פרשות "אחרי מות" "קדושים"
(
גיליון
14
פרשת
אחרי מות
קדושים
, פרפראות
)
|
|
|
כאהלי קידר כיריעות שלמה (שיר השירים א,ה). כך נראים, לצערנו, רבים מבתי ישראל – כלפי חוץ הם "כיריעות שלמה", עושים רושם כאילו הם מלאים אורה ושמחה; ואילו מבפנים הם "כאהלי קידר", שולטת בהם קדרות, עצב ומרה שחורה. מחנה לוי
בשוקים וברחובות אבקשה את שאהבה נפשי (ג,ב). בבית הכנסת כולם יהודים טובים; אבל אנחנו רוצים שיהיו כאלה גם ברחוב ובשוק, בחיי המסחר. צרור המור
הפטרת שבת חוה"מ. ברכותיה של הפטרה זו מסתיימות ב"מקדש השבת", בעוד שבשבת חוה"מ סוכות מסיימים ב"מקדש השבת וישראל והזמנים". ההסבר שבסוכות יש לכל יום קרבן בפני עצמו, ולכן מזכירים גם את החג (דרכי-משה לרמ"א) קשה, שכן מה הקשר בין הקרבן לבין ההפטרה? אולי דווקא בפסח אנחנו נמנעים מלהזכיר שבת לחוד וזמנים לחוד, לבל יבוא איזה צדוקי ויאמר לנו: רואים אתם! גם אתם לא מכנים את החג כ"שבת", ואם כן, מדוע "ממחרת השבת" אצלכם הכוונה ליום טוב?! באומרנו בפסח "מקדש השבת", מתכוונים אנו לכלול במילה אחת גם את השבת השבועית וגם את החג.
|
|
|