|
|
|
|
|
|
|
|
רבני שו"ת מורשת |
|
|
|
הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
|
|
|
הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
|
|
|
מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
|
|
|
הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
|
|
|
הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
|
|
|
הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
|
|
|
הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
|
|
|
הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
|
|
|
מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
|
|
|
רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
|
|
|
מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
|
|
|
מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
|
|
|
מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
|
|
|
הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
|
|
|
הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
|
|
|
הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
|
|
|
הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
|
|
|
אמונה
|
|
|
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
|
|
|
בריתות
|
|
|
הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
|
|
|
רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
|
|
|
רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
|
|
|
הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מתוך הירידה באים לעלייה
(
גיליון
32
פרשת
דברים
תשעה באב
, שיחת השבוע
)
|
|
|
|
|
|
|
|
ספר דברים נפתח במילים: "אלה הדברים אשר דיבר משה". על כך אומרים חז"ל ש"משה מפי עצמו אמרן". כלומר, את הספר הזה אמר משה רבנו מפי עצמו, אולם הדברים יצאו מפיו "ברוח-הקודש" (כפי שמציינים מיד ה'תוספות').
אמנם גם ספר דברים נאמר ברוח-הקודש, אך לעומת ארבעת החומשים שלפניו יש כאן ירידה. בחומשים הקודמים הקב"ה מדבר אל משה בגלוי, ואילו כאן הדיבור האלוקי עובר דרך משה ברוח-הקודש שבקרבו, אך הדבר אינו נראה בגלוי, ולכן יש כאן ירידה.
היום האחרון
הירידה הזאת נותנת מקום גם לירידה לעניין הגלות, וזה הטעם הפנימי שפרשה זו נקראת בתחילת חודש מנחם-אב, בימי האבל על החורבן, קודם התיקון.
עם זה, דווקא חומש דברים מסתיים ברמז מובהק על הגאולה השלמה. בסוף החומש נאמר: "עד הים האחרון", וחז"ל אומרים שיש לקרוא זאת "עד היום האחרון", כלומר, עד זמן הגאולה השלמה. הרי שדווקא חומש דברים, המסמל ירידה, שממנה נובעת גם ירידת הגלות – דווקא על-ידו באים לביאת המשיח.
בירור הניצוצות
כאן טמונה המשמעות האמיתית של הגלות ושל הירידה בכלל. עניינה של הגלות אינו עונש בלבד, אלא עניין של בירור ותיקון, ודווקא על-ידי הירידה של הגלות מתחוללת עלייה גבוהה ביותר.
דווקא על-ידי הירידה של הגלות, שבה התפזרו היהודים על פני העולם כולו, יכול להיעשות בירור הניצוצות האלוקיים שנפלו למטה. הניצוצות האלה טמונים בכל קצווי תבל, ובעניינים רבים ומגוּונים, ועל-ידי שיהודים עוסקים בעניינים הגשמיים, בכל פינה נידחת בעולם, ועל-ידם עובדים את הקב"ה – הם פועלים בירור ועלייה של הניצוצות האלה, ועל-ידי כך באים לעלייה גבוהה ביותר.
נסיעות של בירור
מזה צריך כל יהודי ללמוד הוראה, שגם מצב של ירידה כמוסה בו תכלית של עלייה. כשיהודי נקלע למקום רחוק ונידח, ולכאורה יש כאן מצב של ירידה – עליו לדעת שהתכלית היא להפיק מתוך הירידה עצמה עלייה גדולה לאין שיעור. עליו למצוא את הניצוצות האלוקיים הטמונים באותו מקום ולהעלות אותם למקורם האלוקי.
כך נהג הבעש"ט, שהיה נוסע למקומות רחוקים, ובנסיעות האלה העלה ניצוצות רבים. ולכן הונהג שגם מי שעוסקים כל השנה בלימוד תורה ובשהייה בד' אמות של תורה, יוצאים בקיץ להפיץ את אור התורה גם במקומות רחוקים. והרי הדברים קל-וחומר: אם על-ידי הגלות פועלים בירור אפילו בארץ העמים, על-אחת-כמה-וכמה כאשר ממלאים את רצון הבורא בהפצת היהדות ובהפצת מעיינות פנימיות התורה – ודאי שעל-ידי זה פועלים את הבירור ומקרבים את הגאולה האמיתית והשלמה.
(תורת מנחם כרך כח, עמ' 262)
|
|
|
|
|
|