יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך



במשפחה
כתבות, סדנאות, פרסומים...

 



דעות

דף הבית » דעות » דעות ביהדות על מגוון נושאי הלכה, חגים, תפיסות יהודיות »משהו לקחת הביתה מפרשת ``בלק``



משהו לקחת הביתה מפרשת "בלק"


07/07/2011
הרב ראובן בר-כץ לומד מפרשת בלק על מהות הקשר בין בני זוג בברית הנישואין

אנו שומעים מעת לעת מבני זוג ביטויים כמו ``הוא ממש משלים אותי`` או ``מיד הרגשתי שהיא החצי שלי``, התחושה הזו של ה`השלמה` במערכת הנישואין שונה במהותה מזוג לזוג, ישנם בני זוג שהקשר הזוגי שלהם נועד למטרה של ``שיהיה לי כיף איתו, שיהיה נחמד יחד`` וזהו, לא מעבר לזה, במצב כזה תחושת ה`השלמה` וה`חצי שלי` יבואו בקלות יחסית, כאשר יהיה `כיף ונחמד` איתו, לעומת זאת הם יתפוגגו באותה קלות, כאשר כבר לא יהיה כל כך `כיף ונחמד` איתו. אולם ישנם בני זוג שתחושת ה`השלמה` וה`חצי` שלהם לא נועד רק למטרה של לעבור את החיים זה לצד זו בנועם ובכיף, אלא למטרה גבוהה ומאתגרת יותר, כמו ``היא משלימה אותי בכך שהיא מסייעת לי להביא לידי ביטוי את הכישרונות והיכולות שלי`` או ``היא ה`חצי` שלי בכך שיש לנו יחד מטרה משותפת להקים בית יהודי של תורה וחסד וכן לגדל ולחנך את הדור הבא ולהמשיך בכך את שושלת הזהב של משפחתנו...`` ככל שהמטרה בקשר הנישואין נעלה ומלא בתוכן, כך גם חוסנו של הקשר חזק יותר ויצלח גם תקופות מורכבות יותר שמזומנות לנו בחיינו, כאשר הרווח המשמעותי ממערכת זוגית `ממומשת` זה מיצוי של האפשרויות והמשאבים שהיא יכולה להעניק לנו, לעומת הבזבוז של היכולות הללו כאשר נשארים רק ברובד הנמוך של `כיף ונעים` יחד.
בפרשת השבוע `פרשת בלק`, אנו למדים פרק חשוב בנושא הזה, כבר בפסוקים הראשונים של הפרשה עולה קושי רב בהבנת העניין, בלק מלך מואב שולח שליחים לקרוא לבלעם שיעזור לו בקללותיו מול עם ישראל, בלעם חפץ מאד ללכת ואז אומר לו ד` בחלום ``לא תלך עמהם``, בלק שולח שליחים נכבדים יותר ומעלה את התמורה לבואו של בלעם, בלעם מנסה שוב בחלום הלילה ואז אומר לו ד` ``אם לקרוא לך באו האנשים קום לך אתם`` אבל תיכף לאחר מכן נאמר ``ויחר אף אלוקים כי הולך הוא...`` והקושי גדול, חרון אף זה על שום מה? הלא נאמר לו בפרוש ``קום לך אתם``, אז מה הבעיה בהליכה שלו? ובכלל הרי בתחילה נאסר עליו ללכת ומה קרה בפעם השנייה שהוא נענה בחיוב ``קום לך איתם``? הגאון מוילנא מוציא אתנו מהמבוכה והוא מבאר היטב את הפסוקים הללו. כאשר באו השליחים הראשונים וביקשו מבלעם שיבוא עימם על מנת לקלל את ישראל אמר לו ד` ``לא תלך עמהם לא תאור את העם כי ברוך הוא`` שימו לב! לא תלך ``עמהם`` כלומר, עם הכוונה והרצון שלהם, להיות במטרה אחת עימם, שזו הליכה במגמה של קללה – ``כי ברוך הוא!`` לאחר מכן באו השליחים השניים, הם דברו במונחים נוספים ``אל נא תמנע מהלוך אלי כי כבד אכבדך...`` כלומר תבוא בכל מקרה אולי זה יעלה את מורל העם, בלעם מנסה שוב ואז נאמר לו ``אם לקרא לך באו האנשים קום לך איתם`` שמתם לב? ``איתם`` כלומר, אם קוסם לך הכבוד - לך `איתם`, אבל לא `עימם` לא למטרה שלהם לקלל את העם, אלא לך `איתם` במחיצתם. אבל מה עשה בלעם? ``ויקם בלעם בבוקר ויחבש את אתונו וילך `עם` שרי מואב`` בלעם לקח את האישור שהוא קיבל למקום שעליו הוא הוזהר, הוא הלך ``עם`` שרי מואב, כלומר לאותה מטרה שהם רצו אותו, לקלל את העם, לפיכך ברור מאד למה ``ויחר אף ד` כי הולך הוא`` כי על ההליכה במטרה זו הוא לא קיבל רשות. דבר נוסף שאנו למדים, שלאחר שהמלאך ניצב לו ל`שטן` ומפריע לו בדרכו, אומר לו המלאך, לך `עם` האנשים! פה בלעם מקבל אישור בדיעבד להליכה `עימם` מדוע? כי לאחר שהוא התמיד ברשעותו על אף ההזהרות שלא ללכת לקלל את העם, אמר לו המלאך לך `עם` שרי מואב, כלומר בדרך שאדם רוצה ללכת מוליכים אותו, בא נעשה זאת בדרך שלך! לך `לקלל` כרצונך, אבל זה לא יצלח בידך כי ``אפס את הדבר אשר אדבר אליך אותו תדבר`` על כרחך אתה תברך! כפי שאכן היה.
בחזרה לקשר הזוגי, הנה למדנו מה רב השוני בין התפיסה של `להיות עימה` או `להיות איתה`, להיות `עימה` זה ללכת בדרך יחד אל מטרה משותפת לשנינו, מטרה מאתגרת שיש צורך לשנים יחד כדי לצלוח את הדרך ולהגיע אליה, קשר כזה יוצר תלות חיובית, אכפתיות, מחויבות הדדית, כי העיניים נשואות אל המטרה, לכן הקשיים שבדרך דווקא מחשלים אותנו והקשר בינינו מעמיק יותר, לעומת זאת, להיות `איתה`, זה אומר שהוא ב`עולמו` והיא ב`עולמה` והם יחד כרגע כי `נחמד`, אבל בשבוע הבא שיפסיק להיות `נחמד` כי משום מה היא תפסיק אז לחייך ולהיות `נחמדה`, אז הוא יחפש `נחמד` חלופי, הוא אפילו לא יטרח לבדוק מה קרה? מה `יושב לה על הלב` למה היא מכונסת בתוך עצמה? אולי הוא פגע בה? למה לו את ה`התמודדות` הזאת, הם הרי לא יצרו קשר אכפתי ואין להם ב`מעלה הדרך` איזשהו מטרה משותפת, אלא כל מה שהוא איתה כי `סבבה`, אז הלכה ה`סבבה` - הלכה הזוגיות.
משהו לקחת הביתה
חבל מאד לבזבז את המשאבים שמערכת הנישואין יכולה לתת כמו `הגשמה עצמית` או מיצוי יכולות ולהסתפק במועט של `סבבה` ו`נחמד לי`, כי מעבר לכך שקשר כזה יתרופף ב`רוח מצויה`, הוא מפספס את המטרה העיקרית שלו. לכן כדי למצות יותר יכולות ממערכת הנישואין שלכם, עשו את התהליך הבא: שאלו ובחנו את עצמכם היכן אתם רוצים לראות את עצמכם בעוד חמש עשרה שנה? מה הם הכישרונות והיכולות שלכם שאתם חשים שהם `רדומים`, שאין להם ביטוי? שבו עם בן הזוג שלכם ותבחנו יחד כיצד הזוגיות שלכם תורמת לעורר את היכולות הטבועים בכם? במידה ולא, איזה מרכיבים חסרה הזוגיות שלכם כדי שהיא תסייע לכם להביא לידי ביטוי את הכישרונות שלכם? או להגיע אל המקום שבו כל אחד מכם רוצה לראות את עצמו בעוד חמש עשרה שנה? ובכלל מהן המטרות המשותפות שלכם בקשר הזוגי שלכם? והנה כבר אתם בתחילת תהליך `המעבר` יחד עם בן הזוג שלכם, ממצב של להיות `איתו` לבין מקום אחר לגמרי - להיות `עמו`.
ראובן ברכץ,
יועץ זוגי למגזר הדתי והחרדי,
052-5616360
אתר: ייעוץ זוגי למגזר הדתי


אנו שומעים מעת לעת מבני זוג ביטויים כמו "הוא ממש משלים אותי" או "מיד הרגשתי שהיא החצי שלי", התחושה הזו של ה'השלמה' במערכת הנישואין שונה במהותה מזוג לזוג, ישנם בני זוג שהקשר הזוגי שלהם נועד למטרה של "שיהיה לי כיף איתו, שיהיה נחמד יחד" וזהו, לא מעבר לזה, במצב כזה תחושת ה'השלמה' וה'חצי שלי' יבואו בקלות יחסית, כאשר יהיה 'כיף ונחמד' איתו, לעומת זאת הם יתפוגגו באותה קלות, כאשר כבר לא יהיה כל כך 'כיף ונחמד' איתו. אולם ישנם בני זוג שתחושת ה'השלמה' וה'חצי' שלהם לא נועד רק למטרה של לעבור את החיים זה לצד זו בנועם ובכיף, אלא למטרה גבוהה ומאתגרת יותר, כמו "היא משלימה אותי בכך שהיא מסייעת לי להביא לידי ביטוי את הכישרונות והיכולות שלי" או "היא ה'חצי' שלי בכך שיש לנו יחד מטרה משותפת להקים בית יהודי של תורה וחסד וכן לגדל ולחנך את הדור הבא ולהמשיך בכך את שושלת הזהב של משפחתנו..." ככל שהמטרה בקשר הנישואין נעלה ומלא בתוכן, כך גם חוסנו של הקשר חזק יותר ויצלח גם תקופות מורכבות יותר שמזומנות לנו בחיינו, כאשר הרווח המשמעותי ממערכת זוגית 'ממומשת' זה מיצוי של האפשרויות והמשאבים שהיא יכולה להעניק לנו, לעומת הבזבוז של היכולות הללו כאשר נשארים רק ברובד הנמוך של 'כיף ונעים' יחד.

בפרשת השבוע 'פרשת בלק', אנו למדים פרק חשוב בנושא הזה, כבר בפסוקים הראשונים של הפרשה עולה קושי רב בהבנת העניין, בלק מלך מואב שולח שליחים לקרוא לבלעם שיעזור לו בקללותיו מול עם ישראל, בלעם חפץ מאד ללכת ואז אומר לו ד' בחלום "לא תלך עמהם", בלק שולח שליחים נכבדים יותר ומעלה את התמורה לבואו של בלעם, בלעם מנסה שוב בחלום הלילה ואז אומר לו ד' "אם לקרוא לך באו האנשים קום לך אתם" אבל תיכף לאחר מכן נאמר "ויחר אף אלוקים כי הולך הוא..." והקושי גדול, חרון אף זה על שום מה? הלא נאמר לו בפרוש "קום לך אתם", אז מה הבעיה בהליכה שלו? ובכלל הרי בתחילה נאסר עליו ללכת ומה קרה בפעם השנייה שהוא נענה בחיוב "קום לך איתם"? הגאון מוילנא מוציא אתנו מהמבוכה והוא מבאר היטב את הפסוקים הללו. כאשר באו השליחים הראשונים וביקשו מבלעם שיבוא עימם על מנת לקלל את ישראל אמר לו ד' "לא תלך עמהם לא תאור את העם כי ברוך הוא" שימו לב! לא תלך "עמהם" כלומר, עם הכוונה והרצון שלהם, להיות במטרה אחת עימם, שזו הליכה במגמה של קללה – "כי ברוך הוא!" לאחר מכן באו השליחים השניים, הם דברו במונחים נוספים "אל נא תמנע מהלוך אלי כי כבד אכבדך..." כלומר תבוא בכל מקרה אולי זה יעלה את מורל העם, בלעם מנסה שוב ואז נאמר לו "אם לקרא לך באו האנשים קום לך איתם" שמתם לב? "איתם" כלומר, אם קוסם לך הכבוד - לך 'איתם', אבל לא 'עימם' לא למטרה שלהם לקלל את העם, אלא לך 'איתם' במחיצתם. אבל מה עשה בלעם? "ויקם בלעם בבוקר ויחבש את אתונו וילך 'עם' שרי מואב" בלעם לקח את האישור שהוא קיבל למקום שעליו הוא הוזהר, הוא הלך "עם" שרי מואב, כלומר לאותה מטרה שהם רצו אותו, לקלל את העם, לפיכך ברור מאד למה "ויחר אף ד' כי הולך הוא" כי על ההליכה במטרה זו הוא לא קיבל רשות. דבר נוסף שאנו למדים, שלאחר שהמלאך ניצב לו ל'שטן' ומפריע לו בדרכו, אומר לו המלאך, לך 'עם' האנשים! פה בלעם מקבל אישור בדיעבד להליכה 'עימם' מדוע? כי לאחר שהוא התמיד ברשעותו על אף ההזהרות שלא ללכת לקלל את העם, אמר לו המלאך לך 'עם' שרי מואב, כלומר בדרך שאדם רוצה ללכת מוליכים אותו, בא נעשה זאת בדרך שלך! לך 'לקלל' כרצונך, אבל זה לא יצלח בידך כי "אפס את הדבר אשר אדבר אליך אותו תדבר" על כרחך אתה תברך! כפי שאכן היה.

בחזרה לקשר הזוגי, הנה למדנו מה רב השוני בין התפיסה של 'להיות עימה' או 'להיות איתה', להיות 'עימה' זה ללכת בדרך יחד אל מטרה משותפת לשנינו, מטרה מאתגרת שיש צורך לשנים יחד כדי לצלוח את הדרך ולהגיע אליה, קשר כזה יוצר תלות חיובית, אכפתיות, מחויבות הדדית, כי העיניים נשואות אל המטרה, לכן הקשיים שבדרך דווקא מחשלים אותנו והקשר בינינו מעמיק יותר, לעומת זאת, להיות 'איתה', זה אומר שהוא ב'עולמו' והיא ב'עולמה' והם יחד כרגע כי 'נחמד', אבל בשבוע הבא שיפסיק להיות 'נחמד' כי משום מה היא תפסיק אז לחייך ולהיות 'נחמדה', אז הוא יחפש 'נחמד' חלופי, הוא אפילו לא יטרח לבדוק מה קרה? מה 'יושב לה על הלב' למה היא מכונסת בתוך עצמה? אולי הוא פגע בה? למה לו את ה'התמודדות' הזאת, הם הרי לא יצרו קשר אכפתי ואין להם ב'מעלה הדרך' איזשהו מטרה משותפת, אלא כל מה שהוא איתה כי 'סבבה', אז הלכה ה'סבבה' - הלכה הזוגיות.    

משהו לקחת הביתה

חבל מאד לבזבז את המשאבים שמערכת הנישואין יכולה לתת כמו 'הגשמה עצמית' או מיצוי יכולות ולהסתפק במועט של 'סבבה' ו'נחמד לי', כי מעבר לכך שקשר כזה יתרופף ב'רוח מצויה', הוא מפספס את המטרה העיקרית שלו. לכן כדי למצות יותר יכולות ממערכת הנישואין שלכם, עשו את התהליך הבא: שאלו ובחנו את עצמכם היכן אתם רוצים לראות את עצמכם בעוד חמש עשרה שנה? מה הם הכישרונות והיכולות שלכם שאתם חשים שהם 'רדומים', שאין להם ביטוי? שבו עם בן הזוג שלכם ותבחנו יחד כיצד הזוגיות שלכם תורמת לעורר את היכולות הטבועים בכם? במידה ולא, איזה מרכיבים חסרה הזוגיות שלכם כדי שהיא תסייע לכם להביא לידי ביטוי את הכישרונות שלכם? או להגיע אל המקום שבו כל אחד מכם רוצה לראות את עצמו בעוד חמש עשרה שנה? ובכלל מהן המטרות המשותפות שלכם בקשר הזוגי שלכם? והנה כבר אתם בתחילת תהליך 'המעבר' יחד עם בן הזוג שלכם, ממצב של להיות 'איתו' לבין מקום אחר לגמרי - להיות 'עמו'.

ראובן ברכץ,

יועץ זוגי למגזר הדתי והחרדי,

052-5616360

אתר: ייעוץ זוגי למגזר הדתי

 
רשימת התגובות  
כפתור ופרח - אריה כהן, 08/07/2011
ראובן ידידי,דבריך נפלאים,עלה והצלח!
נהדר - אליקים, 07/07/2011
ערוך בטוב טעם ודעת!
כתוב תגובה
הנך מוזמן להגיב על משהו לקחת הביתה מפרשת ''בלק''
*שם:
  דוא''ל:
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines