרוּךְ אַתָּה בְּצֵאתֶךָ
, והתקשו המפרשים הרי היציאה מביתו קודמת לביאה לביתו , שהרי האדם תחילתו בביתו, במקומו, בארצו, ובסדר זה נאמר בתהילים:
ה' יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם.
תחילה נאמר צאתך ואחר כך בואך.
לכן הסביר רבי יוחנן בתלמוד
'ברוך אתה בבאך וברוך אתה בצאתך - שתהא יציאתך מן העולם כביאתך לעולם; מה ביאתך לעולם בלא חטא - אף יציאתך מן העולם בלא חטא'.
לפי הסבר זה שמדובר בביאה לעולם בלידה וביציאה מהעולם שנלב''ע, הרי שנכון הוא הסדר ובדין הקדים הכתוב ביאה ליציאה .
ויש שהסבירו על ביאתם לארץ וגם אם יצאו לגלות ה' ישמרם ולא יפר בריתו איתם.
אולם על פי הקשר הפסוקים העוסקים כולם בעושר ובנכסים ונראה ההסבר המובא במדרש רבה:
'ברוך אתה בבואך לפרקמטיא שלך. וברוך אתה בצאתך מהפרקמטיא שלך'.
ברכת ה' תלווה אותך בחיי המעשה כאשר חיי המעשה מתנהלים כראוי ,לא רק שהעיסוק בחיי החולין במסחר או בשדה יפרידו בינך לבין ה' ,אלא אותה רוחניות תתלווה אליך בכול פועלך ובכול עשייתך.
ברוּךְ אַתָּה בְּבֹאֶךָ וּבָרוּךְ אַתָּה בְּצֵאתֶךָ
.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
רוחניות בחיי המעשה - לפרשת כי תבוא
|
|
|
|
|
|
|
|
|