|
|
מי שברך לחיילי צהל
|
|
לכבוד הרב שלום,
רציתי לדעת למה בנוסח המי שברך לחיילי צה״ל לא הוסיפו גם את אנשי השבכ והמוסד?
תודה רבה.
|
התשובה:
מי שברך לחיילי צה''ל
|
|
שואל נכבד .
מי שברך שנתקן על ידי מועצת הרבנות הראשית לישראל ועל ידי הרב שלמה גורן זצוק''ל שהיה הרב הראשי לצה''ל ולימים הרב הראשי לישראל כולל ברכה לכל מגיני ארץ קדשנו .
הרי ברור לך שלא יעמדו בכל שבת לברך במי שברך מיוחד את חיילי גבעתי ואת חיילי גולני בנפרד ולתותחנים יהיה מי שברך ולטייסים ולחיל תחזוקה ולכל המי ומי.
לכן ברכה זו כוללת כל מי שפועל ומשתדל להצלת ישראל בכל חיל וזרוע שהוא .
ההבדל המנהלי דהיינו שהשב''כ אינו מסונף לצה''ל אלא למשרד ראש הממשלה אינו משפיע על המי שברך וגם עובדי שגרירות בכל ארץ שהיא שהם מסייעים לשלומם של יהודים בכל מקום בכלל ברכה זו.
שמא תאמר אם כך אז די במי שברך הכללי לכלל ישראל ואין צורך במי שברך מיוחד זה אינו כי בכל זאת ראו צורך מיוחד לברך את אלו שהם נכנסים בעובי קשרי המלחמה שלא תהיה אמן להצלת כלל ישראל.
אגב ישנו סידור תפילה שאיני רוצה להזכירו ולא את שם מעורכו שהוא אמנם מבין בדקדוק אך לצערי בענין זה לא דק ומחובת מחאה על דבר אמת הריני לציין מה הענין.
עורך זה סידר נוסח שונה ומשופר על פי חכמי ישראל האמיתיים והוא כותב בהערה שנוסח זה בא ממקום קודש שלא כמו הנוסח הקודם וד''ל.
והוא התכוין כנראה שלא על פי הנוסח של רבי שי עגנון זכרונו לברכה אז שידע ששי עגנון היה יהודי ירא שמים בתכלית עם כיפה גדולה וכל מי שבא לראיין אותו הוא לא הרשה לו לשבת לפניו בלי כיפה.
והרב החסיד הגאון רבי מרדכי אליהו סיפר על יראת השמים שלו והיה שואל אותו עניני הלכה ותלמוד.
אם רוצים לעשות מי שברך מיוחד ללומדי התורה אני בעד אבל זה לא סותר את ענין המי שברך לחיילים וזרועות הבטחון.
אגב התוספת שישנה בסידורים מסויימים במי שברך לחיילי צה''ל ''שיחזרו בתשובה'' קצת פוגעת ומעליבה , כי אם מבקשים שכולנו נחזור בתשובה ועל זה יש ברכה מיוחדת ''השיבנו אבינו לתורתך '' זה בסדר גמור אבל כשאומרים על כל חיילי צה''ל שיחזרו בתשובה כאלו שכולם רחוקים מתורה הרי זה אינו אמת וברוך השם שיש הרבה מאוד חיילים יראי השם שמקיימים קלה כבחמורה וגן מצות הגנת ישראל מיד צר בגופם שלא כל בחור ישיבה זוכה לקיים מצוה זו.
עוד הערה ראוי לומר ''מן הלבנון '' כפי שהרב אליהו זצ''ל היה אומר ולא ''מגבול הלבנון '' כי אנו מברכים כל חייל באשר הוא גם אם הוא בפעילות מבצעית או מודיעינית בתוך סוריה ובתוך לבנון.
ועל אמירת המי שברך ראוי לדעת שמוהר''ר ראש הישיבה הרב צביהודא הכהן קוק עליו השלום היה אומר שזו מצוה גדולה ומי שאינו אומרו הרי זה מכפיות טובה.
ויהי רצון שהשם יתברך ישמור על כל חיילי ישראל וכל מי שעוזר לבטחונה של מדינת ישראל והעם היהודי ובודאי יתברכו גם בני הישיבות אשר המה בלימוד התורה הקדושה נטורי קרתא ושומרי עם ישראל בתורתם .
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
מי שברך לחיילי צהל
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
דיוק
- b a, 12/07/2011
האם ניתן להוסיף בברכה זו את המילה ``לטובה`` במשפט ושלח ברכה והצלחה בכל מעשי ידיהם ... לטובה
הרי אי אפשר לברך את כל מעשי ידיהם גם השליליים?
|
דומני שזה מובן כי בכל מי שברך מתכוונים לזה ואם כבודו חושש למטבע שתקנו הרי אין זו לשון חז``ל ולמה שלא תוסיף אם זה משמעותי לך ?
|
|
|
|
|
|
|