/מורשת
15/11/2011 ,
'הארמון של היהודים' מתחדש
פרוייקט שימור היסטורי החל בעת האחרונה בחברון. הפרוייקט ישחזר את בית הרב חזקיהו מדיני, בעל ה'שדי חמד', ובו חדרי המגורים, חדר הלימוד של הרב, והספרייה שבה היו עשרת-אלפים ספרים יקרי-ערך. כל זה נעשֶה ביוזמת ישיבת 'שבי חברון' השוכנת ב'בית רומנו' בחברון.
הרב גלעד מתאנה (36), מנכ"ל הישיבה בשנים האחרונות, יזם את פרוייקט השימור. "תמיד חלמנו על התכנית הזאת", הוא אומר, "אבל לאחר שיצא-לאור הספר 'חצרות בעיר האבות', מאת החוקר אריה קליין, המתגורר בחברון, החלה התכנית לקרום עור וגידים. בספר מובאים סיפורי המבנים המיוחדים בעיר, ובהם המבנה שלנו".
הרש"ב גואל את המבנה
גלגולים רבים עבר 'בית רומנו'. הוא נבנה בשנת תרל"ו (1876) על-ידי הרב חיים-ישראל רומנו, יהודי עשיר מטורקיה. "זה היה בניין מרהיב ביופיו", מספר מתאנה, שערך מחקר מקיף על תולדות המבנה. "הערבים היו מכנים אותו בהתפעלות 'הארמון של היהודים', בגלל הפאר שבו".
סמוך ל'בית רומנו' התגורר ה'שדי חמד'. עברו השנים ו'בית רומנו' עמד למכירה. ערבי רצה לקנות את הבניין, וכדי למנוע זאת פנה ה'שדי חמד' אל אדמו"ר הרש"ב מליובאוויטש ודיווח לו כי יש חשש שהבניין ייפול לידי הערבים. הרבי החליט לגייס כסף לקניית הבניין ולהפיכתו לישיבה שבה ילמדו את תורת הנגלה עם תורת החסידות. כך נוסדה בחברון ישיבת 'תורת אמת'.
הצלה ב'בית רומנו'
בימי השלטון הבריטי נהפך הבניין למטה המשטרה. "לימים, ב'פרעות תרפ"ט', זה היה הבית היחיד שלא ניזוק. היהודים רוכזו בתוכו לפני הגירוש מחברון, ורק קומה אחת הפרידה בינם ובין המרצחים", מספר מתאנה. לאחר הכיבוש הירדני בשנת תש"ח שימש הבניין בית-ספר ערבי, ובשנת תשמ"ב, לאחר החלטת ממשלה ולאחר אישור הרבי מליובאוויטש, הבעלים הרשומים של הנכס, הוקמה בבניין ההיסטורי ישיבת 'שבי חברון'.
עם השנים התיישן המבנה והחל להתפורר. "פרוייקט השימור מתקיים בדיוק בזמן הנכון, אנחנו מבצעים שימור היסטורי וגם מחזקים את היסודות הפיזיים של המבנה", אומר מתאנה. לדבריו, עלות פרוייקט השימור עומדת על כשלושה מיליון דולר.
להחיות את המורשת
לשחזור בית ה'שדי חמד' קדם פרוייקט שחזור שנעשה בידי בית-חב"ד בחברון – היכל הרש"ב. בחדר הזה מתועדת פעילותו של אדמו"ר הרש"ב למען חברון, ויש בו מסמכים ותמונות הקשורים בזה. בחדר מצויים גם ספרי החסידות של אדמו"רי חב"ד.
"מטרתנו להחיות את המורשת שהייתה כאן בעבר", מסביר מתאנה. "אנו שואפים שיבואו לכאן תיירים מכל העולם, שילמדו על השתלשלות התורה". לדבריו, כבר לקראת חג-הפסח הקרוב יסתיים חלקו הראשון של הפרוייקט.
ניהול ישיבה בחברון הוא משימה מורכבת. "מיקום הישיבה מאַתגר", הוא אומר. "כל אבן שאנחנו מזיזים כאן - מגיעה לדיון באו"ם. כל חריגה שרק נראית למישהו בדמיון – גורמת לארגונים בין-לאומיים לזרום לכאן. ועם כל זה הבחורים כאן עסוקים יומם ולילה בלימוד התורה".