יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך



במשפחה
כתבות, סדנאות, פרסומים...

 



דעות

דף הבית » דעות » דעות ביהדות על מגוון נושאי הלכה, חגים, תפיסות יהודיות »משהו לקחת הביתה מפרשת ``במדבר``



משהו לקחת הביתה מפרשת "במדבר"


26/05/2011
הרב ראובן בר-כץ על התרומה של יציבות וסדר יום קבוע לחיי הנישואים וליחסים בין גבר לאשתו



"מה איכפת לך מתי אני קם בבוקר, סוף סוף אני עצמאי לא חייב כלום לאף אחד, תני לי לקום מתי שבא לי..." אבל מה שהכי מכעיס את הבעל זה: "למה ה'צרות עין' הזו? הרי אני עובד יחיד בבית ואני מפרגן לך הכול בלי חשבון, אז למה הקיטורים המעצבנים שלך, מתי קמתי ומתי אני מתחיל את היום שלי..." והאישה לעומתו: "אני 'צרת עין' אחרי כל מה שאני מתחשבת בך?! אבל הבקרים שלנו, שכל יום אתה קם בשעה אחרת, מוציאים אותי מדעתי ומכניסים אותי ללחץ, לפעמים זה ממש מפוצץ אותי..." חברתה הקרובה של האישה ניסתה שוב ושוב לשכנעה "מה את עושה מזה עניין, תניחי לו, הוא הרי לא 'בטלן' הוא 'מכניס' יפה כל חודש, אז תעלימי עין ממנו בבוקר, תתעסקי בשלך וזהו..." הטיעון "ההגיוני" הזה נפל על אוזניים ערלות, הויכוחים סביב זה הלכו ותכפו ובעקבותיהם התערער הקשר בין השניים.

אנשים החיים באזורי עימות, או אדם שעל ביתו יש הליכי הוצאה לפועל, חיים את חייהם במתח וחרדה תמידיים, אין להם ישוב דעת, הם מתפרצים בקלות על כל דבר פעוט, כתוצאה מרף המתח הגבוה שהם שרויים בו, גם כושר החשיבה שלהם נפגע ולמעשה ה'ביטחון' המעורער שלהם משליך על כל פעולה בחייהם. כדי לקיים 'חיים שפויים' אדם נזקק מעבר למזון וחמצן גם ל'ביטחון', כלומר, יציבות שמעניקה שקט נפשי, אחד ממרכיבי 'סל הביטחון' שאדם זקוק לו בשגרת חייו, זה 'סדר יום' מובנה, ידיעה מה אני עושה בבוקר כאשר אני קם ומה לאחר מכן, לא מעט אנשים יוצאים מדעתם כאשר סדר היום שלהם מופר אפילו באופן 'חד פעמי' שלא לומר באופן 'קבוע', 'סדר יום', נותן לנו ישוב דעת או מסגרת, בתוכה אנו פועלים עם גבולות ברורים וידועים, ללא 'סדר יום', אדם חש 'אבוד', מבולבל, לא יודע מה לעשות קודם, ישוב הדעת שלו מתערער והוא לא ממוקד, "איך עבר לי כל היום ולא עשיתי כלום..."

בפרשת השבוע פרשת 'במדבר', הפותחת את ספר 'במדבר', ישנו ביטוי רחב ומשמעותי לקביעת מסגרות, תפקידים וגבולות, לא רק בהיבט ה'אישי', אלא אף בהיבט ה'ציבורי'. "וידבר ד' אל משה ואל אהרן לאמר, איש על דגלו באותות לבית אבותם יחנו בני ישראל", משה נצטווה להעמיד את השבטים תחת דגליהם, כאשר לכל דגל יהיה אות, מפה צבועה תלויה בו, צבעו של זה לא כצבעו של זה, (רש"י) הפרשה מאריכה ומפרטת הוראות רבות בעניין הדגלים, בקביעה מי הם השבטים השייכים לכל דגל, המיקום של כל שבט, אופן חנייתם ונסיעתם, פרטי ההלכות בעבודת המשכן, (לדוגמה, 'משורר' ש'שיער' חייב מיתה) וכן בנשיאת כלי המשכן השונים, מי נושא את השולחן ומי את קרשי המשכן, ישנם תפקידים וגבולות ברורים, כל שבט יודע מה תפקידו, על מה הוא אחראי, מעבר לכך שזה מונע 'כאוס', זה מאפשר 'ישוב דעת' וקיום חיים נכונים, ללא הסחת דעת ודאגות מיותרות, זה חלק מה'ביטחון' שעם זקוק לו, כמו גם האדם היחיד כדי לקיים שיגרה נכונה ושפויה.

עתה נשוב לאישה שבה פתחנו ה"מואשמת" ב'צרות עין', אישה שחייה עם בעל ללא סדר יום, שקם כל יום בהפרשי שעות שונים "איך שבא לו", מתערער אצלה מרכיב ה'ביטחון' והיציבות וזה בכלל לא מעניין כמה המחזור החודשי שהוא מגלגל, החברה הטובה יכולה לנסות לשכנע אותה עד מחרתיים, "תפסיקי להיות הרס"רית שלו, מה איכפת לך, תעלימי עין..." היא לא תעלים עין! אדם שה'ביטחון' שלו מתערער, יעשה הכול על מנת להשיב לעצמו את היציבות, את תחושת הביטחון שלו, חוסר ההבניה בניהול יומו של הבעל משליך באופן ישיר על האישה, חוסר היציבות שהבעל מציג בניהול היום שלו מעורר אצל האישה דאגה, חשש, מחשבות של 'מה יהיה אם...' ובקיצור היא לא רגועה, נכון שעוצמת 'חוסר הרגיעה' משתנה מאדם לאדם, אבל באופן כללי היא מופיעה אצל כולם.

היכן מתחילה הבעיה? מתוך חוסר המודעות של שני בני הזוג! האישה אינה מודעת לצרכיה ולכך שאי סדר ניכר בניהול חיי בעלה יוצר אצלה אי שקט וחוסר ביטחון, לכן היא תולה את זה שהיא 'דואגת' להעיר את בעלה בבוקר, בתירוצים שונים ולעיתים מגוחכים, "אני פותחת את התריסים כדי שיהיה אור שאוכל להלביש את התינוק..." והבעל (מתוך השינה) "אז תלבישי אותו בחדר השני, אני לא יכול עם האור הזה..." אישה: "אבל כל הבגדים שלו פה בארון" והבעל "נו באמת, קחי את כל מה שאת צריכה עבורו לשם..." כשהבעל כבר קם, הויכוח מחריף, "את פשוט כפוית טובה אני עובד כל היום כדי שיהיה לנו כל מה שצריך ואת לא יכולה לתת לי קצת שקט בבוקר, כל בוקר את מפריעה לי עם סיפור חדש..." האישה כמובן משיבה לו בהתאם. כאשר נערך בירור עם האישה, כדי להבין מה מפריע לה בכך שחיי בעלה מתנהלים בחוסר סדר קיצוני? כשהסרנו את הקליפות והגענו לנקודה הפנימית, פתאום התברר לאישה עצמה, עד כמה ניהול היום ה'מזדמן' של בעלה משפיע עליה וגורם לה 'אי שקט' ומה מניע אותה ל'נדנד' לבעלה על כך, לא פחות חשוב מכך זה מה שהתברר לבעל, שאשתו לא באה ממקום של 'צרות עין' בשנת הבוקר שלו ובודאי אינה 'כפוית טובה', דווקא הדאגה להמשך הקשר ביניהם ולחיים התקינים שלהם, מכניסים אותה לאי שקט ומערערים את ה'ביטחון' האישי שלה, כאשר הבעל נוכח לדעת עד כמה חוסר הסדר הקיצוני בחיי היומיום שלו מכניס את אשתו למצוקה הוא הפנים את הדברים ונהיה 'אביר לב', "אין בעיה, אני ידאג לשנות את שעת השינה בלילה, כך שאקום בכול בוקר בטווח של שעה אחת מקסימום! כך תהיי רגועה יותר, עכשיו אני גם מבין למה נעלמו התפרצויות הצחוק שלך שכל כך אהבתי..."

משהו לקחת הביתה

בכל מקום בו אחד מבני הזוג מתנהל בחוסר יציבות משמעותית בנושא שהוא משמעותי לחייו, כמו ניהול סדר יום 'מופרע', או בנושא קיומי כמו 'פרנסת המשפחה', הוא מערער על ידי כך את הביטחון האישי של בן הזוג שלו, כך גם בענייני דת, בעל שמתנהל בחיי המצוות שלו באופן הפכפך, כש'יוצא לו' הוא יברך ברכת המזון ו'כשלא יוצא' הוא יוותר, הוא יערער את הביטחון של בת הזוג שלו (במידה וזה נושא משמעותי עבורה) ולא יעזרו כל ה'עצות' של ה'נשמות הטובות', "תפסיקי, זה לא התפקיד שלך להיות 'קצינת הדת' או ה'רבנית' שלו", משום שאדם לא מסוגל לחיות במצב של חוסר יציבות בנושא שהוא חשוב ומשמעותי בחייו, הוא יעשה הכול לשנות את המצב. האתגר הראשוני הגדול הוא, להביא אל המודעות האישית שלי למה אני חש 'אי שקט' מול ההתנהגות של בן הזוג שלי, במידה והאישה הייתה מבינה זאת, היא הייתה זונחת את הניסיונות שלה לשנות את בעלה בכל מיני 'כיסויים' שרק מגבירים את התסכול שלו, והייתה באה אליו עם 'בקשה אישית', "אם תנהל את היום שלך באיזשהו 'סדר' כזה או אחר, אהיה הרבה יותר נינוחה וממוקדת, זה יסיר מעלי חשש ומתח מיותרים, אני יודעת שהתרגלת כבר וזה לא קל לך, אבל תעשה זאת עבורי, זה יעזור לי..." הסיכוי שהבעל ייענה לבקשה, גבוה על פי הניסיון, אגב, הבעל הוא הראשון שיהיה נשכר מכל הבניה וסדר שהוא יערוך בניהול החיים שלו, הוא לא יבין איך הוא היה מסוגל לתפקד במצב הקודם.

ראובן ברכץ,

יועץ זוגי למגזר הדתי והחרדי,

052-5616360

אתר: ייעוץ זוגי למגזר הדתי

 
רשימת התגובות  
מסר ברור - שלמה מקריית שמונה, 02/06/2011
המסר כתוב בצורה ברורה וחדה''
יפה מאד - מושי , 27/05/2011
מרתק ומעניין.תודה ושבת שלום לכבוד הרב ברכץ.
כתוב תגובה
הנך מוזמן להגיב על משהו לקחת הביתה מפרשת ''במדבר''
*שם:
  דוא''ל:
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines