|
|
|
|
|
|
|
במשפחה
|
כתבות, סדנאות, פרסומים...
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
לפסוח על הבתים
03/04/2012
מי הרג את בכורי מצרים? עיון בפסוקים מגלה שהיה כאן שילוב של שני גורמים ומספק תובנה חדשה אודות משמעות השם 'פסח'
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
הרב קוק
- דרור חסון, 22/03/2015
כן דעת מרן הראי``ה קוק זצ``ל בדרשותיו.
|
|
נועז ומשובב ובכל זאת בעייתי...
- משה אהרון נווה עמל הרצליה, 03/04/2012
ראשית צריך, ודווקא בניסיון ליישב בין שני הכתובים לדייק בלשון הכתוב.
שימו לב נאמר :
``ופסח ה` על הפתח``
ולא על הבית.
כלומר מדובר בפעולה נעשית ודווקא על ידי ה` מהפתח ולחוץ.
לעומת זאת כלפי המשחית
לא מלאך !
אלא אלוהי מצרים
נאמר בשלילה ובהתייחס דווקא לפנים הבית
שנאמר :
``ולא יתן המשחית לבא אל בתיכם``.
הנה כי כן זו גם דרך ישוב שני הכתובים הלכאורה סותרים ואין הם כלל סותרים.אלא כפי שניווכח בהמשך דווקא משלימים זה את זה
שהרי כאן חשוב לרדת למהות הדם של קורבן פסח [אלוהי המצרים] שעל המזוזות והמשקוף.
בני ישראל עדיין אפופי חרדה היו כי גם לכשהם שוחטים את אלוהי מצרים הדם שהוא הנפש ירדוף אותם להשחיתם במיוחד שהם מתכנסים פנימה לאכול את בשרו.
לפיכך הורה ה` על סדרת פעולות פיזיות סמליות להניח דעתם בזילות באותו הדם באגודת איזוב ולמעשה כך אמר להם הנה ראו דמו של זה נשאר על הפתח ואני ה` לא יתן לזה המשחית בעיניכם לבא פנימה הבייתה להזיק לכם.אני אפעל בבתי המצרים ולא אתן לאלוהיהם בשום צורה להזיק לכם פנימה בבית על אף דמו שבפתח ועל אף שאתם אוכלים בשרו בפנים הבית
הנה כי כן שני הכתובים הללו לא רק שאינם סותרים זה את זה אלא משלימים זה את זה המשחית במקרה זה אינו מלאך הוא משחית פוטנציאלי הכרוך באמונה טפלה ביחס לאלוהי מצרים ממנו מבטיח הקב``ה שלא רק שהוא ינגוף בתי מצרים ויפסח על בתי ישראל אלא שלא יתו לאותו משחית גם להכנס לבתי ישראל על אף שבאופן הפגנתי דמו כאמור [שהוא הנפש - הכח החי]מקיף את הפתח.
והיה אם יש קורא לדברים והיה בהם שביב של קורת רוח ו/או ישוב הדעת אנא חמישה לצדקה כי ממנה תוצאות חיים של גאולה
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
הנך מוזמן להגיב על
לפסוח על הבתים
|
|
|
|
|
|