יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » היחס לספר 'לנבוכי הדור'
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

היחס לספר 'לנבוכי הדור'

מתוך: יום יום » לימוד תורה פורסם בט"ו בסיוון התש"ע
שלום הרב

הגיע אלי הספר "לנבוכי הדור" של הרב קוק. בבקשה הרב יכול לכתוב כמה תשובות-

1.האם מותר לקרוא בו.

2.מדוע?

3.איך הוא הגיע לכולם אם הוא היה מוסתר?

4.למה הוא היה מוסתר?

אם תוכל לכתוב את הפירוט של הדברים ולא רק את המסקנה, בבקשה.
בתודה גדולה, תלמידך ח.


התשובה:
שלום

תורת מרן הרב זצ''ל היא עמוקה ושורשית עד כדי כך, שטעות בה יכולה להביא לחורבן, בעוד דיוק בה גורם לדביקות עצומה בד'.

למה הדבר דומה? לאדם היורה חיצים העומד ומכוון את הקשת לפני הירי. ככל שהוא קרוב יותר אל המטרה, אזי התזוזה שלו פחות משפיעה על הדיוק בפגיעה. אך ככל שהוא רחוק מהמטרה, כל תזוזה מעטה שלו מזיזה בעשרות מעלות את מעוף החץ.

כתבי הרב אינם יורים למרחק קרוב, הם אינם מדברים על חיינו הנגלים הנוכחים בלבד, הקרובים אלינו. הם אינם עסוקים ברגש, בוורטים נאים, בחיבוב תורה. כתבי הרב עוסקים בעיקר במרחק הגדול, במטרה העליונה שממעל לנו ושבתוכיותנו פנימה, בדגש על נשמת כלל ישראל ונתיבות חייה הכלליים (אורות) והאישיים (אוה''ק), אך פחות בדגש על הרוח והנפש שהן רק ביטוי לנשמה. הרב עסק כל חייו בנשמת ישראל, ועל כן חינך לכך שעיקר הגאולה שלפנינו היא דוקא בתוכיותה של כנסת ישראל, ופחות בחיצוניותה הקרובה לעין, גם זו המוסרית. לקלוע למטרה עמוקה כל כך, הרי שזה דורש דיוק גדול, עמל גדול וזהירות גדולה, שלא לזוז ממעלות החץ ומדיוק כוונותיו, כמובן בנחת וללא לחץ, אך כן בהקפדה.

הרב בחר כל חייו שלא להראות את הספר לאחרים, וגם לא הורה לבנו לעסוק בכך, וזו ההוכחה הגדולה ביותר לכך שהרב עצמו לא ראה בו מתאים לפרסום ברבים, לעומת כתביו האחרים שפורסמו בחייו ואלה שפורסמו על ידי בנו שלו נתן הרב את הרשות הרוחנית לעסוק בעריכתם והפצתם.

הספר נכתב בצעירותו של הרב (זו אמנם עובדה שלו היתה לבדה לא היה בה דבר על מרכזיות הספר, שכן 'עין איה' גם הוא נכתב בצעירותו), הוא מדבר על נושאים רגישים לא מעטים בצורה בהירה ומעט נועזת, עם דגשים שונים משאר כתבי הרב, עם סתירות למקומות אחרים מאוחרים יותר בכתבי הרב,  עם סגנון כתיבה לא רגיל בכתבי הרב, ועל כן יש להניח שהרב שם דגשים אחרים במשנתו בתחילה, ואחר כך הדגיש אחרת, כתב אחרת, ופרסם אחרת.

קראתי את הספר בשקיקה, והרי זה ממש התענגות על ד' לקבל כך פתאום ספר שלם של מרן הרב, אך ניכר בספר שהוא צריך זהירות, ולא בכדי לא הובא לדפוס על ידי הרב, או בנו ובכירי תלמידיו עד היום.

לכן אני ממליץ שלא ללמוד אותו לפני שלמדת כראוי את ספרי הרב הידועים שבידינו, בעמל ומפי ת''ח. ואחר כך, זיל גמור, תוך זכרון העובדה שהספר נכתב בבויסק, לפני הקבצים השונים שמדריכים לדגשים שונים.

ובכלל, מי שגורם לתפוצת סודות ד' באינטרנט לפני שהסתימה גמר עריכתם, צריך לעיין בנפשו מניין זה מגיע, מטהרה או מחטטנות.

אמנם, אני רוצה לשתף אותך בתחושה שלי שלעיתים העסק בכתבי הרב קוק בטרם עת גורם לנפש האישית לקמול, שכן זה כמו להשקות פרח חלש בשטף מים אדירים. חשוב שתבנה את כוחות הנפש כראוי, את הרגש, השכל, המוסר האישי, הגוף, היופי, לפני ובד בבד עם עיסוקך בכתבי הרב זצ''ל, לבל תישטף בשטף הכללי ותאבד. איך שמעתי פעם מהרב שפירא זצ''ל- 'אתה צריך לחייך יותר'... חשוב שלא לההיפך לקנאים כלליים ללא רגישות ואנושיות נפשית פרטית.
לפיכך לשאלותיך-

א.טוב לקרוא בו, לאחר שעמלת על כתבי הרב העיקריים.

ב.איני יודע, והעובדה שהרב בחר כל חייו שלא להוציאו לאור, אומרת הכל.

ג.איני יודע, וזה לא משנה. תזהר שלא להגיע ללשון הרע.

ד.כנראה משום שהרב ותלמידיו חשבו שהוא צדדי ושולי יחסית לכתבים המאוחרים, ולדגשים שבהם.

 

כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על היחס לספר 'לנבוכי הדור'
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
כמה תמיהות - ארנון, 30/05/2010
במחילה אני לא מבין כמה דברים.
גם התורה הקדושה כתבה את דבריה בצמצום ויש בה עומקים עצומים שאם ילמדו בצורה לא טובה יכולים להגיע לקלקול, `למימינים סמא דחיי ולמשמאילים בה סמא דמותא`, וכתב כתב הראי``ה עצמו: `ומהבלתי מבינים אי אפשר להיזהר ולא צריך כל כך להיזהר`.
אינני בטוח שהרב עצמו הוא זה שמנע את הוצאת הספר או שהוא חשב שהספר לא צריך לצאת לאור. ייתכן והרצי``ה (ששיקול דעתו וודאי משמעותי וחשוב) דחה את הדברים אולי מהסיבה שציין הרב קלנר אולי מסיבות אחרות כמו שכתבים אחרים לא יצאו. אין ספק שנעשה שיקול דעת, אך לא בהכרח של הרב.
ומאחר ולא בהכרח הרב בחר לא להוציא, ומאחר וסיבות שונות השתנו ומשתנות, יש חשיבות עצומה להוצאת כל כתבי הרב קוק על מנת שנזכה לכלל האורות. ולכן אפילו אם הכתבים יצאו על ידי חפרים (כהגדרת הרב קלנר) אולי זה עדיף וילחיץ את בעלי הכתבים שמשום מה מונעים בר מאיתנו כל כך הרבה שנים.
ייתכן ובשנים מאוחרות יש דגשים אחרים ואולי אפילו סתירות, אבל אין זה מבטל את הדברים הקודמים. גם בלימוד גמרא אנו מקבלים את דברי הראשונים למרות שיש לפעמים סתירה בין מקורות שונים באותו ראשון.

שנזכה להופעת אור הרב , רוח אפינו משיח ה` (כדברי הרב הנזיר)

הדיון אינו בשאלה האם להוציא את כתביו לאור, אלא כיצד להתיחס לספר הנוכחי שיצא כבר. השאלה בה אתה עוסק היא אכן כבדת משקל, יישר כח שהעלית אותה. ככלל, יש שיווי משקל של סודות התורה ברבים עליו צריך לשמור. מחד-פרסום התורה הוא דבר חשוב מאד, גם אם יש סכנה שיטעו בו, וכציטוט שהבאת. מאידך-אין לפרסם ברבים דברים שרוב הציבור יטעה בהם, `ולמכסה עתיק`. מי מחליט? גדולי תלמידי החכמים, שלהם נתן הרב את גמירות הדעת מה להוציא ומה לא. כשם שחכמי כנסת הגדולה סיננו ספרים מכ`ד ספרי התנ``ך, ואף התלבטו לגבי שיר השירים שהוא קודש קודשים מפאת חריפותו, כך יש לעשות בכל ספר קודש שיש בו ספק- לדון בו ושגדולי העוסקים בכך יכריעו. לגבי ראשוניותו של הספר- קיימא לן `הלכה כבתרייתא`, הן בכרונולוגיה של חיי פוסק אחד לגבי מישנהו, והן בחיי הפוסק עצמו, כפי שהלכה תמיד כ`בדק הבית` ולא כ`בית יוסף`, כ`משנה תורה` ולא כ`פירוש המשניות לרמב``ם` שנכתב בצעירותו. מה שנכתב מאוחר יותר, הוא מבוסס יותר ומעובד יותר בנפש הכותב,וכך הכריע. על כל פנים, זו מלאכת ממשיכי דרכו שבהם נתן אמון.
מענינת אותי - אברי, 30/05/2010
העובדה שספר שעדין לא יצא לאור גורם לכזה רעש! מה הסיבה לכך?

כאמור, הספר שונה מכלל כתבי הרב, ועל כן הוא מעורר מחשבה לכל מיני צדדים במשנת הרב. כמו כן ישנן מגמות כיום בעולם התורה המבקשות להתחזק ממנו וישנן המבקשות להראות את בוסריות הספר בחיי הרב, ואת ענ``ד כתבתי בעניין
הנה מכתב מהרב קלנר לנושא, מאד דומה למה שהרב ענה כאן- - שימי נבון, 29/05/2010
הספר לנבוכי הדור, הוא ספרו של הרב קוק.





הוורסיה שמתגלגלת באינטרנט היא עימוד לא מוגמר של הספר שעובד באופן לא מקצועי ולא שלם, אמנם במגמה להוצאתו לאור. וע``כ יש בעניינו כמה בעיות:


א. בעיה משפטית והלכתית של ``זכויות יוצרים`` שטוען לזכויות עליהם הרב שחר רחמני שהוא שהכין את הספר לדפוס. (זכויותיו הם על עבודת העריכה והעימוד של הספר, לא על עצם תכניו).


ב. איכותו מבחינת העיבוד והעריכה להו``ל (פיסוק, חלוקה לפסקאות, תיקוני לשון מזכר לנקבה וכדומה ועוד), אינה מסוג מה שיוצא מתחת יד תלמיד חכם, כי היא איננה מתוקנת, ואין זה מכובד שיבוא ספרו של הרב במצב זה בקהל.





לגבי עצם הספר, להערכתי הרצי``ה והרב החליטו להשעות את הוצאתו לאור, ואולי אף לגונזו.


הסיבות לכך הן:


א. הגישה הכללית, כלומר: אסטרטגית ההסברה הנקוטה בספר, אותה מציין הרב באחד מפרקי הפתיחה כאחד הקווים המנחים בכתיבת הספר, היא ביסוס הסברת היהדות על התביעה המוסרית. כנגד גישה זו הוא יוצא ב``טללי אורות`` פרק ג. ובמקומה הוא מציע שם גישה הרבה יותר עמוקה ומורכבת, (שעל בסיס ארבע או שש הרוחות המבוארות שם ובעוד מקומות בכתביו).


ב. ישנן סוגיות בספר שהפכו עם הזמן לאנכרוניסטיות - כגון דיון בגישה חיובית ואוהדת ל``הצעת אוגנדה``.


ג. בחמישה פרקים בספר יושב הרב על מדוכת העימות עם הטענה שהאמונה גורמת (כלשונו בקבצים מכת``י קודשו ח``א עמ` קלב) ל``סכסוכי דעות שיש מסיבת חילופי הדתות, שכל אחת טוענת שהיא אמיתית, ומזה מתרפה אצלם יסוד האמונה בכלל`` סוגיה שהוא נדרש לה באותה תקופה במקומות רבים בכתביו (לדוגמה: קבצים מכת``י קודשו ח``ב עמ` נ-נא, מאמרי-הראיה עמ` 22-23, פנקסי הראיה עמ` נז סי` כד, ועוד). והוא מוצא לנכון להתמודד עם בעיה זו בהעמדת גישה פייסנית עם מחוללי הדתות הזרות, מתוך ההסברה (המקבילה לדבריהם הידועים של הכוזרי הרמב``ם והרמב``ן) שההנהגה האלהית סייעה בידם, ואולי אף הופיעה עליהם ברוח הקודש, לצורך שדרוג הגובה המוסרי והרוחני של האנושות הנחשלת. ואף שלגבי אמונת ישראל נאות הוא התיעוב הטבעי היסודי שבמסורת ישראל ביחס לתכנים אלה של האומות, מ``מ כדברי הרמב``ם: ``מחשבות בורא עולם אין כוח באדם להשיגם, כי לא דרכינו דרכיו ולא מחשבותינו מחשבותיו. וכל הדברים האלו של ישוע הנוצרי, ושל זה הישמעאלי שעמד אחריו אינן אלא ליישר דרך למלך המשיח, ולתקן את העולם כולו לעבוד את ה` ביחד: שנאמר ``כי אז אהפוך אל עמים, שפה ברורה, לקרוא כולם בשם ה`, ולעובדו שכם אחד``. וכו```


דומני שבימי מלחמת העולם הראשונה ערך הסברת סוגיה זו מתגמד אצל הרב. שם, בשוויץ, מתבררת לו במלא שעור קומתה סוגיה אחרת: סוגיית אותו ``ארס רוחני שבטבעו הוא לטשטש את התכן הישראלי המיוחד, שהוא אור הקדש היותר מעומק שבעולם``. והמאבק הנורא של ישראל עם אותו איש ``עד עלות השחר``. והוא סבור שרוח הדברים בפרקים אלה בלנבוכי הדור אינו עולה בקנה אחד עם האחריות ליצירת תחושת הסכנה והתיעוב בתודעה הצבורית לעומת הנוצריות - ``המינות``. ועלול להוות מכשול לרבים. (העמקה בסוגיה זו תוכל לקבל מעיון במאמר ``דמונים אקדמיות ויהדות`` שצרפתי לך, על פי מה שהבנתי מבקשתך).


ד. עוצמת הגילויים וההופעות הנוראות של רוח ד` שביצירותיו של הרב עם בואו לארץ ישראל שהתגבשו מאז אותה תקופה לשיטתו הרוחנית שבאורות ואורות הקודש - מציבות בצל את סגנון יצירתו שבלנבוכי הדור, כיצירה בוסרית. בבחינת `דברי חכמה` הבטלים כשרגא בטיהרא לעומת `אור הנבואה`. את היחס הזה רצה הרצי``ה לבסס בבנייתו את מקום דמותו הרוחנית של איש האלקים הנורא מאוד - הרב, בתודעה הציבורית. ועל כן חשב לנכון אם לא לגנוז, לכה``פ להשעות את הפרסום של היצירה הזו. ומאחר שהרעיונות החשובים שבספר, רובם ואולי אף כולם, מצויים - אמנם לפעמים בסגנון אחר, ופחות הסברתי - בכלל ספרי הרב שכבר ראו אור, על כן השעיית הפרסום של דברי קדשו אלה אינה בבחינת ``מניעת בר``.





אחר הדברים האלה, ועל גביהם – וודאי שיש עניין ללמוד בעיון רב את הספר הנפלא הזה, שאם כי לגבי הרב עצמו הוא ``יצירה בוסרית``, אך לגבינו הוא אוצר של תורה והדרכה והבנות אמוניות נפלאות. והלוואי שגדולי דורנו היו מתקרבים ביצירותיהם לקרסולי קרסוליה של איכות ``יצירתו הבוסרית`` הזו של הרב.





להערכתי הספר עומד לצאת לאור, שלא ברשות ושלא כראוי, ועל כן להערכתי הוא יצא לאור על ידי כל מיני ``חַפֶּרים`` בכמה וכמה וורסיות (מצונזרות\ לא מצונזרות\ מעובדות באופן רשלני\ ומעובדות טוב יותר). תוכל לקרוא את כל המהדורות ולהתבונן מן הצד, דרך אגב, על תופעות חברתיות ואנתרופולוגיות מעניינות





בברכה





יוסף קלנר



יישר כח, דברי פי חכם חן
הרב שרלו - קו המשוה, 28/05/2010
גם הוא הגיב על זה, הנה הקישור- http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=128216

יישר כח
הבהרה בבקשה - מגיבה, 28/05/2010
למה הכונה ``הנפש הפרטית תקמול`? מה הבעיה ללמוד כשצעירים את מה שהרב קוק כותב?

קטע פה וקטע שם זה משהו אחד, אך ללמוד בצורה מסודרת את כתביו זה לא מומלץ לבד ובגיל צעיר, פשוט לא מבינים מה הכוונה שלו, וטועים בדברים חשובים.
חזק וברוך - רונן, 28/05/2010
חזק וברוך לשואל ולרב אפרתי על התשובה הזאת, שיש בה התיחסות מפורטת. אני בשיעור ג ומה שכתוב כאן מאד חשוב.

אם אתה בשיעור ג`, שאל את ראש ישיבתך מה הוא חושב בנושא, ולך על פי דרכו או שאל עליה אותו. בישיבה מקבלים תורה מהרבנים בצורה מסודרת ולא מהאינטרנט

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines