|
|
|
|
|
|
|
|
רבני שו"ת מורשת |
|
|
|
הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
|
|
|
הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
|
|
|
מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
|
|
|
הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
|
|
|
הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
|
|
|
הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
|
|
|
הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
|
|
|
הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
|
|
|
מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
|
|
|
רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
|
|
|
מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
|
|
|
מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
|
|
|
מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
|
|
|
הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
|
|
|
הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
|
|
|
הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
|
|
|
הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
|
|
|
אמונה
|
|
|
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
|
|
|
בריתות
|
|
|
הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
|
|
|
רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
|
|
|
רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
|
|
|
הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
שגשוג כלכלי והשפעה רוחנית
(
/הרב שלמה אישוןגיליון
6
פרשת
וישב
כ` כסלו, תשס``ומכון כת''ר – לכלכלה עפ''י התורה
)
|
|
|
|
|
|
|
|
מכון כת"ר – לכלכלה עפ"י התורה / מאת הרב שלמה אישון
אין הנבואה שורה אלא חכם, גיבור ועשיר ובעל קומה (שבת צב,א). יכולתו של נביא למלא את תפקידו הרוחני ולהשפיע תלויה לא במעט במצבו החומרי. התלוי כלכלית באחרים, יקשה עליו להיות מוכיח בשער. מי שנתפס בחברה כאדם חלש, לא יוכל להיות מנהיג רוחני של העם. כך לא רק באדם פרטי, אלא גם במשפחת העמים. אומה השואפת להשפיע על העולם כולו חייבת להיות בעלת עצמאות כלכלית. תלות כלכלית באחרים גוררת בעקבותיה גם תלות רוחנית.
על החשיבות העצומה שבחוסן הכלכלי ניתן ללמוד מדוד המלך, אשר יצא למלחמה שלא היה בה צורך בטחוני מיידי - רק כדי לשפר את המצב הכלכלי (ברכות ד,ב). אלמלא המטרה הרוחנית, היתה השאיפה לעושר שאיפה שלילית, באשר היה בה משום עידוד לרכושנות וחומרנות. אולם כאשר העושר נועד על מנת לאפשר השפעה רוחנית על העולם, הופך הוא לדבר בעל ערך רוחני.
מביאי הביכורים היו מוליכים לפניהם שור שקרניו מצופות זהב ועטרה של זית בראשו (משנה ביכורים). השור מבטא את כח העבודה, וקרניו מצופות זהב מלמדות שאל העושר תביא בדרך ישרה רק העבודה, העמל והיגיעה. העטרה של זית רומזת לחכמה, שהרי שמן הזית, ששימש להאיר את המנורה, הוא סמל החכמה. "הרוצה שיחכים ידרים - סימן לדבר: מנורה בדרום" (בבא בתרא כה,ב). עטרה זו נועדה ללמדנו שמגמת העבודה והעושר אינה כשלעצמה, אלא שבאמצעותה ניתן להאיר את העולם כולו באור החכמה והדעת (עין-איה).
בחנוכה מציינים הן את חזרת המלכות לישראל, והן את הנס שבמנורה - ללמדנו על התלות ההדדית שבין המלכות על כל מרכיביה החומריים לבין ההשפעה הרוחנית.
|
|
מספר הפסוקים למפטיר
(
/אורי דסברגגיליון
6
פרשת
וישב
כ` כסלו, תשס``ובין גברא לגברא
)
|
|
|
|
|
|
|
|
בין גברא לגברא / אורי דסברג
לקריאת המפטיר די בדרך כלל ב- 3 פסוקים, ובדרך כלל אכן לא קוראים למפטיר יותר מסכום זה של פסוקים. יוצאות מן הכלל הפרשיות שאנחנו נמצאים בהן בשבועות אלו. גם "וישלח", גם "וישב" וגם "מקץ" (אילולא היו מוציאים בה ספר שני) יש בהן מפטיר בן 4 פסוקים (ב"מקץ" רק בחלק מהחומשים). כאשר הקירבה לסיומה של פרשה (ס או פ) מכתיבה זאת (מפני היוצאים שלא יחשבו שלעולה הבא יקראו פחות מ- 3 פסוקים; ומפני הנכנסים שלא יחשבו כך על העולה הקודם) - ניחא, אבל כשהדבר ניתן, מדוע להאריך במקום שאפשר לקצר?
לפעמים המספר הכולל של פסוקי הפרשה מכתיב זאת. עוד נגיע לכך בפרשת צו, שבו רצו להשלים ל- 100 פסוקים ע"י תוספת 4 פסוקי מפטיר ל- 96 פסוקי הפרשה (כמנין "צו"). אבל אולי כך גם בפרשת מקץ, כדי להגיע לק"נ פסוקים (146 + 4 = 150). פרשת וישלח בין כה וכה גורמת לקצת בעיות בתחום מספר פסוקיה – המסורה רשמה בסופה שיש בה קנ"ד פסוקים (כמנין קליט"ה), אבל באמת יש בה רק 153 פסוקים. אבל אולי לא רצו לקרוא את רשימת אלופי עשו בלי להקדים לה את הכותרת "ואלה שמות אלופי עשו", שבפסוק הרביעי לפני הסוף. וכך גם בפר' וישב לא רצו להתחיל באמצע ענין. אם כי לא בכל הפרשות המפטיר קורא ענין מתחילתו.
|
|
דיני השבוע ומנהגיו
(
גיליון
6
פרשת
וישב
כ` כסלו, תשס``ודיני השבוע ומנהגיו
)
|
|
|
|
|
|
|
|
שבת פרשת וישב. ההפטרה: "כה אמר ה" (עמוס ב, ו)
מברכים החודש: טבת.
ראש חודש טבת יהיה ביום השבת קודש ולמחרתו ביום הראשון (אומרים "ולמחרתו"), הבא עלינו לטובה.
המולד: ליל שבת, שעה 1, ו-15 חלקים.
לא אומרים אב הרחמים ולא מזכירים נשמות. במנחה אומרים "צדקתך".
יום ראשון, ערב חנוכה במנחה לא אומרים תחנון. אחרי מנחה (קטנה) מדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת. בבית ידליק מיד אחרי ערבית (יש מקדימים ומדליקים עם שקיעת החמה).
שבת חנוכה פרשת מקץ. על הניסים, יעלה ויבוא, הלל שלם. מוציאים 3 ספרי תורה. בראשון 6 קרואים בפרשת מקץ. בשני קוראים לשביעי בפרשת פנחס "וביום השבת" (במדבר כח, ט-טו). מניחים 3 ספרים על הבימה ואומרים חצי קדיש. בספר שלישי קוראים למפטיר בפרשת נשוא: "ביום השישי" (במדבר ז, מב). ההפטרה: "רני ושמחי" (זכריה ב, יד).
לא אומרים אב הרחמים ולא מזכירים נשמות. במוסף: "אתה יצרת" (במקום: תכנת שבת) הלכה: אם טעה והתפלל של שבת (תכנת שבת) או של ראש חודש של חול, אם נזכר קודם שעקר רגליו חוזר ל"אתה יצרת". אם עקר כבר רגליו חוזר לראש התפילה.
במנחה לא אומרים צדקתך. ערבית מקדימים ומתפללים 23 דקות אחרי השקיעה. אומרים ויהי נועם.
יום שני, ב' בטבת "זאת חנוכה", היום השמיני של חג. בקריאת התורה משלימים את כל הנשיאים.
חנוכה (המשך)
(בעלון הקודם הבאנו על: מאי חנוכה, במה מדליקים, כיצד מדליקים, מקום ההדלקה, זמן ההדלקה)
מצוה מהמובחר להדליק בשמן זית זך ובפתילות. המדליק בנרות יצא ידי חובה. המנהג כבית הלל מוסיף והולך. ביום ראשון בערב מדלים נר אחד. ביום שני בערב מוסיף עליו שכנו משמאל, וכך הלאה.
מי חייב להדליק: הכל חייבים בנר חנוכה אנשים ונשים, וקטן בן תשע אם אין מדליקים עליו. אצל הספרדים נהוג שראש המשפחה מדליק עבור כל המשפחה. האשכנזים נוהגים שכולם מדליקים (כל הילדים) והאיש מוציא את אשתו.
הדליק בבית הכנסת. בא לביתו חוזר ומדליק בברכה.
מקום שמדליקים כל בני הבית, צריך לתת ריווח ביניהם, כדי שיהיה ניכר כמה נרות מדליק כל אחד. מברך להדליק נר חנוכה ושעשה ניסים. בליל הראשון אומר שהחיינו., הנרות הללו ומעעוז צור.
זה שאין ידו משגת. שואל או מוכר כסותו על מנת להדליק ולפרסם הנס. רמב"ם: "הרי שאין לו אלא פרוטה אחת ולפניו קידוש היום (שבת) והדלקת נר חנוכה מקדים לקנות שמן להדליק נר חנוכה, על היין לקידוש היום, הואיל ושניהם מדברי סופרים – מוטב להקדים נר חנוכה שיש בו זכרון הנס" (סוף הלכות חנוכה).
תפילות: כל שמונת ימי חנוכה, אומרים הלל שלם. מאחר ולא אומרים מוסף אומר חצי קדיש אחרי ההלל. בתפילה ובברכת המזון אומרים "על הניסים". קוראים בתורה כל יום בפרשת הנשיאים שהקריבו לחנוכת המזבח. כל יום נשיא אחד. ביום השמיני מתחיל עם הנשיא השמיני ומסיים עם כל 12 הנשיאים – "וזאת חנוכת המזבח" (לכן נקרא היום השמיני "זאת חנוכה"). מסימים הקריאה "בהעלותך את הנרות".
שכח לומר על הניסים ונזכר קודם שאמר "ה"' חוזר אל "על הניסים" – אחרי לא חוזר. בברכת המזון לא חוזר, אבל טוב שיאמר בקטעי הרחמן: הרחמן הוא יעשה לנו נסים... בימי מתתיהו...
שבת חנוכה (וראש חודש).: בערב שבת מאחרים בהדלקת נרות שבת בירושלים ל-22 דקות לפני השקיעה, כמו בכל הארץ (במקום 40 דקות כרגיל). בברכת המזון: על הניסים, רצה ויעלה ויבוא.
בחנוכה לא אומרים תחנון ואסור בתענית ובהספד. אבל מותר בעשיית מלאכה. וטוב שלא יעשה מלאכה בחצי שעה שהנרות דולקים (קבלה בידינו) יש רמז לכך: חנוכה – חנו ממלאכה, חנו מהאויבים. גם הנשים נוהגות לא לעשות בזמן שהנרות דולקים מלאכה, ואין להקל בזה. (מפני שהגזרה היתה קשה יותר על הנשים. מפני שהנס נעשה ע"י אשה).
מנהגי חנוכה: מאכלי גבינה (בת יוחנן כהן גדול האכילה המלך הצורר במאכלי חלב והשקתה אותו יין ונרדם – כרתה ראשו ובלי המלך האויב נס). מאכלים מטוגנים בשמן: לביבות , סופגניות (לזכר פך השמן).
חנוכה מלשון חינוך ונהגו בימים אלה יותר על חינוך הבנים לתורה. האבות משכו הילדים ללימוד ולקבלת עול מלכות שמים לתמיד ע"י מתן דמי חנוכה. ומה עם משחק הסביבון. אכן, לילדים היה כסף מדמי חנוכה ובזמן הדלקת הנר ואחריו חצי שעה במקום להיות בטלים נתנו ההורים לילדיהם לבלות בשמחה ובחדוה ושיחקו עם הסביבון שהיו בו אותיות נס גדול היה פה וע"י כך למדו על החג ועל הנס.
|
|
הליך של הגאולה
(
גיליון
6
פרשת
וישב
כ` כסלו, תשס``ואקטואליה
)
|
|