יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » Shabbat B'Shabbato » A Hundred Years since His Death - by Rabbi Uri Dasberg, the Zomet Institute גליון 39, פרשת שלח
moreshet.co.il
RRBBMMTranslated by Moshe Goldberg, HaifaBBMMRR  

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

A Hundred Years since His Death - by Rabbi Uri Dasberg, the Zomet Institute ( /Rabbi Uri Dasbergגיליון 39 פרשת שלח , People of Israel )



Rabbi Eliyahu Bechor Chazzan, the author of the four-volume Responsa "Taalumat Lev," died on the twenty-second of Sivan 5668 (1908), one hundred years ago. His grandfather, Rabbi Chaim David Chazzan, was "Rishon Letzion," the Sephardi chief rabbi. When the chief rabbi of the time (Rabbi Yaacov Shaul Elyassar) passed away, Rabbi Eliyahu Bechor was offered the job, but he refused because he did not want to become involved in the many controversies surrounding the position. Instead he took on other important positions: He established the role of "Chacham Bashi" in Libya, and served as chief rabbi of the country for thirteen years. Afterwards he moved to Alexandria, in Egypt, where he served as chief rabbi for twenty years.

In Libya, Rabbi Eliyahu proposed establishing "one school with a number of rooms, where all the students will be able to study Hebrew, writing, arithmetic, and languages, including Italian, which is used in business." The reaction to this was harsh criticism: How could he propose including secular studies in a yeshiva?

Rabbi Eliyahu himself had vast knowledge of modern literature, in addition to his expertise in all aspects of the Torah. In one of his books, "Zicharon Yerushalayim," a messenger from Jerusalem argues with an "enlightened" Jew from Tunis, covering such subjects as the attitude of Diaspora Jews towards Jews living in Eretz Yisrael, civil marriage, holy and secular studies, science and religion, and more. In this book he demonstrates broad knowledge of many languages, including Spanish, Italian, French, and Arabic. He was one of the rabbis who proposed organizing a worldwide rabbinical conference that was to meet in Krakow, in Poland, to discuss many questions that the modern developments of the early twentieth century posed to Jewish leaders. The conference did not take place because of opposition which is hinted at in "Taalumot Lev." From his home in Alexandria he tried to unite the Sephardi and Ashkenazi communities in Jerusalem but he did not succeed (to this very day?).

The above book includes many subjects which the new generations of northwest Africa and Egypt encountered: The European style of dress, mixed seating in public affairs and family gatherings, the proper attitude towards Gentiles, converts, and communities which have become remote from Judaism (such as the Kara'ites), the authority of the rabbinical courts over the entire community of Yisrael, Bar mitzva celebrations, alimony for a divorced woman, civil marriages, and even Jewish prostitutes. Many of his responsa deal with the phenomenon of abandoning religion which was spreading throughout Europe and had begun to infiltrate into northwest Africa and Eretz Yisrael. He also discussed new technologies, such as trains and steam boats. In Egypt he wrote "Naveh Shalom," a summary of customs in Egypt. He answered questions sent to him from all over the world – Rumania, London, Gibraltar, and other places.

Words of Torah by our Subject:

"Let it be tzitzit for you" [Bamidbar 15:39]. As opposed to other items where the phrase "for you" appears, such as the lulav or chametz, which is interpreted to mean that the phrase applies exclusively to what belongs to you, a person can fulfill this mitzva with tzitzit that belongs to somebody else. However, it is written in the "Chikrei Lev" that if in a private home the owner offers his Talit to another person in order to show respect for him, this gives the appearance that the owner is trying to avoid performing the mitzva of tzitzit. The author writes that one should not show preference to a learned man in a matter where he himself is obligated. The CHIDA did not agree, and he wrote that the custom in Jerusalem is indeed to show respect for a prominent man by offering him the talit. Rabbi Eliyahu Bechor Chazzan felt that for such a rare case (praying in a home) it is wrong to try to establish a set custom. He writes the following about his own practice: "When I pray in a synagogue where there is a sermon at the time of Mincha on Shabbat and some person offers me his Talit I accept it gracefully ... When the opportunity arises I must not refuse to perform a mitzva that comes my way... The other people must not get the impression that I do not want to do the mitzva, G-d forbid, as they have not studied all the aspects of the mitzva." Thus, the custom described by the CHIDA is as follows: A prominent person can accept a Talit that is offered to him, but this does not mean that in general a person should offer his own Talit, even to a person who is greater than he is.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines