יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » עשה לך רב
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

עשה לך רב

מתוך: מצוות וקיומן » הוראה ותלמוד תורה פורסם בכ' באייר התשע"ז
שלום לרב אברהם יוסף

ההוראה "עשה לך רב" נאמרה בשני מקומות א. עשה לך רב והסתלק מן הספק. ב."עשה לך רב וקנה לך חבר". וראה זה פלא שאף לא אחד מן הראשונים, הרמב"ם, רבינו יונה, רש"י ושאר מפרשי המשנה לא פירשו כמו הפירוש ה"עממי" שאדם צריך לקבל על עצמו רב שעל פיו ינהג בהלכה או ב"השקפה". התעלמות זו של הראשונים אומרת או אולי זועקת "דרשני".
והאמת שאני לא ממש מבין איך אפשר "לעשות" רב לפי איזה קריטריון אדם יבחר רב, וכי יבא אדם ויבחן מי גדול יותר או לפי מי שעושה יותר רושם ?! אתמהה !!!
מעבר לזה יש את הגמ' בעירובין ו ע"ב "כל היכא דמשכחת תרי תנאי ותרי אמוראי דפליגי אהדדי כעין מחלוקת בית שמאי ובית הלל - לא ליעבד כי קוליה דמר וכי קוליה דמר, ולא כחומריה דמר וכי חומריה דמר, אלא או כי קוליה דמר וכחומריה עביד, או כקוליה דמר וכחומריה עביד. מכל מקום קשיא! אמר רב נחמן בר יצחק: כוליה כרב עבדוה, דאמר רב הונא אמר רב : הלכה ואין מורין כן. ולרב אדא בר אהבה אמר רב דאמר הלכה ומורין כן, מאי איכא למימר ? אמר רב שיזבי : כי לא עבדינן כחומרי דבי תרי - היכא דסתרי אהדדי, כגון שדרה וגולגולת, דתנן : השדרה והגולגולת שחסרו, וכמה חסרון בשדרה ? בית שמאי אומרים : שתי חוליות, ובית הלל אומרים : חוליא אחת, ובגולגולת : בית שמאי : כמלא מקדח, ובית הלל אומרים: כדי שינטל מן החי וימות. ואמר רב יהודה אמר שמואל : וכן לענין טריפה. אבל היכא דלא סתרי אהדדי - עבדינן". המעיין בסוגיא זו ילמד שאפשר לנהוג פעם כרב פלוני ופעם כחכם אלמוני, רק שיראה שלא תהיה סתירה בין הפסקים.
אמנם צריך עיון שמסוגיא זו משמע שאדם יכול לפסוק בכל נושא כמו איזה רב שהוא רוצה - והרציונל הוא להבנתי, "שיש לו על מי לסמוך".
אך בראשונים ובפוסקים רואים פעם אחר פעם שמחלוקת הפוסקים נחשבת ל"ספק" ובדאורייתא לחומרא ובדרבנן לקולא - המקורות לכך הם רבים וידועים לכל צורב.
יתכן אולי ליישב ולומר שכיון שבסוגיא הנ"ל מדובר בפסק כזה שבמקום אחד הוא לחומרא ובמקום אחר הוא לקולא א"כ לא שייך לנהוג ע"פ הכלל של ספיקא דאורייתא לחומרא כיוון שבמקום אחר הוא לקולא אף שכרגע הנידון הוא לחומרא ולכן הרוצה כב"ש עושה הרוצה כב"ה עושה, ודו"ק וצ"ע.
מה שמוצאים בש"ס הוא המושג "מרא דאתרא" שעל פניו נראה שהוא סוג של תקנת חכמים בכדי שיהיה "סדר" בקהילה של אותו רב.
צריך לעיין איך היחס שבין רב לתלמיד (להבדיל מזה "שבחר" לעצמו רב) לענין המחויבות או ההיתר לפסוק דוקא כרבו בין לקולא בין לחומרא בין בדאורייתא ובין בדרבנן, ואז נצטרך להגדיר מיהו נקרא רבו.
באותה הזדמנות אשמח "לפתוח" את המקור לסמכותו של השלחן ערוך על כלל קהילות ישראל.
המינוח המקובל הוא "קבלנו הוראות מרן" ולפי דברי לעיל צריך לדון מחדש מהי מקור הסמכות שכן מי שמנו לקבל פוסק זה או אחר.
ומענין לענין באותו ענין, מהיכן קיבל ר' יוסף קארו את דרך הפסיקה שלו שהוא כמין בית דין שהוא עצמו מינה והכריע על פי רוב וכידוע היו לו שני "הרכבים" ההרכב הראשון מנה את הרמב"ם הרא"ש והרי"ף וההרכב השני אם אינני טועה מנה את הרשב"א הרמב"ן והר"ן. לא שמענו ולא ראינו למי מהפוסקים לפני מרן וגם לא אחריו שהלכו בדרך הזו ומענין מהיכן שאב הבית יוסף את דרכו.
"אם קבלה היא נקבל ואם לדין יש להשיב"...
אשמח מאוד מאוד לקבל מורה נבוכים בענין.
בברכה, אליהו


התשובה:
קצת צניעות ודרך ארץ לא תזיק !
בענין קבלת הוראות מרן, ראה בספריו של מרן אבי מורי עט''ר שליט''א שהם מלאים וגדושים בציטטות המסביר בטוב טעם. שיטתו של מרן קיבלה חותם של מאתיים רבנים בדורו, והמלאך המגיד אישרם.
המושג ''עשה לך רב'' הוא מושאל. אבל הדין הוא ברור שאסור לעשות כקולי דמר וכקולי דמר. וח''ו הרי זה רשע ברשות התורה.
למרן יש שיטה מאד ברורה הרי''ף הרמב''ם והרא''ש הם שלשה עמודי הוראה, ואם לא דנו בענין מסוים מרן מתחשב מאד בדעת הרשב''א. ועיין בדברי רבינו יוסף חיים בשו''ת רב פעלים (בהקדמה) על הרש''ל.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על עשה לך רב
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
עשה לך רב - שאלת בירור, 16/05/2017
אם יש מספר רבנים שכולם מורים כדעת מרן הש``ע ומורים לכל שואל כפי עדתו כמו שצריך, וכולם מכוונים לאמת אליבא דהלכתא, לאפוקי רבנים אחרים שמורים הלכות טרם זמנם, מבלי שצברו עדיין ידע וניסיון כראוי, אבל לא ייבצר שיהיו ביניהם הבדלים פה ושם כדרכה של תורה, כל אחד ונימוקו עמו- האם חייבים לבחור רק אחד, או שיהיה אפשר, בהלכות מסוימות ללכת באופן עקבי לפי רב אחר שיותר מיקל, לפחות במקום צורך גדול ?
תודה
רב
זו לא תכנית כבקשתך. צריך ללכת בעקביות ולא לזגזג.
לגבי העושה כקולי דמר וכקולי דמר - רועי, 15/05/2017
לגבי העושה כקולי דמר וכקולי דמר - עיין רש``י שם, ר``ה יד ע``ב : אבל בב` מחלוקות שונות שהקילו אלו בזו ואלו בזו, אין כאן לא משום `רשע` ולא משום סכלות דסבירא ליה בהא כבית שמאי ובהא כבית הלל.
עשה לך רב
ולאחר שקבלנו הוראות מרן, מי יהין ברוחו לעשות בהלכה זו כך ובהלכה אחרת אחרת.
אבל האם חובה ללכת רק לפי רב אחד - אלמונית, 07/02/2011
כבוד הרב האם צריך להיצמד וללכת רק לפי רב אחד או שאם יש רבנים אחרים ששוים לו והדעות שלהם מקובלות אפשר לשמוע גם להם כמובן שאין הכוונה כל רגע לשנות את מה שנוהגים אלא לקבוע שבדבר מסוים זה אני הולכת לדוגמא לפי הרב מרדכי אליהו ובענין אחר לפי הרב ווזנר ובענין אחר לפי הרב עובדיה יוסף ? כמובן לאחר בירור ושיקול דעת ובטח שאחכ להיצמד לזה ולא ביום ראשון אנהג כך וביום שני כך
והאם מחויבים להיצמד לפוסקים לפי העדה ספרדים או אשכנזים או שאין חילוק ואם זה רב גדול גם אם הוא לא מהעדה שלי אפשר להישמע להוראותיו?
עשה לך רב
הפסיקה חייבת להיות עקבית, ולא ניתן להבין תמיד את הקשר בין ענין לענין, לכן יש לנהוג תמיד כאותו מורה הוראה ולא לשנות.
אם רב אשכנזי פוסק לספרדי כדעת מרן הש``ע זה מצוין, או רב ספרדי מורה לאשכנזי כדעת הרמ``א מצוין, אבל אם הרב מורה לפי ידיעותיו בניגוד להוראה הראויה לשואל, צריך לשאול רק את המורה הוראה כפי עדתו.

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines