יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » ``על שהתרשלו בעבודה``-חנוכה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

"על שהתרשלו בעבודה"-חנוכה

מתוך: יום יום » לימוד תורה פורסם בכ"ט בכסלו התשע"ד
שלום לרב שליט"א

א. בב"ח (סי' תר"ע) כתוב טעם לגיזרות העבודה בחנוכה , כתב כך : "בחנוכה עיקר הגזירה היתה על שהתרשלו בעבודה ועל כן היתה הגזירה לבטל מהם העבודה.."
לפי זה אני מבין שהגזירות נבעו מחטא של התרשלות בעבודת ביהמ"ק , אבל מה זה קשור לגזירות של שבת , ר"ח ומילה? מידה כנגד מידה על חטא בעבודה '''' ביטול העבודה(התמיד והמנורה כמו שכתב שם) , אבל למה נענשו על שבת וכו'?

ב. ראיתי (בספר של אחד הרבנים בני זמננו) שהפשט בחטא של "על שהתרשלו בעבודה" הוא שבאמת הם קיימו את עבודת הקרבנות אלא שהחטא היה שהם עשו זאת מתוך שגרה, מתוך משהו יומיומי, רגיל, הם היו צריכים לעשות זאת יותר בהתלהבות . יש פשט כזה באחד מהרבנים בדורות הקודמים יותר?

ג. האם היוונים גזרו גם על נידה בנוסף לר"ח, שבת ומילה?

חזק וברוך לרב. תודה רבה!!


התשובה:
שלום

א.הב''ח שם מסביר מדוע בפורים תיקנו משתה ושמחה אך בחנוכה רק הזכרה בתפילה ישנה ולאו דוקא משתה ושמחה, ועל כך מפרש שבפורים פגמו באכילה מסעודת אותו רשע, ונענשו בפגיעת גופם ע''י המן, ותיקנו בצום אסתר, אזי נקבע לדורות תיקון האכילה והשתיה. אך בחנוכה שפגמו בעבודת המקדש, ולקו בביטול העבודה ע''י היוונים, ותיקנו בכיבוש הר הבית והשבת העבודה, ולכן תיקנו להלל ולהודות בתפילה שזו עבודה שבלב כנגד הקרבנות. ואין כוונתו שזה היה החטא היחיד, אלא להסביר מה ראו לתקן כך שעיקר זכירת הנס יהיה בתפילה ולא במשתה, וזאת משום שפגמו בעבודה ותיקנו בה.

ב.הפשט הוא שהתרשלו בעבודה כפשוטו, שלא דקדקו בה. לא כתוב שהיתה בעיה בהתלהבות וכד', ומי אמר שהתלהבות היא העיקר בעבודת ד'? העיקר הוא עצם קיום רצון ד' בשלימות הכוונה והמעשה ולאו דוקא בתחושת הרגש

ג.עיין בעל הטורים על פרשת תולדות, פרק כו פסוק כא שגזרו למנעם מפרו''ר ע''י שלא יטבלו הנשים במקוה

כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על ''על שהתרשלו בעבודה''-חנוכה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines