יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » ע``ז
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

ע"ז

מתוך: מצוות וקיומן » עבודה זרה פורסם בד' באדר התשע"ב
לכבוד הרב- התקשיתי בהבנת ההבדל בין רובו של שבט שעבד ע"ז לבין יותר ממאה עד רובו של שבט.
בפרק ד הלכה ב' כותב הרמב"ם -אבל אם הודח רובו של שבט דנין אותם כיחידים.
ובהלכה ו כתב-נמצאו רובה מעלין אותן לבית דין הגדול וגומרין שם דינם והורגין כל אלו שעבדו בסייף. ומכין את כל נפש אדם אשר בה לפי חרב טף ונשים אם הודחה כולה. ואם נמצאו העובדים רובה מכים את כל הטף ונשים של עובדים לפי חרב
במה מתבטא השוני של -דנים אותם כיחידים?שהרי כותה בהלכה ו נמצאו רובה והדין שכתב זה כמו של עיר נידחת וזה לא כיחידים

תודה רבה וכל טוב


התשובה:
עליך לדעת, יחידים שנידונין בגלל שחטאו בעבודה זרה, אפילו הם רבים, הרי נידונים בסקילה, ונענשים רק ברי עונשין, לא קטינים, וממונם ליורשיהם.
אבל הנידונים במסגרת עיר הנדחת, נידונים בסיף. ונהרגים אנשים, נשים וטף - ושורפים כן ממון אותה עיר.
אולם לדין עיר הנידחת יש תנאים, שאם נתמלאו כולם, אז ורק אז העיר נידונה כדין עיר הנידחת.
את כל התנאים מנה רבינו בהלכות ע''ז, ד, בין התנאים:
א. שהודחו רוב אותה העיר, לא פחות מכך.
ב. שהמודחין אינם פחותים ממאה (=כי פחות ממאה אינה עיר רק כפר קטן ואין דנין אותו בדין עיר הנידחת).
ג. ולא שתושבים הם רוב שבט בישראל (=כי רוב שבט העיר היא כבן גדול, ואין דנין אותו בדין עיר הנידחת).
לאור הנ''ל אתה מבין שייתכן מצב שרוב תושבי העיר הוא אינו רוב שבט, כי הרבה מאותו שבט גם כן בערים אחרות.
ולכן כשרוב בני העיר הנדחת, והם למעלה ממאה, ואינו רוב שבט בישראל, דנים אותה העיר כדין עיר הנידחת, בסיף, ונהרגים אנשים נשים וטף וממונם נשרף.
והכתוב ''שבתחלה דנים אותה כיחידים, אך אם מגלים שמדובר בתופעה מקיפה, ויש שני מדיחים מתוך אותה העיר, ורבים נשועים להם, אחד ממאה, אז הטיפול עובר לבית הדין הגדול, כי דין עיר הנידחת מתבצע רק ע''י בית הדין הגדול. ואם יתמלאו כל התניאם, אז ורק אז, יכריע דינם כדין עיר הנידחת.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על ע''ז
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines