יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך


 
שו"ת אונליין
רבני שו"ת מורשת
  הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
  הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
  מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
  הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
  הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
  הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
  הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
  הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
  מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
  רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
  מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
  מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
  מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
  הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
  הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
  הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
  הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
 
אמונה
 
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
 
בריתות
  הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
  רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
  רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
  הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות

פרשת השבוע

דף הבית » פרשת השבוע » תשובה באהבה » צפנת פענח – הסוד מביא לגילוי גליון 5, פרשת מקץ
moreshet.co.il
E-mail: sharabish@gmail.com  אשקלון   מספר טלפון  054-3238494

חיפוש גיליון
 
חיפוש פרשה
הצג חפש
 
פרשה
   ערך לחיפוש
חפש

צפנת פענח – הסוד מביא לגילוי ( /רב אורחגיליון 5 פרשת מקץ כה אמרה` , פרשת השבוע )

"סוד ה' ליראיו ובריתו להודיעם" (תהלים כ"ה, י"ד) מבאר השפת אמת, שאדם צריך לעבוד את הקב"ה בצנעה. תחילת העבודה צריכה להיות בפנימיות, האדם אינו צריך לפרסם את עבודתו, הכל צריך להתחולל פנימה. לשאוף להגיע לשלמות בעבודת ה', ואם כך יתחיל האדם את עבודתו לבסוף יגיע השלב של "ובריתו להודיעם". יש העובד לשמה, יש הלומד תורה לשמה, ויש המחפש גמול מידי לעבודתו, בין אם מבקש את הגמול לבין אם מצפה לו בסתר לבו. בני אדם העושים את אותו מעשה בפעילות הנראית, בפעילות חיצונית זהה, אבל מחשבתם בסתר לבם שונה, או העיתוי של המעשה מוכיח על הסיבה הפנימית, היחס אליהם שונה, אחד יבורך ואחד יגונה.
במדרש רבה ל"ט, י"ז מובא "אמר רבי לוי, שני בני אדם אמרו דבר אחד, אברהם ואיוב. אברהם אמר "חלילה לך מעשות כדבר הזה להמית צדיק עם רשע", איוב אמר "אחת היא, על כן אמרתי תם ורשע הוא מכלה" אברהם נטל עליה שכר, איוב נענש עליה, אברהם אמר בישולה, איוב אמר פגה". אברהם ואיוב טענו את הטענה הידועה, צדיק ורע לו, מדוע הצדיק מקבל ייסורים ונפגע? אם כן, למה אברהם קבל שכר ואיוב נענש? אלא אברהם אמר וענה זו מתוך שיקול דעת, ואיוב אמר טענה זו מייסורים אישיים. אברהם חושש שיהיה חילול ה' אם ייראה שמשפטו של הקב"ה אינו הוגן, וצדיקים יפגעו בְּעֵטְיָם של רשעים, ומתוך כאבו הגדול לחילול ה' אמר "חלילה לך מעשות כדבר הזה להמית צדיק עם רשע". אבל איוב אינו יכול לומר שחששו היה רק מתוך דאגה לחילול ה', היות והוא היה בייסורים קשים נראה שדבריו נאמרו מתוך כאבו הפרטי ולכן נענש עליה, איך אתה מטיח כלפי הקב"ה.
אדם האומר דברים, עליו לבחון, האם הוא נקי משיקולים אישיים, האם פרי עמלו, עשייתו, דיבוריו ומחשבותיו טהורות ובאים לשמור על ערכי יסוד, על רצון ה', להטיב ללא תמורה או בפעולתו ובדיבורו יש מגמות אישיות והוא עוטפם ומדתירם בדאגה לערכי יסוד.
"סוד ה' ליראיו ובריתו להודיעם" יש להתחיל את עבודתנו בסוד, הכל פנימי, הכל לשם שמים ואז סוף השכר לבא, לא שאתה מצפה לו, כפי שמובא במסכת אבות פרק ו' משנה ד' "אל תבקש גדוּלה לעצמך... ונאמן הוא בעל מלאכתך שישלם לך שכר פעולתך".
מבאר בעל תפארת ישראל "אל תבקש גדולה לעצמך, אף שהבטחתיך בכל הטובות הנ"ל, לא תבקש גדלות הנפש להציץ בעולם העליון, בסודות הנעלמות, וגם לא גדולת והצלחת הארצי. לשאול איה כל הבטחות שתבטחינו". עקרון יסודי זה אנו למדים מיוסף, יוסף עשה מהפך מפתרון החלומות לשני שרי פרעה כנגד פתרון החלומות לפרעה, בחלום פרעה מציין יוסף "בלעדי, אלוקים יענה את שלום פרעה". לא ביקש טובה לעצמו, הכל שייך לאלוקים מבלי לקבל תמורה, לעומת זאת בפתרון חלומותיהם של השרים, ביקש משר המשקים תמורה, כיון שאתה עומד להינצל, אבקש לסייע לי לצאת מבית האסורים, נכון שהפתרונות הם מאת ה', אבל אדם ברמתו של יוסף המבקש תמורה לעבודת ה' שלו לא מתקיים "ובריאתו להודיעם" לכן "ולא זכר שר המשקים את יוסף, וישכחהו"! שר המשקים לא זכר את יוסף, אבל גם יוסף שכח את שר המשקים, ובמשך שנתיים עשה תיקון בעבודה הפנימית בתוך בית הסוהר, לכן צפנת פענח הוא קבל את בריתו להודיעם, משנה למלך, כאשר קיים את הצפנת, את סוד ה' ליראיו. העבודה כולה צריכה להיות, "בלעדי, האלוקים יענה את שלום פרעה".
יזכנו הקב"ה לקיים השתדלות רבה בעבודתנו את ה', לעשות רצונו באופן מושלם, בדאגה רבה לקידוש שם שמים, במחשבה דיבור ומעשה, ונזכה שאורות חנוכה יאירו בתוך ביתנו לפרסום שמו הגדול של הקב"ה.
הרב ראובן דוד שליט"א
מנהל ישיבת הדרום


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines