יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » ענג שבת » מדוע נדחה הציווי על הקמת מזבח הקטורת עד לסוף פרשת תצווה? גליון 10, פרשת תרומה
moreshet.co.il

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

מדוע נדחה הציווי על הקמת מזבח הקטורת עד לסוף פרשת תצווה? ( גיליון 10 פרשת תרומה תצוה , כללי )

הרב אלישיב קנוהל, רב הקיבוץ הדתי כפר עציון.

פרשיות תרומה תצוה וויקהל פקודי עוסקות בהקמת המשכן. בראשונות הציווי על הקמתו ובאחרונות תיאור הביצוע ע"י משה ובני ישראל.
תופעה מעניינת האומרת דרשני מצויה בציוויים על הקמת המשכן. פרשת תרומה מתחילה בציוויים על הכנת כלי המשכן – הארון, השולחן והמנורה. מכאן עוברת התורה לצוות על הקמת המשכן והחצר, כשבתוך החצר כלול גם הציווי על מזבח הנחושת הוא מזבח העולה.
בפרשת תצוה עוברת התורה לצוות על בגדי הכהנים והקדשתם לעבודת המשכן. עם סיום הציווי על הקמת המשכן על כל הכלול בו מסיימת התורה את פרשיות ההקמה בסיום חגיגי: (שמות כט,מג-מו) "וְנֹעַדְתִּי שָׁמָּה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וְנִקְדַּשׁ בִּכְבֹדִי: וְקִדַּשְׁתִּי אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וְאֶת הַמִּזְבֵּחַ וְאֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו אֲקַדֵּשׁ לְכַהֵן לִי: וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים: וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְשָׁכְנִי בְתוֹכָם אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם"
והנה רק כאן מצוה התורה על הכנת מזבח הזהב הוא מזבח הקטורת. כביכול אדם הכותב מכתב לחברו, ולאחר שסיים המכתב וחתם עליו, הוא מוסיף נ.ב (נזכרתי בדבר) ומוסיף עוד משפט או שנים.
מדוע אם כן, דוחה התורה את הציווי על הקמת מזבח הקטורת למקום זה?
אם נבדוק בפרשיות ויקהל פקודי, שם בא תיאור הקמת המזבח במקום הראוי – לאחר בניית הארון השולחן והמנורה (לז,כה). דבר זה רק מעצים את הקושיה על סדר הפרשיות בתרומה תצוה.
בשאלה זו עסקו רבים ואביא כאן את תמצית הרעיון שעשוי לענות על שאלה זו.
אם נבחן את תפקידה של הקטורת בעבודת המשכן, נמצא את הקטורת במקומות הבאים: א. בפרשת אחרי מות – בעבודת יום הכיפורים של הכהן הגדול: (ויקרא טז,ב) "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאַל יָבֹא בְכָל עֵת אֶל הַקֹּדֶשׁ מִבֵּית לַפָּרֹכֶת אֶל פְּנֵי הַכַּפֹּרֶת אֲשֶׁר עַל הָאָרֹן וְלֹא יָמוּת, כִּי בֶּעָנָן אֵרָאֶה עַל הַכַּפֹּרֶת". ב. בפרשת קורח בעת המגפה אומר משה לאהרון: (במדבר יז,ו-טו):" וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן קַח אֶת הַמַּחְתָּה וְתֶן עָלֶיהָ אֵשׁ מֵעַל הַמִּזְבֵּחַ וְשִׂים קְטֹרֶת וְהוֹלֵךְ מְהֵרָה אֶל הָעֵדָה וְכַפֵּר עֲלֵיהֶם כִּי יָצָא הַקֶּצֶף מִלִּפְנֵי ה' הֵחֵל הַנָּגֶף... וַיַּעֲמֹד בֵּין הַמֵּתִים וּבֵין הַחַיִּים וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה".
בשני מקומות אלו תפקידה של הקטורת הוא לחצוץ בין האדם לקב"ה. אהרון לא יכול להיכנס לקדש הקודשים ללא הקטורת שתמלא את ההיכל. כי כניסת האדם לשם היא קרבה גדולה מדי בין האדם לאלוהיו, ולכן צריך את המיסוך המופיע בצורת הקטורת. כך גם במגפה. קרבת האלוהים של בני ישראל דורשת מהם מדרגה בקודש שהם ירדו ממנה, ולכן פורצת המגפה. העלאת הקטורת על ידי אהרון היא מעין "זריקת רימון עשן" המקובל בצבא עת רוצים לחצוץ בין כוחות האויב לבין הכוח שלנו. ברגע שהקטורת חוצצת כביכול בין השכינה לבין בני ישראל שוב חילול ה' פחות נורא, והמגפה נעצרת. (על פי עקרון זה נצטרך להסביר גם את פרשת נדב ואביהו ועדת קרח שנשרפו בהקטרת קטורת שאינה ראויה).
אם כן, יתכן והתורה רוצה להדגיש בפנינו שעיקר תפקידו של המשכן הוא להמציא מקום בו תוכל לשרות השכינה בישראל. כנזכר לעיל:" לְשָׁכְנִי בְתוֹכָם אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם". וזהו תאור עשיית המשכן וכליו שכולם מכוונים לתפקיד זה. ואילו מזבח הקטורת שתפקידו הפוך – כביכול לצמצם את הופעת השכינה, כדי שבני ישראל יוכלו להתקיים עם הופעת השכינה בתוכם, נדחה ציוויו רק לאחר סיום הציווי של הקמת המשכן והגדרת מטרת הקמתו.


רשימת התגובות  
הוספתי תגובה והיא כנראה צונזרה - משה אהרון, 29/02/2012
מזבח הקטורת הוא מ``ליגה`` אחרת של הנצח :``תכון תפילתי קטורת לפניך``
על כן הופרש מכל אלה שעיתם קצוב
הקב``ה העביר מסר ``מזבח הזהב עדיף בעיניו עשרת מונים מ``מזבח הנחושת - משה אהרון נווה עמל הרצליה, 27/02/2012
הקטורת על מזבח הזהב, היא הקשר הרוחני האלטרנטיבי המועדף על הקב``ה והוא כעין אנטיתיזה ולעומתית לעומת הקשר היותר נחות של הקורבן על מזבח הנחושת.
ואת המסר הזה ביקש הקב``ה להעביר בכך שהפריש לכתחילה את ששייך לנצח מכל אלה שעיתם מוקצב וסופם להתבטל


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines