|
|
כמה שאלות...
|
|
שלום לכבוד הרב ותודה רבה
א. בערב שבת אני לומד בכולל נפרד מ10 בבוקר עד 12 בצהריים ואח"כ מנחה. קורה שמתפללים מנחה מנין מצומצם עשרה איש. מהי העדיפות, להתפלל מנחה בכולל שאני לומד בו רק בשישי אך המנין מצומצם או בבית הכנסת בערב שבת עם כולם ?
ב. האם בשבת בבוקר מותר לכתחילה לברך על הבשמים לפני תפילה כדי להרוויח מאה ברכות או שזה לא לכתחילה ? הרב פעם ענה לי שמותר אך השאלה אם זה לכתחילה וטוב לעשות כן.
ג. נגיד ואני אוחז בתפילה בקריאת שמע או בברכותיה ואני נזכר שלא ברכתי אשר יצר ונשאר לי עוד דקה לברך כי אם לא אז יעבור 72 דקות מאז שהתפניתי מה הדין ? יברך אשר יצר בבין הפרקים או באמצע הפרק או שלא יברך אפילו שזה ברגע זה מצוה עוברת ?
ד. לגבי ברכת החמה. אם היו עננים עבים שמכסים את השמש והיא לא נראת כלל לא יברך בשם ומלכות.
אם אח"כ הלכו העננים יברך ואפילו אם ברך על החמה כשהיא היתה מכוסה בעננים בלי שם ומלכות את הברכה, רשאי עכשיו לברך עכשיו עם שם ומלכות- ילקוט יוסף. מה הדין אם בשעה שהשמש היתה מכוסה בעננים הרהר את הברכה בלבו (ולא ברך בלי שם ומלכות כפי הנזכר למעלה) ואח"כ השמש התגלתה האם יברך ? מכיון שההרהור לא תפס כי לא ראה חמה או שספק ברכות להקל ?
ה. הלכתי לשיעור פתיחה ללימוד טעמי המקרא ובשיעור המורה אמר את כל הטעמים ואני הקלטתי אותו. עכשיו אם אני לא רוצה להמשיך ללמוד אצלו האם מותר לי לשמוע את ההקלטה וללמוד מההקלטה או שזה גזל ? הרי בהקלטה יש את כל הטעמים וזה נראה כסוג של ערמה המעשה שאני רוצה לעשות.
ו. האם עדיף להתפלל ערבית בזמן צאת הכוכבים בבית כנסת או מאוחר יותר אחרי שיעור בכולל ערב ?
ז. אולם אירועים שמתחלק לשני אולמות והחתן משתמש בשני האולמות (חוזר בתשובה). האולם השני זה רק לחברים (ללא נשים כלל) הדתיים. החתן בא ורוקד איתנו אך אח"כ חזר לאולם שנמצאים בו כל החילונים. האם באולם שרקד איתנו מזמנים ואומרים בזימון "שהשמחה במעונו" מכיון ששני האולמות ברשות אחת ?
ח. לפני ערבית של ליל שבת הש"צ אמר דברי תורה וכשסיים כולם עמדו והש"צ אמר רבי חנניא וקדיש על ישראל וברכו. האם נהג נכון או שהיה צריך לוותר על ישראל ולומר חצי קדיש וברכו ? גם אם לא נהג נכון האם בכל זאת אין בעיה כך לעשות ?
|
התשובה:
|
|
א. תפילה במקום שלמד תורה עדיפה. ב. מותר לכתחילה, ואינו גורם לברכה שאינה צריכה, שהרי נהנה.
ג. לא יברך, ובפעם הבאה כשיכנס לשירותים יכוון גם על פעם זו. הזמן של 72 דקות אינו במדוייק.
ד. גם בהרהור לא יצא י''ח וכשנגלתה השמש יחזור לברך בשם ומלכות. ה. אם המורה ידע שהוא מוקלט מותר.
ו. אחרי השיעור בכולל כיון שזה מקום לימוד. ז. כיון שזה מקום נפרד והחתן אכל איתם אומרים שהשמחה...
ח. עשה נכון. ועדיף יותר לומר את הדברי תורה לפני אמר ר' אלעזר, ואח''כ קדיש על ישראל, ואח''כ מזמור שיר ליום השבת וחצי קדיש.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
כמה שאלות...
|
|
|
|
|
|
|
|
|