|
|
|
|
|
|
|
|
רבני שו"ת מורשת |
|
|
|
הרב אישון שלמה
מסחר וצרכנות כהלכה
|
|
|
הרב אלנקווה יוסף
כללי וטיפול בחרדה, חינוך ילדים ודיני אבלות
|
|
|
מר גלברד שמואל
טעמי המנהגים ומקורותיהן
|
|
|
הרב לאו דוד
שאלות הלכתיות
|
|
|
הרב ערוסי רצון
משפט התורה, משנת הרמב``ם ושאלות הלכתיות
|
|
|
הרב עמית קולא
הלכה ומחשבה
|
|
|
הרב אברהם יוסף
שאלות בהלכה, הלכות שבת וחג.
|
|
|
הרב שרלו יובל
שאלות בהלכה; מחשבה ומשנת הציונות הדתית
|
|
|
מכון התורה והארץ
מצוות התלויות בארץ
|
|
|
רבני מכון פועה
גניקולוגיה ופוריות, טהרת המשפחה, חתנים
|
|
|
מכון עתים
ייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
|
|
|
מכון שלזינגר לרפואה והלכה
רפואה והלכה
|
|
|
מכון שילה
פסיכולוגיה קלינית-טיפול זוגי ומשפחתי, טיפול ב
|
|
|
הרב איר שמחוני
שלום בית, ייעוץ זוגי, הורות
|
|
|
הרב ברוך אפרתי
הלכות צבא וסוגיות אזרחיות
|
|
|
הרב משולמי כתריאל
מודעות והגשמה עצמית
|
|
|
הרב יעקב רוז`ה
אבלות, זיהוי חללים והתרת עגונות
|
|
|
אמונה
|
|
|
הלכה בתחום הצבאי, שבת ומועדים וטהרת המשפחה
|
|
|
בריתות
|
|
|
הרב ראובן בר-כץ
זוגיות, קשיים בחיי הזוגיות והאישות
|
|
|
רבני דרך אמונה
הלכות מדינה, משנת הרב קוק, משנת הציונות הדתית
|
|
|
רבני מכון משפטי ארץ
דיני ממונות
|
|
|
הרב שמעון בן שעיה
גישור כהלכה - זוגיות, שלו``ב, גירושין, אישות
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
כיצד להרוויח מהמפכה במצרים
(
גיליון
14
פרשת
כי-תשא
, מו''ר הגאון הרב דב ליאור שליט''א
)
|
|
|
|
|
|
|
|
בדרך כלל כשנזכרים בפרשת כי תשא, נזכרים בחטא העגל. אנחנו לא נדבר על המעידה הקשה הזאת בישראל, אלא נדבר על הדברים החיוביים שיצאו מתוך הירידה הזאת
פרשת כי תשא משופעת בנושאים. בדרך כלל כשנזכרים בפרשה הזאת, נזכרים בחטא העגל. אנחנו לא נדבר על המעידה הקשה הזאת בישראל, אם כי גם זה טעון הסבר, אלא נדבר על הדברים החיוביים שיצאו מתוך הירידה הזאת.
משה רבנו ביקש רחמים על עם ישראל, הוא התפלל והזכיר זכות אבות. משה רבנו חשב שאם אין זכות אבות אין מה להתפלל, אך אז הקדוש ברוך הוא לימד אותו את שלוש עשרה מידות. חז"ל אומרים ששלוש עשרה המידות, אלה הם ההנהגה האלוקית בהם מנהיג הקב"ה את המין האנושי. כשהקדוש ברוך הוא אמר: "אני אעביר כל טובי על פניך", הכוונה היא שלימד אותו את כל החוקיות איך שההנהגה האלוקית מנהיגה את כל הבריאה כולה, ובייחוד לימד אותו בזה את ההנהגה של המין האנושי. הקב"ה הבטיח למשה רבנו, שאם עם ישראל או הציבור מתפלל בלב שלם, קיימת הבטחה האלוקית ששלוש עשרה המידות אינן חוזרות ריקם. כלומר אפילו אם הבקשה לא מתמלאת בכולה, בכל אופן במקצתה היא מתקבלת.
משה רבנו ביקש גם: "הראיני נא את כבודך". יש פה דברים שנוגעים לעצם הכרת מהות האלוקות, הוא ביקש להכיר את המהות. ועל כך הקדוש ברוך הוא ענה לו: "כי לא יראני האדם וחי", כלומר שזה מן הנמנעות שנברא שהוא מוגבל בהשגתו, יקיף בהכרתו את הבלתי תכליתי. אנחנו מכירים את הבורא מתוך התגלותו בבריאה, אבל את המהות אנחנו לא יכולים להקיף, ואין נברא שמסוגל להבין. "כי לא יראני האדם וחי".
אנו רואים שמפרשת כי תשא נולדו לנו דברים חיובים: א. אנחנו מכירים שיש מציאות לבורא מתוך התבוננות בבריאה. ב. את המהות אנחנו לא יכולים להכיר, אך יודעים שיש בורא. ג. יש הבטחה אלוקית שגם אם אין זכות אבות, כמו שהתוספות אומרים שאפילו אם זכות אבות תמה, ברית אבות לא תמה, ותפילה יש בכוחה לשנות כל גזירה. ובמצב שאנו נמצאים היום, במצב מדיני שלא יודעים לאן פנינו מועדות, אנחנו צריכים להמשיך בתפילה ולהתפלל בכוונה שלמה. ואנחנו סמוכים ובטוחים, שאם נתפלל בלב שלם, הקדוש ברוך ישמע אותנו ולא ישיב פנינו ריקם, ונזכה שכל התהפוכות של הרשעים מסביב, ילכו ויסלקו ויחלישו את שונאינו עד שנזכה באמת לראות בישועת ה' במהרה בימינו.
|
|
|
|
|
|