יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » התנועה הקונסרבטיבית
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

התנועה הקונסרבטיבית

מתוך: חברה » עדות וכתות בישראל פורסם בי"ד בסיוון התשע"ב
שלום לכב' הרב שרלו

שאלתי נוגעת לתנועה הקונסרבטיבית, ולמחלוקות הרעיוניות הקיימות בינה לבין האורתודוקסיה.

עד כמה שאני מבין לגבי עמדות היסוד בנוגע לתורה מין השמים ולנושאים בסיסיים נוספים -אין כל מחלוקת.

לגבי חידוש ההלכה, או יצירת הלכה, ההנחה הקונסרבטיבית היא כי יש לערוך שינויים שונים, המתחייבים מהמציאות המתחדשת לנגד עינינו, אולם אינני חושב שהדבר עומד בסתירה לעמדות האורתודוקסיות בעניין.

כך למשל, לעניין מעמד האישה, הרי גם רבני הציונות הדתית, חלקם, ובכללם כב' הרב, סבור שיש לערוך שינויים המתחייבים מהמציאות השונה בה אנו חיים כיום.

אם הדברים אכן כך, מהו הקו המפריד בין התנועות ?

תודה על הבהרתו של כב' הרב.



התשובה:
שלום וברכה

הנושא החשוב הזה מחייב מאמר ארוך, שאיני פנוי לכתוב אותו כעת.
לפני שנים רבות כתבתי את ראשי הפרקים למאמר זה, אולם לא כתבתי את המאמר עצמו.
אני שולח לך את ראשי הפרקים, ומקווה שתוכל להשלים בחוכמתך את החסר.


כל טוב




מהן הנקודות העיקריות המאפיינות את עמדת מה שמכונה ''אורתודוכסיה'' (זהו כמובן שם לא טוב, אולם הוא המקובל בציבור, ועל כן אני משתמש בו) ?
א. האורתודוכסיה נוקטת בשפה פנים הלכתית המנחה את דרכה בשיח הקשים פנימי. אף היא ניצבת בפני שאלות חדשות, ואף היא נענית לאתגרי השעה. ברם, אין היא עושה זאת רק על ידי פתיחת כל השאלה מחדש, ודיון פילוסופי יסודי, אלא היא פוסקת את דרכה בעיקר לאור כלים הלכתיים ואנלוגיות מנושא לנושא. כך לדוגמה, אין היא מתחילה את הדיון במעמד האישה מראשית הבריאה, דרך יסודות הסוגיות בלבד, אלא היא מצרפת לדיון מקורות רבים שהצטרפו אליה במשך השנים, בדרך בה הלכה מתקיימת. הפסיקה אינה נעשית לאור ''רוח ההלכה'' בלבד, אלא גם לאור ההלכה עצמה. שאלת השפה ההלכתית היא הגורם המשמעותי ביותר בדיון.
ב. השאלה אותה מציבה האורתודוכסיה בפסיקת ההלכה שלה איננה כיצד ליישב בין תפיסות הזמן ובין עקרונות ההלכה, אלא מה ההלכה תובעת מאתנו בזמן הזה. התייחסותה לתודעה התרבותית בזמן הזה אינה כאל מקור סמכות, אלא כאל מניע לשאול את השאלות הראויות. העובדה שהמציאות השתנה אינה סיבה לשינוי ההלכה, אלא סימן שיש לברר מהי ההלכה במציאות החדשה. גם כאן אפשר להדגים זאת בנושא מעמד האישה: היא מזהה כי דברים מהותיים השתנו במעמד הנשים (כמו שקדמונינו דיברו על נשים בזמננו כנשים חשובות), אך זיהוי זה מהווה שאלה בלבד ולא תשובה. השאלה היא אכן עולה מתוך התורה ביחס למעמד מחודש זה, והאם למעשה הדבר חושף דבר מה המצוי בה לכתחילה ויש לאמצו, או שמדובר בשכרון תרבותי שיש לדחותו.
ג. התפיסה ההלכתית היסודית של האורתודוכסיה היא שההלכה לא נועדה דווקא לענג את האדם או להתאים לרוחו ותרבותו. הברכה על המצוות היא ''אשר קדשנו במצוותיו וציוונו'', לאמור: המצוות נובעות מקדושת א-לוהים, והאדם מתייחס אליהן כאל ציווי. אם בסופו של דבר עולמה האישי מתלכד עם המצוות – מה טוב, אולם לא זה הקריטריון לקביעת פרשנות נכונה או חובת קיום. כשם שאיסורי ''לא תבשל גדי בחלב אמו'' לא נבנו בתבנית הרמונית עם נפש האדם, כך גם דיני טהרת המשפחה או עניינים אחרים, שיש המבקשים למדוד אותם לאור שאלת ההתאמה שלהם לעונג האדם.
ד. האורתודוכסיה מבוססת מאוד על ריטואל, קביעות, הרגל ומחזוריות. אף שנאמר ''בכל יום יהיו בעיניך כחדשים'', ואף שעובד א-לוהים זוכה פעמים רבות להתפרצות רוחנית, אולם לא בכך היא מתאפיינת. היא מתאפיינת דווקא בקימה המתמדת לתפילת שחרית ובהפרשת חלה, בדיני טהרת המשפחה הריטואליים ובהפרשת מעשר כספים. עוצמתה נובעת דווקא מימי החולין, וימי הקודש מזינים את העולם המתמיד של הקיום.
ה. ''ותלמוד תורה כנגד כולם'' – אדם הנאמן למצוות מציב את תלמוד התורה בראש מעייניו. האורתודוכסיה יצרה מערכות מגוונות ומסועפות של תלמוד תורה. הישיבה – בית היוצר לנשמת האומה, והחיים בה כתבת נח אנרגטית וסוערת; קביעות עתים לתורה – במסגרות שונות ועשירות, למן הדף היומי ועד השיעור השבועי; לימוד בחברותא ; מסגרות תלמוד תורה לנשים ועוד ועוד. הדבר החשוב ביותר לה הוא תלמוד התורה של ילדיה, והיא ממשיכה תלמוד תורה זה בכל המסגרות. לא זו בלבד, אלא שעל אף כל השינויים שהיא עברה היא רואה ברבניה את מנהיגיה, ואת פסיקת ההלכה כהמשכיות מהר סיני ועד ימינו.
נראה כי בכך ניתן להציב את ההבדלים בין התנועות השונות, ואת הגרעין המשותף של כל האורתודוכסים נאמני ההלכה מול תנועות אחרות שחברו לכיוון אחר.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על התנועה הקונסרבטיבית
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
מה שלא הבנתי - מ, 20/06/2012
מדוע התשובה שלי לא נכונה
לא הבנתי את ההערה
עדיין לא הבנתי - מ, 19/06/2012
רשמתי כעת את האימייל כי לא כל כך הבנתי את התשובה אשמח אם הרב יוכל לשלוח לי תשובה יותר מובנת ישר כח גדול וחודש טוב.
אנא באר יותר מה לא מובן
אם אפשר קצת להסביר - מ, 18/06/2012
כל הדיונים בכל דור הם מהי ההלכה ומה כוונת התורה שבזה התורה נתנה לנו שנלמד לפי כללי התורה בשכל שלנו''ולכן מאז שבטל בית דין הגדול רבו המחלוקות כל אחד פסק לפי דרכו''אך לא דנו האם לבטל מצוות או פרטים במצוות כי אינם מתאימים לרוח הזמן''לדוגמא אצל חלק גדול מהקונסרבטיבים נוסעים במכונית בשבת''שאז כשאפשר לבטל זה מראה שלא מאמינים שזה מה`
בשאלת נסיעה בשבת עמדת כל הרבנים היא שאסור ליסוע בשבת - גם לצורך בית כנסת
אולם היו דיונים על עניינים אחרים, כמו על דין ``מורידיו ולא מעלין`` וכדו`.
התשובה באתר קצת מסורבלת - מ, 17/06/2012
לכאורה התשובה קצרה וברורה תורה מן השמים כולל גם תורה שבעל פה כמו שכתב הרמב``ם בהלכות תשובה פרק ג` הלכה ח` ``...שלשה הם הכופרים בתורה...וכן הכופר בפרושה והוא תורה שבעל פה`` ואם אפשר לבטל דברים זה אומר שלא מאמינים שזה מעם ה` גם אם זה נראה דברים לא משמעותיים
התשובה הקצרה והברורה היא טובה, אלא שאינה נכונה
אין דבר אחד בתורה שבעל פה שלא נידון בכל דור ודור מחדש.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines