יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » אמונה ומחשבה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

אמונה ומחשבה

מתוך: חברה » יחסי דתיים-חילוניים פורסם בא' באלול התש"ע
כך כתב פרופסור למתמטיקה ומדעי המחשב על היהדות.

"הבעייה העיקרית שלי עם הדת איננה האמונה בדברים שאי אפשר להוכיח ובדברים הסותרים בעליל את ממצאי המדע המודרני. הבעייה שלי היא עם המוסר של הדת. במקום הראשון – גזענות. אנחנו העם הנבחר, עם סגולה, לכל יהודי יש נשמה יתרה, הגוי משול לחמור ועוד ועוד. נמאס! העם שהכי סבל מגזענות מחזיק בדת גזענית להחריד. התוצאה המעשית היא היחס לגויים בהלכה, האיסור לחלל עליהם את השבת ועוד דברים שעושים אותי אנטישמי בעל כורחי. במקום השני – עבדות. כמות הפלפולים בנושא עבד עברי ועבד כנעני היא אדירה. הנושא לא עבר מן העולם, הרמב"ם מקדיש לו פסקי הלכה רבים ובעקבותיו גם השולחן ערוך. פסקי הלכה בנושא עבד ושפחה כנענים הם מהמזעזעים ביותר שניתן להעלות על הדעת. גם אני בתור ילד דתי למדתי הלכות אלה בזמן המודרני. גם אם יגידו לך שזה לא נוהג בדורנו, הטפטוף הזה מחדיר רעל נקי לנשמת הילד. במקום השלישי – היחס לנשים. אשה פסולה לעדות, הנשים דעתן קלה, הן חייבות לציית לגבר ולשרת אותו ואוי לה למי שתסרב. הפסיקות האלה אינן נחלת העבר, משמרות הצניעות, העדר נשים מבתי דין רבניים, קוי מהדרין כל אלה נוהגים גם היום. במקום הרביעי – היחס לבעלי חיים. מצד אחד יש מספר מצוות בנושא צער בעלי חיים בתורה אך מצד שני המקדש שטוף בדם הקורבנות. הכהן הגדול ביום הכיפורים – היום הקדוש ביותר, עסוק בעיקר בלהרוג בעלי חיים ולרחוץ את ידיו מהדם וחוזר חלילה. סך הכל הוא רוצח 13 בעלי חיים ביום זה. במקום החמישי – היחס להרג המונים חפים מפשע. אני מונה זאת במקום החמישי כי לא מדובר במצוות הנוהגות לנצח אלא ביחס למקרים שהיו. ראש וראשון יהושע בן נון המפקד הנערץ שמסע הכיבוש שלו לווה בטבח שיטתי של נשים וילדים. לדעתי – אם בצורה זו רכשנו את הזכות על ארץ ישראל, אין לנו שום זכויות עליה והגונב מגנב פטור. שני – אליהו הנביא רוצח נביאי הבעל. כמה טבעי זה שמי שלא מאמין במה שאתה מאמין מצווה לרצוח אותו. וכך גם הרמב"ם בהלכות ממרים פרק ג' הלכה ב': האומר אין תורה מן השמים מצווה להורגו ללא עדים וללא התראה (כלומר ללא משפט). שלישי – היהודים במגילת אסתר שכאשר קיבלו קצת כוח מיד ניצלו אותו לטבוח בשונאיהם ובמספרים מרשימים מאד. הרביעי – מצווה קיימת ועומדת לעד לרצח עם – השמדת עמלק בגלל שאבות אבותיהם הסתכסכו עם עם ישראל. כל הדברים הללו אינם נאמרים בריש גלי. כסוחר הפורש מלמעלה את מרכולתו הטובה כך מראים לנו הדתיים את ערכי המשפחה והשבת, אשת חיל שכבודה פנימה, נעימות והסבר פנים. כל זה יוצר רושם מוטעה. כאשר המוסר הטבעי של אדם דתי מגיע להתנגשות עם מוסר התורה, המוסר האלוקי ,יעני, מנצח. לכן אפילו צמחוני דתי יצדד בהקרבת קורבנות כי זו מצווה. זה מה שעושה את הדת מסוכנת וזה מה שעושה את הדתיים לאנשים מסוכנים בפוטנציה. לכן אני מפחד לא רק מהחרדים אלא גם מחובשי הכיפות הסרוגות למיניהם. גם כמות הילדים שהם עושים מראה חוסר התחשבות מוחלט עם ערכי הסביבה והמשאבים הקיימים בעולם שאיננו מסוגל לתמוך בריבוי כזה לאורך זמן. וזה בהחלט בא על חשבון כולנו בלי שנשאלנו אם אנחנו מסכימים לכך. "
ואני שואל: מה לא נכון בדבריו ?


התשובה:
למרות חשיבותן של הסוגיות שעלו בדברים הנ''ל - שום דבר לא נכון. זאת בעיקר משום המנגנון של תורה שבעל פה המנווטת את המקורות הקדומים בעדכנות קבועה אל המקום והזמן בו אנו חיים. ולכן כללי המלחמה הקדומים שהיו נכונים לזמנם ושעתם כמו גם דיני עבדים [בהם התורה גם ברובד הקדום ביותר שלה מחוללת מהפכה עצומה בערכי המין האנושי ותרבותו] ובוודאי בסגיית מעמד האשה המקורות הקדומים עם כל חשיבותם עוברים דרך המנגנון של תורה שבעל עדכון מתמיד מתוך המגמות הבסיסיות של התורה ומנותבות למקומות מאירים גם בזמנינו.
דברי ביקורת אלו לא נכונים גם משום שעולם הערכים קצת יותר מורכב מאשר הצבת ערך חד מימדי. מי שמבקר גזענות בתחילת דבריו נוטה לצלילים מובלעים כאלה בסופם בסוגיית הילדים הרבים שיש לדתיים. כאילו מי שיגרום לקריסת כסדור הארץ הוא המהדר במצוות פריה ורביה. תוך שכחה טוטלית של גורל עמינו בדורות האחרונים וחרב הכליון שהונפה עליו.
במילים מאוזנות יותר - ניתן להבין מנין צומחת הביקורת. יש לעובדות שציין אחיזה במקורות. אולם אחיזה זו היא חלקית [יש מקורות אחרים] המתעלמת מן הדינמיות שבמסורת היהודית [תורה שבעל פה] ובעיקר מגיעה ממקור מנוכר החסר סוג של סולידריות עם הגורל היהודי ותרבותו.
קשה להתיחס ברצינות לכל הנושאים בתשובה קצרה אציע משפטים בודדים שהינן רק על רגל אחת ואת השאר יש להרחיב במסגרות מתאימות יותר.
1. סגולתו של עם ישראל בקיומו המיוחד ובתפקידו המופלא בהסטוריה האנושית אינו גזענות. מקורות המדברים בחוסר כבוד על גויים ראויים להסקר גם מזווית המבט של עם שנלחם במשך אלפי שנים בידיים קשורות מול כוחות עצומים של שנאה ובקשת רעתו ולא היה מוכן להגיש את הלחי השניה כפי שבא לידי ביטוי בריאקציה של המקורות האנטי גויים.
2. תורת ישראל מקדשת את החופש ואת מניעת השליטה של אדם על אדם. מי שההיסטוריה שלו מתחילה בבית עבדים והספור המכונן שלו הא יציאה מעבדות חרות מניף לכל האנושות את רעיון ביטול העבדות. התורה ומסורתה מכוונות את הפיתוח התרבותי הזה באופן מדורג.
3. אוי לאשה שלא תציית לגבר - נו באמת...
4.עולם שאוכל בשר לטובת בטנו לא יכול להתמרמר על שימוש בבעלי חיים בפולחן אלוקים. יחד עם זאת נושא הקרבנות מרוחק מהוויינו הנפשית ומצריך הקדמות וסייגים רבים.
5. אין שום היתר להרג המונים. תקדים יהושע ואליהו לא רלוונטיים לזמנינו. בזמנם לא היתה דרך אחרת אלא זו. כך גם ביחס לדברי הרמב''ם בהלכות ממרים כפי שכתב החזון איש בספרו ליורה דעה סימן ב ועוד פוסקים.
6. סוגיית המוסר האנושי והאלוקי ראויה להתבוננות מעמיקה יותר. להערכתי כאן נמצאת עיקר הטעות הנתפסת להצהרת העל = 'המוסר האלוקי מנצח תמיד' [דבר שלמי שלא מאמי במוסר כזה נשמע מופרך לגמרי ומקומם] ללא מבחן מה קורה בפועל במהלך הדורות במפגשים מסוג זה - בהם מתברר שמוסר האנושי של חכמי התורה לא נעלם דום ומתברר כחלק מגילוי המוסר האלוקי.
7.יתכן ואם גם כמה פרופסורים למתמטיקה היו משתדלים יותר בריבוי צאצאיהם, ומגלים סולידריות עם גורל עמם, היו מגלים שהעולם ישרוד גם עם ארבעה ילדים ויותר ואולי לא היו מרגישים תחושת נרדפות מפני ריבוי הדתיים המאיים, לי תחושתם, על קיומם ודרך חייהם - והיתה נפתת אפשרות לדיון עניני יותר מעמיק יותר ופחות סטיגמטי בסוגיות החשובות שעלו.
זוהי התמצית שיכולתי להעלותה
עמית קולא
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על אמונה ומחשבה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
עניין שבזוטות בדברי הפרופסור - אורח, 20/08/2010
ציטוט: ``גם כמות הילדים שהם עושים מראה חוסר התחשבות מוחלט``. משום מה, מכל דבריו דווקא זה הפריע לי. כי בעברית לא עושים ילדים (אולי ``עושים`` כסף), אלא מולידים אותם, ומי שמדבר על ילדים במונחי כסף ולא במונחי חום ואהבה, חינוך ואמונה, אולי בזה טמונה הבנה לגבי מקור דבריו?
יתכן
חבל... התשובה של הרב ממש לא עניינית - אדם דתי, 15/08/2010
במקום לענות ישירות על הטענות ולהוכיח כדוגמא שהמוסר של התורה ,בעל המעמדות והגדרים , הלכאורה לא שיוויוניים, מצליח בראי ההיסטוריה מעל המוסר ההומני והליברלי של היום שמעודד הפקרות ורודנות. הרב , לדעתי , מנסה ללכת בדרכים עקיפות ולא משכנע בתשובתו כלל וכלל כי המוסר הדתי לא צודק כפי שהוצג בשאלה. אשמח לתשובה עניינית על הטענות ולא רק סתירת משפטים מסוימים אצל השואל.
אני מצטער שתשובתי לא נושאת חן בעיניך.
כנראה את התשובות שאתה מבקש תוכל למצוא אצל משיבים אחרים.
בקשר לנשים - איילה, 12/08/2010
דברים רבים יש בשאלה, ובתשובה. אני רוצה להתעקש על אפליית נשים. לדוגמא: גבר שנחשב ``עגון`` יכול להקים משפחה חדשה מאשה אחרת וילדיו לא ייחשבו ממזרים. אשה, כשהיא עגונה, אם תלד ילדים מגבר אחר - ילדיה ייחשבו ממזרים. אם זו לא אפלייה, מה כן?
זו סוגיה רחבה מידי להערה כזו אנסה בתמצית
1. הבדלים הם לא בהכרח אפליה.
2. `אפליה` היא שאשה הרה ויולדת, וזה מוליד את האחריות לייחודיות המשפחה לכיוונה.
3. כיום נצטמצמו ההבדלים. גם גבר אסור בחרם דרבנו גרשום מלהקים משפחה חדשה כל עוד לא התגרש. נכון שאצלו הלכה זו גמישה יותר משל האשה.
4. אנחנו יכולים להצדיק מחשבה כזו ואנחנו יכולים לא לסמפט אותה. אבל דומני שהמילה אפלייה לא שייכת כאן. אם גם גבר הזונח את אשתו ויולד ילדים - יהיו ממזרים - אז תתיישב דעתנו?

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines