יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » ענג שבת » על משפט וכלכלה גליון 14, פרשת בחוקותי
moreshet.co.il

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

על משפט וכלכלה ( /עו''ד זאב דסברגגיליון 14 פרשת בחוקותי , על משפט וכלכלה בפרשה )

וְלֹא תוֹנוּ אִישׁ אֶת-עֲמִיתוֹ (כה,יז) – חז"ל במשנה (בבא מציעא פ"ד,מ"ג) קבעו ששיעור האונאה, במקרה בו קיים פער משמעותי בין "מחיר השוק" לבין מחיר הקניה בפועל, הוא שישית. כלומר, אדם שקנה חפץ ושילם עליו 120% מערכו בשוק – הרי זו אונאה, שדינה הוא שעל המוכר להחזיר את הפער. אם סכום ההונאה יתר על שישית – המקח בטל ואילו בפחות משישית – המקח מתקיים. גם המוכר יכול להתאנות, במקרה ומכר חפץ בפחות ממחירו המקובל. מדוע דוקא שישית? – יש הסוברים (רמב"ם הלכות מכירה פי"ב, ה"ג) שזהו השיעור שעד אליו אדם מוחל על אונאתו ויש מי שטען שזו הלכה למשה מסיני. בעל-הטורים מצא בדרך הרמז שסופי התיבות במילים "ולא תונו איש את עמיתו ויראת מאלוקיך" זה שתות, דהיינו: שישית, בארמית.
מהו אותו "מחיר שוק" שהאונאה נמדדת ביחס אליו? לכאורה, זהו המחיר בו יכל הקונה לרכוש את אותו חפץ, באותו מקום ובאותו זמן. הזמן המוגדר להשבת אונאה הוא "כדי שיראה לתגר או לקרובו", דהיינו: שיהיה ניתן לעשות השוואת מחירים (לאחר הקניה ...). ניתן להניח כי מעבר לפרק זמן מסוים, המחירים בשוק משתנים עקב גורמים כלכליים ולא ניתן להשוות קניה בין שני פרקי זמן ולטעון לאונאה. מחירו של חפץ משתנה גם ביחס למיקום הגיאוגרפי בו נעשה המקח. לא הרי מחירה של פחית שתיה במדבר כמחירה באמצע העיר ולא יהיה זה מן ההגיון שהלקוח יטען ששילם במדבר הרבה מעל מחירה של הסחורה בעיר ולפיכך נתאנה. במקרה כזה, המוכר במדבר הוא מעין "מונופול גיאוגרפי" הקובע את המחיר כרצונו מכיון שאין לו מתחרים.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines